| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک محقق اقتصاد اسلامی عنوان کرد:


اقتصاد مقاومتی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد

اگر در سیاستهای کلان کشوری و سیستم اقتصادی ایران مولفه های اقتصاد مقاومتی توسط سیاست گذاران و برنامه ریزان مورد توجه جدی قرار گیرد و با استفاده از این راهبرد تولید ملی گسترش و بسط داده شود؛ باعث گسترش فعالیتهای تولیدی، شده و سرمایه گذاری و اشتغال زایی در کشور افزایش یافته و اقتصاد مسیر رونق و شکوفایی را خواهد پیمود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها است و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید شود محمد فرید یعقوبی، مححق اقتصاد اسلامی و دانش آموخته دانشگاه بین المللی اهل البیت(ع) رشته علوم اقتصادی با گرایش اسلامی، در این خصوص یادداشتی نگاشته است که در ادامه از نظر می گذرد:

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تعریف و مفاهیم اقتصاد مقاومتی، می‌توان گفت که اقتصاد مقاومتی در ظرف اقتصاد اسلامی تفسیر شده و به شکل خاص نظام اقتصادی اسلام اطلاق می شود که در وضعیت خاص، برای مقابله با تحریم، فشار اقتصادی دشمن پدید می آید.

 بناء اقتصاد مقاومتی یک مدل قریب به نظام اقتصادی اسلام است. از آن جایی که سبک زندگی چه در اقتصاد مدل غربی، چه در اقتصاد اسلامی و یا اقتصاد مقاومتی به فرهنگ آن جامعه مرتبط است لذا اگر بصورت ساده فرهنگ اقتصادی را نحوه انجام امور اقتصادی معنی کنیم می‌توانیم فرهنگ اقتصادی را به انواع مختلف تفکیک نمود که شامل رفتارهای مصرفی، رفتارهای تولیدی و رفتار حاکمیتی یا مدیریتی می شود.

 بناء اقتصاد مقاومتی یک مدل قریب به نظام اقتصادی اسلام است

اقتصاد مقاومتی برای مدیریت سالم و درست توصیه های سودمندی در هر بخش را پیش کش می کند:

در حوزه الگوی مصرف باید به سه سوال اساسی پاسخ دهیم؛ سوال اول، چه کالاهایی مصرف می شوند؟ (بحث تنوع کالاها).

 سوال دوم، هر یک از کالاها به چه میزان مصرف می شوند؟ (بحث مقدار مصرف).

سوال سوم، این است که مصرف کالاها در چه زمانی صورت می گیرد؟ (بحث زمان مصرف).

هر کدام از این سه سوال در نظام اقتصادی اسلام و اقتصاد مقاومتی دارای الزاماتی است که بایستی در نظر گرفت.

مثلا در حوزه رفتار و الگوی مصرفی مؤلفه‌های ذیل را می‌توانیم در نظر بگیریم؛ جلوگیری از اسراف، عدم مصرف کالاهای بی فایده و کم فایده، خودداری از احتکار کالاها و غیره.

در الگوی رفتار تولیدی نیز به سه سوال پاسخ دهیم.

سوال اول، چه نوع کالایی تولید شود؟ (تنوع کالاها در تولید را مطرح می کند).

سوال دوم، کالاها به چه مقدار تولید شوند؟ ( بحث مقدار تولید کالا).

سوال سوم، به نحوه و الگوی عرضه است خودش شامل سه سوال دیگر می شود: زمان عرضه کالاچه زمانی است؟ مکان عرضه کالا کجا باشد؟ و کالا به چه قیمتی عرضه شود؟

در الگوی تولیدی که مورد توصیه اسلام است تولید کننده ملزم به رعایت الزاماتی در این خصوص است. مثلاً در جریان تولید عدالت اقتصادی در خصوص رفتار تولیدی  در نظر بگیرد که شامل عدالت تخصیصی و عدالت توزیعی در جامعه می شود.

الزام دیگر ارائه قیمت عادلانه و منصفانه کاهش حداکثری قیمت و نیز تولیدکننده الزامات عزت اقتصادی برای جامعه اسلامی را در رفتار تولیدی شان در نظر گیرند یعنی از نگاه تولیدی نیازهای جامعه را طوری که لازم است مرفوع ساخته تا مسلمانان سربلند باشد و از این ناحیه احتیاج به کشورهای بیگانه و دشمنان نداشته باشند.

در خصوص الگوی رفتاری مدیران و حاکمان نیز الزاماتی را باید در نظرگرفت؛ به عنوان مثال تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های که مدیران انجام می دهند به نحوی نباشد که عزت جامعه و مسلمین زیر سوال قرار گیرد. رفتار مدیران چه به صورت رسمی باشد مثل نوشتن توافق نامه، معاهدات و مذاکرات رسمی و چه رفتارهای غیررسمی باشد مانند نوع برخورد، نوع تعامل و نوع سفرها، باید به نحوی تنظیم کنند که در مقابل بیگانگان عزت مسلمین و جامعه اسلامی حفظ شود.

