| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

استاد حوزه:


الگو گرفتن از بزرگان دینی ربطی به زمان و مکان ندارد

حجت‌الاسلام پورامینی با بیان اینکه شخصیت‌هایی مانند حضرت معصومه(س) برای همیشه تاریخ فارغ از زمان و مکان، الگو هستند، گفت: در مبحث الگوسازی، قید زمان و مکان و تشخصات فردی انسان‌ها ملغی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و دهه کرامت در پاسخ به این سؤال که برخی از افراد، معصومان و بزرگان دینی را به دلیل اینکه مربوط به چند قرن گذشته هستند فاقد شرایط لازم برای الگوگیری در این زمان می‌دانند گفت: در مبحث الگوسازی، قید زمان و مکان و تشخصات فردی انسان‌ها ملغی است.

وی با بیان اینکه افراد نمونه مانند همه انسان‌ها دارای جنبه‌های شخصی، قید زمانی و مکانی، محل تولد، و انجام سفر و زمان و مکان مرگ دارند تصریح کرد: از جنبه تاریخی این ابعاد از زندگانی بزرگان می‌تواند مورد تحقیق باشد، ولی به لحاظ الگوگیری اخلاقی و انسانی این جنبه‌ها مدنظر نیست.

پورامینی با بیان اینکه شخصیت خاص افراد و خصوصیات اخلاقی و خانوادگی و عملکرد رفتاری و جنبه‌های اخلاقی، مواضع سیاسی و … به خصوص اگر فرد، جنبه دینی داشته باشد و از خاندان عصمت و یا نزدیک به عصمت باشد مهر تایید بر آن زده می‌شود عنوان کرد: حضرت مریم (س) بیش از دو هزار سال قبل زندگی کردند، ولی امروز کسی نمی‌گوید آن حضرت مخصوص آن دوره بوده است و شیوه پاک زندگانی وی برای امروز کارآیی ندارد.

این محقق و استاد حوزه عنوان کرد: ما این وضعیت را در سطح بالاتر برای حضرت فاطمه زهرا (س) قائلیم، و با همین دید و نگرش زوایای زندگانی حضرت زینب و معصومه (س) را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پورامینی گفت: یک جنبه مهم در زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (س)، زیارتنامه ایشان است که امام معصوم (ع)؛ یعنی امام رضا (ع)، شیوه و متن آن را فرموده‌اند، و ادب زیارت را هم ایشان مورد توجه قرار داده‌اند که خود این، نشان از برجستگی خاص شخصیت آن حضرت است.

این محقق و مدرس حوزه با بیان اینکه در رابطه با امام‌زادگان معظم زیارات ماثور بیش از چند مورد مانند زیارت حضرت عباس، علی اکبر و … وجود ندارد بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) مقام شفاعتی را داراست که از خدا می‌خواهیم شامل ما گردد؛ ایشان امتداد خط نورانی‌ای هستند که در زیارتنامه ایشان وجود دارد و از حضرت آدم و نوح و موسی و عیسی شروع شده و به پیامبر و ائمه معصوم و حضرت بقیهالله منتهی می‌شود؛ مسیری الهی که برای هدایت بشر ترسیم شده است.

پورامینی با بیان اینکه در روایات ما بر زیارت با معرفت سفارش شده است تصریح کرد: این معرفت زمینه و مقدمه ورود به بهشت است، بنابراین صرف حضور در کنار مزار نمی‌تواند ما را به هدف برساند، زیرا ممکن است فردی با عنوان گردشگری از کشوری دیگر بیاید، ولی اساسا معرفتی به آن بانو نداشته باشد، البته اینجا وظیفه همگانی و به خصوص شیفتگان آن حضرت، و به ویژه نهاد‌های حوزوی و بالاخص آستان مقدس حضرتش گام‌های بلند در معرفی آن بانوی نمونه در سطح جهانی و با به‌کارگیری ابزار روز رسانه بردارند؛ ولی به هر حال شرط زیارت کامل، مقرون بودن آن با معرفت و شناخت است.

