| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


الهام از شاخصهای فرهنگی مدینه مهدوی برای طراحی الگوی پیشرفت

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدرسی معارف اسلامی «الهام از شاخص های فرهنگی مدینه فاضله مهدوی برای طراحی شاخص های فرهنگی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» توسط محمدعلی خسروی، نگاشته شده است. سلیمان خاکبان، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان نامه در پاییز 93 در دانشگاه قم بود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدرسی معارف اسلامی «الهام از شاخص های فرهنگی مدینه فاضله مهدوی برای طراحی شاخص های فرهنگی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» توسط محمدعلی خسروی، نگاشته شده است.

سلیمان خاکبان، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما این پایان نامه در پاییز ۹۳ در دانشگاه قم بود.

چکیده این پایان نامه در ادامه می آید:  

امروزه مهم‌‌ترین برنامه عملی هر کشور یا هر نهاد و سازمانی، الگو و سند چشم‌انداز آنها است؛ سندی که اهداف، راهبردها و برنامه عملی هر مجموعه تا افق دست‌‌یابی به وضعیت مطلوب را ترسیم می‌‌کند. اکنون که سخن از الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت به عنوان مهم‌‌ترین سند بالادستی کشور از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی به میان آمده و از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات ایشان نیز هست، باید در جهت تبیین اهمیت و چگونگی رسیدن به این الگوی متعالی با بهره‌‌مندی از منابع اسلامی اقدام کرد.

 بی‌‌گمان تهیه و طراحی نقشه راه، مهم‌‌ترین بخش از حرکت به سمت این الگوست، و در این میان فرهنگ نقش محوری دارد.

 مسائل و رویکردهای فرهنگی از مهم‌‌ترین الزاماتی است که توجه به آن می‌‌تواند در طراحی و تحقق هدف‌مند این الگو اثرگذار باشد، چون پدیده‌‌‌‌های خوب و بد جوامع انسانی، چیزی جز بازتاب فرهنگ‌‌‌‌ها نیست و فرهنگ، خاستگاه پیشرفت‌‌‌‌ها، نوآوری‌‌‌‌ها و عقب‌‌‌‌ماندگی‌‌‌‌ها به شمار می‌‌‌‌آید.

 مدینه فاضله مهدوی الگو و مدلی است که می‌توان با الهام از ابعاد گوناگون آن ازجمله فرهنگ، به آسیب‌شناسی وضع موجود پرداخت و جامعه را در راستای تحقق وضع مطلوب هدایت و رهبری کرد.

 پژوهش حاضر در جهت چنین اهمیتی، به دنبال شناسایی و استخراج شاخص‌های فرهنگی مدینه فاضله مهدوی از منابع دینی با استفاده از روش کتابخانه‌ای می‌باشد تا با الهام گرفتن و الگو‌برداری از آن‌ها امکان طراحی شاخص‌های فرهنگی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را فراهم نماید.

 نتیجه این نوشتار بیان‌گر این است که: دولت مهدوی بیشترین اهمیت را به برنامه‌های فرهنگی – دینی داده و در رشد و تعالی انسان‌ها و تزکیه و تهذیب نفوس، اهتمام جدی خواهد داشت.

 مدینه فاضله شهر سجایا و فضایل انسانی است، در آن محیط، انسان‌های صالح تربیت می‌یابند تا جامعه‌ای نمونه بنا سازند.

انتهای پیام/

کد خبر : 39703
تاريخ ثبت خبر : 4 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)