| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محسن رفیق دوست:


اقتصاد مقاومتی با مسئولان انقلابی قطعا قابل اجراست

محسن رفیق دوست در مراسم رونمایی از کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» گفت: اقتصاد مقاومتی در کشوری که مسئولان آن انقلابی باشند، قطعا قابل اجرا است و اگر مسئولان انقلابی نباشند، اجرا نمی‌شود. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد صد در صد مردمی و دولت باید موانع مردمی شدن را از سر راه اقتصاد بردارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)، جلسه رونمایی کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس؛ بررسی تجربه حماسۀ دفاع مقدس و آموزه‌های آن در اقتصاد مقاومتی» با حضور سردار محسن رفیق‌دوست، وزیر سپاه و فرماندۀ پشتیبانی سپاه در دوران دفاع مقدس، در سالن شهید صدر دانشگاه امام صادقعلیه السلام برگزار شد.

این جلسه که با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد، با توضیحاتی پیرامون کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» توسط جواد کجوری، از نویسندگان کتاب، همراه شد. کجوری خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به جایگاهی که در متن حوادث دوران دفاع مقدس داشتند، قطعاً ناگفته‌های زیادی دارند که شنیدنی خواهد بود.

کجوری در رابطه با سؤال محوری کتاب گفت: این کتاب با طرح این سؤال آغاز شده است که چه‌طور شد در دوران دفاع مقدس با وجود موانع، مشکلات و محدویت‌های زیادی که وجود داشت، در ادارۀ جنگ تحمیلی توانستیم به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم؟ این سؤال، ما را به این سمت رهنمون کرد تا سعی کنیم مؤلفه‌های مشاهده ‌شده در این دوران که سبب بوجود آمدن این موفقیت‌ها بود را احصا کنیم.

وی ضمن نقل قولی از سردار رفیق‌دوست مبنی بر اینکه تمام پایه‌های خودکفایی نظامی در دوران دفاع مقدس پایه‌گذاری شد، افزود:این واقعاً محل تأمل است که چطور در ۸ سال دفاع مقدس و در آن شرایط سخت چنین کار عظیمی در حوزۀ نظامی انجام شد، اما امروز برخی از مسئولین کشور تغییر و تحولات اقتصادی را در ۴۰ سال هم بعید می‌دانند؟! آیا واقعاً این گونه است؟ امروز ظرفیت‌های اقتصادی ما بسیار بیشتر از امکانات جنگ تحمیلی است و حقیقتاً باید گفت مشکل امروز اقتصاد ایران عدم «مدیریت قوی، فعال و کارآمد» است.

در ادامۀ جلسه، محسن رفیق‌دوست دلیل حضور خود در چنین جلسه‌ای را اهمیت مسئلۀ اقتصاد در شرایط کنونی عنوان کرد و نسخۀ علاج مشکلات امروز اقتصادی را به تعبیر رهبر معظم انقلابمد ظله العالی، طرح مسئلۀ اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: برادرانی که این کتاب را نوشتند، سعیشان بر این بود تا بگویند اگر در شرایط سخت دوران دفاع مقدس، جنگ تحمیلی به‌گونه‌ای اداره شد که منتهی به پیروزی جمهوری اسلامی ایران گردید، امروز که امکانات بسیار بیشتری وجود دارد، می‌توان اقتصاد مقاومتی را نیز محقق کرد.

وی در ادامه ضمن تشریح شرایط سخت دوران جنگ تحمیلی از جمله حمایت کشورهای مختلف از عراق، دو عامل را دلیل اصلی پیروزی نیروهای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: دو عامل وارد جنگ شد که تنها این دو عامل علت اصلی پیروزی ما بود؛ یکی «نیروی انسانی بسیج» بود و دیگری «اتکای به خود».

وزیر سپاه و فرماندۀ لجستیک سپاه در دوران دفاع مقدس با بیان نکاتی پیرامون خصومت پایان ‌ناپذیر دشمن و لزوم حرکت به‌ سمت خوداتکایی در زمینۀ نظامی، در مورد چرایی خودکفایی در تولید موشک در آن زمان افزود: ما با این فرض که هیچ‌گاه با دنیای امروز به تفاهم نمی‌رسیم و دنیا دست از تهدید ما بر نمی‌دارد، به این نتیجه رسیدیم که باید از نظر دفاعی خودکفا باشیم. به همین منظور، ۱۸ گروه صنعتی درست کردیم. از فشنگ تا موشک، اوپتیک، انواع مخابرات، زیردریایی و هر آنچه برای دفاع از یک کشور لازم است، ساخته شد.