این مدرس و محقق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که روایاتی در مورد قم در آخرالزمان وجود دارد؛ آیا این روایات مستند و معتبر است و می‌تواند مبنایی برای تحلیل‌های اجتماعی و … قرار گیرد با بیان اینکه علائم ظهور حتمی و غیرحتمی است اظهار کرد: در بحار، باب مفصلی در رابطه با بلاد مذمومه و ممدوحه وجود دارد و از روایات استفاده می‌شود که شهر قم، آشیانه آل محمد و کوفه کوچک است؛ در روایت فرمودند که خداوند حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر حرمی دارد که مدینه است، امیر مؤمنان علی(ع) حرمی دارد که کوفه است، و ما – اه ل‌بیت (ع) – هم حرمی داریم که قم است.

پورامینی افزود: علامه مجلسی از حسن قمی که ترجمه کتابش موجود است نقل کرده که در آخرالزمان «مردی از قم، مردم را به سوی خدا دعوت می‌کند، افرادی گرد او جمع می‌شوند که قلب‌هایشان همچون پاره‌های آهن ستبر است که باد‌های تند حوادث، آنان را نمی‌لغزاند، از جنگ خسته نشده و نمی‌ترسند اعتماد آنان بر خداست و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است»؛ از مرحوم آیت الله شیخ ابوالحسن شیرازی امام جمعه فقید مشهد نقل شده است که این روایت را در محضر آیت‌الله خویی خواندند، و ایشان فرموده بود که منطبق بر امام خمینی (ره) است و تطبیق این روایت بر امام خمینی (ره) بسیار مهم است.

پورامینی ادامه داد: سابقه نداشته است که قم در طول تاریخ در چنین شرایطی قرار گیرد که فردی از آن شهر این‌گونه قیام کند و عده‌ای با ویژگی‌های خاص دور ایشان جمع شده و حمایت کنند و این قیام هم به نتیجه برسد.

این محقق و استاد حوزه تصریح کرد: روایاتی وجود دارد که قم، در آخرالزمان، حجت برای دیگران می‌شود، و یا روایاتی بر این مضمون داریم که اگر قمی‌ها نبودند، دین از بین می‌رفت که البته مراد از این قمیون، خواص و بزرگان آنان هستند؛ کسانی مانند ابن بابویه و فرزندش شیخ صدوق، ابن قولویه و اشعریون و… البته آن روایت قبلی مربوط به مردم قم است که آمده قومی هستند که بر خدا توکل دارند و خوف به خود راه نمی‌دهند که این قمیون هم معطوف به عامه مردم است و منحصر به علما نمی‌شود. به یاد داریم که پیش از پیروزی انقلاب بازار قم حدود ۱۳ ماه بست و از ۱۵ خرداد ۴۲ تا پیروزی انقلاب و پس از آن در دوره جنگ مردم به خوبی نقش‌آفرینی و حمایت جانانه کردند.

پورامینی ادامه داد: امروز، حجت بودن قم با وجود حوزه علمیه پر برکت و جهانی آن که بیش از ۸۰ هزار طلبه از همه جای دنیا، در آن تحصیل می‌کنند و با وجود مبلغان و محققان فراوان و متخصص، و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و … برای ما مسجل است و ان‌شاءالله در آینده با بهره‌گیری از امکانات بیشتر و تکنولوژی پیشرفته‌تر، حجت بودن آن بیشتر هم نمودار شود و به بروز و ظهور بالاتر برسد.

وی با بیان اینکه البته قمی‌ها و به خصوص جوانان در کنار امیدواری به این روایات نباید مغرور شوند تصریح کرد: در کنار این روایات، احادیثی هم وجود دارد که نگران‌کننده و هشداردهنده است؛ در برخی روایات بیان شده که با وجود اینکه بلا و گرفتاری از قم دفع شده، ولی عده‌ای از جوانان قم در آخرالزمان هلاک می‌شوند، زیرا حرمت بزرگان و مشایخ خود را نگه نمی‌دارند و شان آنان را فروگذار می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 72289
تاريخ ثبت خبر : 27 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:47
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)