از بیانات مقام معظم رهبری در مورد سیاست های کلی ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی در می‌یابیم که نگاه اقتصاد مقاومتی هم یک نگاه کلان و هم نگاه خرد است در سطح کلان سیاست ها و راهکار های کلان برای بیرون رفت از معضل و مقاوم سازی اقتصاد تبیین گردیده است به عنوان نمونه می‌توان از، اصلاح نظام مالی، قطع وابستگی به نفت، سیاست های صادراتی و وارداتی، دیپلماسی اقتصادی و غیره اشاره کرد که بحث های کلان اقتصاد مقاومتی را شکل می دهند و در سطح خرد نیز سیاست ها و تدابیری در نظر گرفته شده است مثلا از سیاست‌های کلی ۲۴ گانه به اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ جهادی و ترویج آن، کار آفرینی و مشارکت عمومی و نظارت بر عملکرد بازار را می‌توان نام برد که دیدگاه خرد و از موضوعات اقتصاد خرد است.

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا است، یعنی از دل ظرفیت های خود کشور و مردم می جوشد

به طور خلاصه می توان گفت در حوزه اقتصاد کلان مقاومت اقتصادی اثرات بحران را بر متغیرهای کلان اقتصادی کاهش داده و جبران می‌کند؛ در حالی که در حوزه اقتصاد خرد مقاومت اقتصادی اثرات بحران‌ها را بر درآمد و سطح زندگی خانوار و بنگاه های اقتصادی کاهش می‌دهد و عواقب آن را جبران می‌کند.

اقتصاد مقاومتی در یک دیدگاه کلان راهکار های ذیل را برای دولت و مردم پیشنهاد می کند:

دولت باید اقدامات ذیل را روی دست گرفته و انجام دهد تا ما بصورت واقعی شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه باشیم:

حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی؛

کوچک کردن اقتصاد دولت و میدان دادن به بخش خصوصی؛

توجه به نخبگان و بهره گیری از فناوی نوین؛

کاهش وابستگی به نفت؛

حمایت جدی مسئولان از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی؛

حمایت از صاحبان کار و سرمایه؛

تثبیت قیمت ارز در بازار؛

تشویق صادرات کشور؛

حمایت از شرکت های دانش بنیان؛

مدیریت بهینه منابع طبیعی در جهت نیاز های کشور؛

ازبین بردن تنگناها با کشور های همسایه و استفاده از این ظرفیت جهت شکوفایی اقتصاد کشور؛

اتخاذ دیپلماسی و خطوط اساسی سیاست خارجی در جهت همسویی با منافع مردم و کشور.

همچنین برای رسیدن به اقتصاد با ثبات و مترقی مردم نیز موارد زیر را در نظر گیرند:

مدیریت مصرف؛

قناعت (ساده زیستی و دوری از تجملات)؛

تولید ثروت حلال؛

ترجیح مصرف کالای داخلی بر کالای خارجی؛

حمایت از سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت.

استفاده از هر سه راهبرد می تواند اقتصاد کشور ایران را نجات دهد؛ زیرا اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا است، یعنی از دل ظرفیت های خود کشور و مردم می جوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متکی است به امکانات کشور خود ایران؛ اگر در سیاست های کلان کشوری و سیستم اقتصادی ایران مولفه های اقتصاد مقاومتی توسط سیاست گذاران و برنامه ریزان مورد توجه جدی قرار گیرد و با استفاده از این راهبرد تولید ملی گسترش و بسط داده شود و این تولیدات مورد حمایت مردم قرار گیرد باعث گسترش فعالیت های تولیدی شده و سرمایه گذاری و اشتغال زایی در کشور افزایش یافته و باالتبع منجر به افزایش تقاضا و رشد و توسعه اقتصاد کشور شده و اقتصاد مسیر رونق و شکوفایی را خواهد پیمود.

دولت جمهوری اسلامی ایران برای نجات اقتصاد کشور و رسیدن بهک اقتصاد با ثبات توام با توسعه پایدار بایست همزمان هرسه راهبر فوق را به کار گیرد؛ از یک طرف با استفاده از سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی آن، با ابزارهای تشویقی چون؛ معافیت های مالیاتی و یا پشتیبانی از شرکتهای داخلی بصورت اعطای سوبسیدها، در اختیار قرار دادن مکان های تولیدی با قیمت ارزان، اعطای اعتبارات بانکی و اخذ وام از بانک‌ها و… تولید کنندگان کشور را مورد حمایت قرار دهد، از طرف دیگر در میان مردم فرهنگ سازی نموده و با استفاده از سیاست های تبلیغاتی و حس میهن دوستی جامعه را به خرید و استفاده از کالاهای ایرانی تشویق نماید درینصورت قطعا ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور می باشیم و اقتصاد از فشار های خارجی و تحریم ها نجات پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 68854
تاريخ ثبت خبر : 12 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:22
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)