| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدصابر جعفری:


الگوپذیری از ائمه(ع) از طریق معرفت شناسی حاصل می شود

معاون آموزشی مرکز تخصصی موعود(عج) گفت: الگوپذیری از حضرت زهرا(س) با توجه به تاکید حضرت ولی عصر(ع)، توجه به این جایگاهِ معرفتی است. چرا که معرفت همیشه حرف اول را می زند. اینکه انسان بداند که در این جهان، به وحی نیاز دارد و نسبت به ولی خدا مضطر است و بر این موضوع پافشاری و وفاداری داشته باشد که بر ولی خدا ظلم روا نشود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدصابر جعفری، کارشناس و محقق مهدویت در تشریح ساحت الگویی حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام امام عصر علیه السلام که در روایتی از ایشان به عنوان الگویی خوب برای خود یاد می کنند، تصریح کرد: از مطالبی که در دوران غیبت درباره زنان بحث می شود الگوپذیری زنان و نقش الگوها در این عرصه است. امروز این مسئله ثابت شده که از کارآمدترین و باانتاج ترین کارها برای جامعه، ارائه الگوهای عملی و رفتاری به جامعه است. یعنی وقتی جامعه الگوهایی داشته باشد و مطابق آن الگوها رفتار کند، ثمربخش تر است.

وی افزود: قرآن کریم نیز موارد مختلفی از این ساحت الگویی را برای ما بیان می فرماید: از جمله «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست» و یا درباره حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید: «قَد کانَت لَکُم اُسوَهٌ حَسَنَهٌ فى اِبرهیمَ والَّذینَ مَعَهُ» و نیز درباره سایر انبیاء الهی آنها را برای ما به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید: «أُوْلَـئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ؛ به هدایت آنها اقتدا کنید، یعنی الگو بگیرید.»

حجت الاسلام جعفری با اشاره به وضعیت عصر غیبت تاکید کرد: وقتی درباره دوران غیبت و ارتباط جامعه با حضرت مهدی علیه السلام سخن می گوییم، یکی از نکات درباره حضرت(عج)، سخن ایشان درباره حضرت زهراسلام الله علیها است که فرمودند: «فی ابنه رسول الله لی اسوه حسنه؛ الگوی خوب من دختر رسول خدا صل الله علیه وآله است» رفتار او، کردار او، گفتار او؛ و حضرت(عج) را به عنوان یک الگو مطرح می کنند.

کارشناس مهدوی درباره این سخن حضرت حجت علیه السلام گفت: طبیعی است که ما نمی توانیم به عمق و کُنه این کلام حضرت(عج) برسیم و اندیشه و بیان ما قاصر است که منظور حضرت(عج) را از این کلام دریابد که چه جلوه هایی از این ساحت الگویی مد نظر امام زمان(عج) است؟ و ایشان چه ویژگی هایی از عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها را درنظر دارند؟ چرا که حضرت زهرا سلام الله علیها در تعابیر ما به شب قدر تشبیه شده اند که قدر و منزلت آن برای هیچ کس معلوم و مشخص نیست. اما به هرحال و همه وجود همه ابهام و عمقی که در این کلام امام وجود دارد، با توجه و کمک از سخنان و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام شاید بتوان به جرعه ای از آن رسید.

*راهنمایی بزرگ امام زمان(عج) به منتظران

جعفری در ادامه ابراز کرد: طبیعی است افراد که در جامعه منتظر، جویای رفتارها و اهداف امام عصر علیه السلام هستند پس وقتی آن برگوار(س)، حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگو مطرح می کنند در واقع یک راهنمایی خوب از جانب ایشان به ما است. وقتی می بینیم امام عصر علیه السلام تاکید بر الگو بودن حضرت فاطمه طاهره سلام الله علیها دارند، این تکلیف جامعه را نیز تا حدی معلوم می کند. این که جامعه نیز بایستی از آن حضرت(س) الگو بگیرد و زنان در این بحث نقش مهمی دارند.

وی در تبیین این مسله تاکید کرد: سخن درباره حضرت زهرا سلام الله علیها مطلب فراوان است و هر کس هم که در این رابطه سخنی گفته نتوانسته است به عمق این «لیله القدر» اهل بیت(ع) برسد و فقط بخشی از برداشت های خود و آن درکِ معرفتی که برای او حاصل شده است را بیان می کند. اما در بحث الگوپذیری از آن حضرت(س) چند نکته را باید تشریح کرد. روزی ام سلمه که از همسران خوشنام پیامبر صل الله علیه وآله است از حضرت زهرا(س) درباره احوال ایشان سوال کرد که: «کیف اصبحت؟ یعنی حالتان چگونه است؟» حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: «میان افسردگی و اندوه صبح کردم» یعنی حالم اینگونه است و در ادامه دلیل این احوال خود را نیز شرح می دهند: «فقد نبی و ظلم علی وصیه …؛ چرا که نبی اسلام(ص) از دنیا رفت و به وصی او ظلم شد.» یعنی غمِ حضرت زهرا سلام الله علیها، هتک حرمت الهی، فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی اوست.

