| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدیحیی یثربی:


اساس همه مسائل جوانان در ضعف مدیریت اقتصادی کشور است

یک استاد فلسفه اسلامی تصریح کرد: جوان ما افسرده شده و روی به فضاهای مجازی آورده است. به نظرم اساس همه این مسائل ضعف مدیریت اقتصادی کشور است. جوان ما اگر کار و درآمد داشته باشد تا بتواند خانه بگیرد یا اجاره کند در همان جوانی ازدواج می کند و وقتی ازدواج کرد شرایط او بسیار متفاوت می شود. مشکل روحیه افسرده امروز جوانان، درآمد نامتناسب با شرایط زندگی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، دکتر سید یحیی یثربی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، به مناسبت فرا رسیدن ولادت باسعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، با بیان اینکه جوان ما امروز با مشکلات متعددی در جامعه دست و پنجه نرم می کند، اظهار کرد: اگر کلمه بحران را هم به کار نبریم جوان امروز با مشکلات فراوانی از نظر ارزشی و فرهنگی در جامعه روبرو است.

وی ادامه داد: در همین انتخابات نامزدها یکدیگر را متهم به خلاف و دزدی می کنند. از اینجا می توان پی برد که در جامعه چه شرایطی حاکم است. ما همه در جامعه هستیم و می بینیم که چه قدر بازار شایعات داغ است، برخی اوقات اگر دزدی های کوچک را همان اول جدی نگیریم سر از دزدی های بزرگ در می آوریم، در مساله ارزش ها و باورهای مردم نیز همین طور است. ما در داخل جامعه هستیم. فضای مجازی مرتب مطلب در اختیار مردم و جوانان قرار می دهد؛ من نمی گویم که فضای مجازی نباشد ولی باید از آن طوری استفاده کنیم که موفق باشیم. چرا باید مخالفان ما در فضای مجازی به موفقیت برسند؟

این پژوهشگر افزود: ما در ارائه ارزش های فرهنگی مان مشکل داریم؛ در ارایه هویت اسلامی جامعه مشکل داریم همان طور که در اقتصاد و بالاخره بسیاری از گستره ها با مسایل مختلفی مواجه هستیم اما باید ببینیم مشکل از کجاست؟ یک کلمه باید چنین پاسخ گفت که مشکل ما از مدیریت غیرعلمی است و جوان امروز از این مساله رنج می برد از مدیریت غیرعلمی، هر جا که مدیریت علمی و عقلانی نبود هر کاری که بکنیم سرانجام سر از مشکل در می آوریم. در واقع باید بگویم بدون مدیریت صحیح مشکل حل نمی شود، بلکه روز به روز بر آن افزوده می شود. من امیدوارم که هر چه زودتر مسئولان این نکته را دریابند که سلیقه ای نمی شود کار کرد. برای جوان باید وقت گذاشت و به خواسته های او به درستی رسیدگی کرد.

یثربی تاکید کرد: نقد، سیاه نمایی نیست. حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) به مالک اشتر می فرماید: «ممکن است تو را به کار خلاف متهم کنند». حضرت(ع) نمی فرمایند که در مواجهه با مخالفان دهان آنان را ببند، بلکه می گوید آن قدر شفاف سازی شود که مردم قانع شوند که اگر افرادی سخنی بی اساس گفته اند مشخص شود تماما شایعه بوده است.

این پژوهشگر ابراز کرد: من درباره ضعف مدیریت بسیار نوشته ام، ولی گاهی خود ما اجازه نمی دهیم که بگویند شما کجای کارتان اشتباه است، امیرالمومنین امام علی(ع) از ستایش بدشان می آمد، اگر حضرت(ع) را مدح و ستایش می کردند ایشان اصلا بر نمی تابید و اتفاقا از مردم می خواستند که خطاها را بیان کنند.

وی با بیان اینکه امروز نتوانسته ایم جوان جامعه را درست تغذیه فکری کنیم، تصریح کرد: ارتباط جوان با عوامل دیگر مثل فضای مجازی بسیار گسترده شده و جوان جذب خواننده و ورزشکار است و در حدی هم این گرایش اقتضای سن او. لازم است و من نمی گویم که نباشد ولی می گویم جوانان باید ارتباطی بسیار از این قوی تر با دین شناسان و متفکران جامعه داشته باشند.

استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تاکید کرد: از عوامل پیدایش سلفی گری رفتار مسئولان دین و مسئولان سیاست کشورهای اسلامی است. جوان از وضع موجود راضی نیست لاجرم دو راه پیش روی او قرار می گیرد، یک راه این است که از دین و جامعه دست بردارد و راه دوم آن است که به آرزوهای گذشته اش برگردد که کاش نظام علوی(ع) و نبوی(ص) را در جامعه داشتیم. این جوان وقتی به عدالت و وضعیت مردم در زمان ائمه اطهار(ع) و سفارشات آن بزرگواران بر رسیدگی به جامعه فکر کند، کافی است تا دگوگون شود چون وضعیت خودش با کمی عقده و ناراحتی همراه است در نتیجه می شود داعش.

وی گفت: پیش از انقلاب شرایط همین بود، جوانان خواستار ارزش های فاطمی بودند. حتی در این مسیر خشونت هم به میدان می آمد چون حکومت سابق دین گریز بود. این خشونت ها با ترور همراه بود؛ لذا پیشنهاد من این است که برای جلوگیری از رشد و رواج خشونت و تندروی مقداری به زیربناها و مدیریت های جامعه اسلامی مان فکر کنیم. ما در این جامعه جوان را در برای بسیاری از مسایل سرگردان نگاه داشته ایم، مثلا گفته ایم که دنیاپرست نباش، بعد جوان می بیند که مثلا همان فرد که او را از دنیا پرستی بر حذر می دارد خودش دنیاپرست است. جوان می بیند که وقتی پای یک ریاست و پست و منصب به میان می آید چه پول ها که خرج نمی شود و با خود می گوید پس هوا و هوس هم چیز بدی نبوده است!

استاد فلسفه اسلامی تصریح کرد: جوان ما افسرده شده و روی به فضاهای مجازی آورده است. به نظرم اساس همه این مسایل ضعف مدیریت اقتصادی کشور است. جوان ما اگر کار و درآمد داشته باشد تا بتواند خانه بگیرد یا اجاره کند در همان جوانی ازدواج می کند و وقتی ازدواج کرد شرایط او بسیار متفاوت می شود. مشکل روحیه افسرده امروز جوانان، درآمد نامتناسب با شرایط زندگی است. مقام معظم رهبری بسیار به مساله اقتصاد اشاره می کنند.

وی با بیان اینکه اگر مشکل اقتصاد جامعه را حل کنیم جامعه و جوان ما راحت تر شخصیت و هویت می یابد، خاطرنشان کرد: کسانی که مخالف ما هستند انگشت می گذارند روی استفاده هایی که از بیت المال می شود. مثلا جوان این موارد را می بیند و می گوید: این قدر خرج می شود ولی من به خاطر یک نان سنگگ معطل هستم. این جوان چه می شود؟ لذا شادی جوان بستگی به آرامش زندگی دارد. اگر زندگی او تزلزل و کمبود داشت انتظار هر خطر و انحراف از جوان می رود.

انتهای پیام/

کد خبر : 46209
تاريخ ثبت خبر : 18 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:57
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)