رفیق دوست در خصوص چگونگی این حرکت چشم‌گیر به ‌سمت تأمین نیازهای جنگ تحمیلی یادآور شد: در آن زمان تمام این کارها در یک اقتصاد دولتی انجام نشد؛ بلکه با مشارکت مردمی و تکیه به نیروهای داخلی صورت گرفت. قبل از عملیات کربلای ۴، فرماندهان بنده را احضار کردند و فرمودند: در عملیات بعدی دیگر نباید به‌ لحاظ آتش از دشمن عقب بمانیم و سفارش ۱۲ میلیون گلولۀ توپ و خمپاره را به بنده دادند. برآورد ما از خرید این میزان توپ و خمپاره، حداقل ۳ میلیارد دلار بود! و نیز این خرید حداقل بین ۱ تا ۵/۱ سال زمان می‌برد. در اینجا هم بچه‌ها جمع شدند و گفتند این کار نیز باید «مردمی» شود. جهت تولید این سلاح‌ها، تمام ریختگری‌های کشور را به‌خط کردیم. سه هزار دستگاه کپی‌تراش هر کدام به مبلغ هزار دلار خریداری شد و همراه نمونه‌ای از گلوله، به تراشکارهای سراسر کشور رساندیم. همچنین این وعده به آن­ها داده شد علاوه بر مزدی که برای این کار خواهند گرفت، در پایان کار، صاحب دستگاه کپی‌تراش خواهند شد. یک الی دو سال بعد از اتمام جنگ، یک عده از این تراشکارها پیش بنده آمدند و گفتند آن حرکت، ریختگری ایران را متحول کرد؛ کیفیت و سطح کار آن را بالا برد. چه زمانی بخش خصوصی می‌توانست سه‌هزار دستگاه کپی‌تراش خریداری کند و اینگونه عمل کند!!! در هر صورت ساخت مهمات آغاز شد.

وی افزود: در عملیات کربلای ۴، در بعد نظامی موفق نشدیم. در عملیات کربلای ۵، بنده جایی حضور داشتم که فرماندۀ تیپ ۶۵ ارتش عراق را به همراه دو معاونش به‌صورت مجروح اسیر کرده بودند. به آن‌ها گفتم طبق گزارشات ما، تیپ شما اصلاً وارد جنگ نشد و شما نیز وارد جنگ نشدید؛ داستان چیست؟ گفت: من معتقدم جهنم خدا هیچ موقع به اندازۀ آتشی که شما بر سر ما ریختید، نیست و تیپ من به‌خاطر آتش های مداوم توپخانۀ شما به جبهه نرسید. اگر بنا بود که این مهمات را تنها در کارخانه‌های صنایع دفاع بسازیم و یا آن­ها را از خارج کشور تهیه کنیم، این اتفاقات پیش نمی‌آمد.

وزیر سپاه و فرماندۀ لجستیک سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به افزایش توانمندی‌های ارزی و ظرفیت‌های بسیار اقتصاد ایران نسبت به دوران دفاع مقدس، در رابطه با مشکل امروز اقتصاد ایران تأکید کرد: با توجه به اینکه علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی، سالی حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی غیرنفتی به اقتصاد ایران تزریق می‌شود، چرا مشکلات اقتصادی وجود دارد؟ در جواب باید بیان کرد که چون هنوز ۸۵ درصد اقتصاد ما، در اختیار دولت قرار دارد و دولت، بدترین تاجر، بدترین کشاورز، بدترین صنعت‌کار و بدترین ساختمان‌ساز است.

وی در پایان سخنرانی خود دو نکتۀ مهم را خاطرنشان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی در کشوری که مسئولین آن انقلابی باشند، قطعا قابل اجرا است و اگر مسئولین انقلابی نباشند، اجرا نمی‌شود. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد صد در صد مردمی و دولت باید موانع مردمی شدن را از سر راه اقتصاد بردارد. همچنین مادامی که این بدنۀ حجیم دولت، کوچک نشود و برای آن فکری نکنند، هرچه از بالا دستور داده شود، در سطوح پایینی دولت، به آن عمل نخواهد شد. ان شاء الله در آیندۀ نزدیک دولت را در جایگاه اصلی خود، یعنی برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل و مردم را نیز در حال تولید ببینیم.

در پایان این جلسه آیین رونمایی از کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» با حضور سردار رفیق‌دوست وزیر سپاه و فرماندۀ لجستیک سپاه در دوران دفاع مقدس و مؤلفان کتاب انجام گردید.

انتهای پیام/

کد خبر : 45808
تاريخ ثبت خبر : 12 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 17:20
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)