به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، نشست علمی بررسی مبانی اندیشه اجتماعی اسلام با محوریت ابن خلدون به عنوان فیلسوف و نظریهپرداز تاریخ در دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد، در این نشست که از سوی مرکز تئوری تاریخ وابسته به دانشکده فلسفه ترتیب یافته بود، معمر خلیلویچ رییس گروه تمدنپژوهی مرکز علوم دینی قم در بلگراد به سخنرانی پرداخت.
*ساویچ: «ابن خلدون» از معروفترین میراثداران فلسفه اجتماعی اسلامی در غرب است
در ابتدای این نشست، الکساندر ساویچ رئیس مرکز تئوری تاریخ دانشکده فلسفه بلگراد، ابن خلدون را از معروفترین میراثداران فلسفه اجتماعی اسلامی در غرب دانست و بیان داشت: دیدگاهها و تحلیلهای تاریخی ابن خلدون امروز هم میتوانند در جهت شناخت عمیقتر حقایق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرند.
در ادامه معمر خلیلویچ که چندی قبل کتاب جدید وی در حوزه فلسفه اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر شد، به تحلیل پشتوانههای تاریخی و معرفتی اندیشههای ابن خلدون پرداخت.
*خلیلویچ: اندیشه ابن خلدون متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلام است
وی همچنین به اختصار اصلیترین چارچوبهای محتوایی نگارش «مقدمه» ابن خلدون را تشریح کرد و گفت: اندیشه ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلامی است.
پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد خاطرنشان کرد: فلسفه اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کمنظیری در سایه تأملات بدیع نمایندگاه حکمت اشراق و حکمت متعالیه یافت.
وی به تحلیل بنیانهای اندیشه مترقی اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا پرداخت و گفت: محققان و اساتید مغرب زمین هنوز به اندازه کافی با تعالیم این حکمای سترگ آشنایی دقیق پیدا نکردند.
خلیلویچ ابراز امیدواری کرد که دانشکده فلسفه دانشگاه بلگراد به عنوان یکی از قدیمیترین و مهمترین مراکز دانشگاهی اروپای جنوبشرقی، در راستای معرفی روشمند حکمای بزرگ اسلام، به خصوص در ضمن مکتب حکمت متعالیه صدرالدین شیرازی گامهای مؤثر را در آینده بردارد.
در ادامه دانشجویان، اساتید و رؤسای چند گروه علمی حاضر در جلسه به بحث و گفتوگو پیرامون اهمیت فهم و تحلیل دقیق مبانی اندیشه فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند.
انتهای پیام/