معاون آموزشی مرکز تخصصی موعود(عج) ادامه داد: این اتفاق بار دیگر نیز تکرار می شود و وقتی زنان مدینه احوال حضرت زهرا(س) را جویا می شوند حضرت زهرا سلام الله علیها باز همین گله را مطرح کرده و از رفتار مردان آنها و جامعه گلایه می کنند. این غم و اندوه که ناشی از بازگشت مردم به دوران جاهلیت است، نکته ای مهم و شکواییه همه اهل بیت علیهم السلام است و قرآن نیز درباره آن هشدار می دهد: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ؛ و محمد جز فرستاده‏ اى که پیش از او [هم] پیامبرانى [آمده و] گذشتند نیست آیا اگر او بمیرد یا کشته شود از عقیده خود برمى‏ گردید؟ یعنی با فقدان پیامبر(ص)، نباید شاهد برگشت جامعه به جاهلیت بود یا ظلم بر وصی پیامبر(ص) را نادیده گرفت یا اینکه عده ای فقط تماشاگر وقایع باشند.

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: این نوع رفتار و این سخنان حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تاکید بر این مسئله است که گاهی جامعه فقدان پیامبر(ص) و نیاز به وحی را امر کوچکی می شمرد و ظلم بر وصی پیامبر(ص) را – که جایگاه مورد تاکید و سفارش پیامبر بوده است و رسول خدا(ص) آن را تنها راه هدایت بشر و رسیدن به مقصد دانسته – نیز در نگاه مردم چندان مهم جلوه نمی کند. این نکته مهمی است که ما حتی در دعای افتتاح نیز به آن اقرار داریم:«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ إِمَامِنَا [وَلِیِّنَا] وَ شِدَّهَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا؛ خدایا به تو شکایت مى کنیم از فقدان پیامبرمان و غیبت اماممان و سختى زمانه علیه وجودمان و فرود آمدن فتنه ها بر سرمان و پشت به پشت هم دادن دشمنان به زیانمان و بسیاری دشمنانمان و کمى نفراتمان و… وقتی فقدان نبی اتفاق افتاد، شدت (سختی) زمانه و کثرت دشمنان و… هم رخ خواهد داد.

*عنصر حرکت آفرین در جامعه منتظر

پژوهشگر مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به نظر من اولین نکته الگوپذیری از حضرت زهرا سلام الله علیها  با توجه به تاکید حضرت ولی عصر علیه السلام، توجه به این جایگاهِ معرفتی است. چرا که معرفت همیشه حرف اول را می زند. اینکه انسان بداند که در این جهان، به وحی نیاز دارد و نسبت به ولی خدا مضطر است و براین موضوع پافشاری و وفاداری داشته باشد که بر ولی خدا ظلم روا نشود. البته این شامل همه زنان و مردان می شود نه فقط زنان.

وی افزود: اول باید آن مسیرِ معرفتی و جایگاهِ معرفتی را درست کرد. اینکه ما به امام نیاز داریم. اینکه بدانیم که غیر از این راه و مسیر، راه دیگری وجود ندارد و راه های دیگر همه بیراهه و چاه است. تنها راه همین است همچنان که رسول خدا صل الله علیه و آله فرمودند: «تنها کشتی نجات اهل بیت(ع) هستند و غیر از آن هلاکت است» حتی اگر فرزند حضرت نوح باشید. (یعنی جایگاهی داشته باشید که تصور کنید این جایگاه بسیار بالایی است) این اولین نکته برای الگوگیری است که مختص زنان هم نیست و هم مردان و هم زنان را در برمی گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: اگر این نگاه در جامعه نهادینه شود، اگر این نگاه میان اندیشمندان و دانشمندان ما بیش از این جا بیفتد و به عنوان یک سرفصل قرار بگیرد، خود به خود حرکت آفرین خواهد بود. اینکه نگاه ما به انبیاء، نگاه ما به دین، نگاه ما امام فقط یک نگاه تفنّنی نباشد، فقط نگاه به یک عمل ثواب نباشد.  نگاهشان این نباشد که ما یک ذکر مصیبتی و یک عزاداری و .. داشته باشیم. فقط این نیست، بالاتر از این است. باید امام را به عنوان تنها راه ، به عنوان راهنمایی که راهِ آمده را می داند، راهِ رفته را می داند، چگونگی راه را می داند، شناخت. این که غیر از این، گمراهی و بازگشت به جاهلیت است.  

انتهای پیام/ 

کد خبر : 41377
تاريخ ثبت خبر : 24 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:42
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)