| امروز شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

غلامرضا حیدری ابهری:


آموزش و پرورش در سبک زندگی اسلامی ایرانی نقش تأثیرگذاری دارد

یک نویسنده ابراز کرد: در بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد. در دورانی که در معرض بمباران اطلاعاتی هستیم، آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی در مدارس ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، از نویسندگان کشورمان در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان سبک زندگی ایرانی اسلامی را به شکل فرهنگ عمومی درآورد، گفت: همه چیز از مدرسه آغاز می‌شود. همه تغییرات از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. همه در تعلیم و تربیت سهم دارند اما سهم آموزش و پرورش بیشتر است. در بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد. در دورانی که در معرض بمباران اطلاعاتی هستیم، آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی در مدارس ضروری است.

وی با بیان اینکه هنرمندان اعم از فیلم‌سازان، داستان‌نویسان و شاعران در ارایه الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی نقش دارند، عنوان کرد: هنرمندان باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را در فضای هنری مطرح کنند و بتوانند با زبان هنر این سبک را به مردم آموزش دهند. صدا و سیما هم باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را به مخاطبان معرفی کند و یک راهکار و الگو در این زمینه ارایه دهد. در واقع تمام برنامه‌های حکومتی باید در این راستا باشد که سبک زندگی ایرانی اسلامی اجرا و به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

این نویسنده تصریح کرد: مسئله در سبک زندگی ایرانی اسلامی فقط ندانستن نیست، بلکه نتوانستن است. به عنوان مثال ما تاکید می کنیم که جوانان باید ازدواج کنند و این مسئله در دین ما بسیار تاکید شده است اما جوانی که شغل ندارد چگونه می تواند مسئولیت یک زندگی را بپذیرد. جوانی تا پای ازدواج می رود اما برای گرفتن وامی به مبلغ ناچیز باید کلی مراحل طی کند. الگوی زندگی ایرانی اسلامی بر ازدواج تاکید می کند اما برنامه های ما ضد ازدواج هستند. ما حیا را در سبک زندگی ایرانی اسلامی داریم اما معماری ما به سمتی پیش می رود که بی حیایی را ترویج دهد. خانه ها جوری ساخته می شوند که همسایه ها با هم درگیر می شوند. بسترسازی زندگی ایرانی اسلامی مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. گاهی ساختارها در جامعه بر ضد سبک زندگی ایرانی اسلامی عمل می کند.

وی اظهار داشت: در سبک زندگی ایرانی اسلامی بر مسئله تحکیم خانواده تاکید شده است اما امروز می بینیم که برنامه مدارس طوری است که بچه ها نمی‌توانند برای صرف نهار در خانه باشند، مثال دیگر برنامه های تلویزیون است. در سبک زندگی ایرانی اسلامی به زود خوابیدن و سحرخیزی تاکید شده است اما تلویزیون تا دیروقت برنامه دارد و برنامه هایش برای افرادی که می خواهند ساعت ۱۱ بخوابند تنظیم نشده است. پس می بینیم در بسیاری موارد برنامه ها و ساختارهای ما بر ضد سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

حجت الاسلام حیدری ابهری با طرح این سوال که آیا قوانین و مقررات اجتماعی و ساختار جامعه به ما اجازه می دهد که زندگی ایرانی اسلامی داشته باشیم، عنوان کرد: در قدیم همه دور هم غذا می خوردند، دید و بازدیدها زیاد بود، شب نشینی داشتیم و اقوام و فامیل از حال یکدیگر باخبر بودند. امروزه ترافیک اجازه نمی دهد که دید و بازدیدهای فامیلی مثل قبل باشد. صله رحم کم شده و تجملات افزایش یافته است. مصرف گرایی زیاد شده است. در حقیقت موانع زیادی برای تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود دارد. مسئولان ترافیک را معضل می دانند اما از طرفی هر روز ماشین تولید می شود. آیا ما به مردم اجازه می دهیم، زندگی سالم خودشان را داشته باشند. وقتی بستر زندگی ایرانی اسلامی را فراهم نمی کنیم با دعوت سخنرانی نمی شود، از مردم خواست که زندگی ایرانی اسلامی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نظام حکومتی باید برای تحقق زندگی ایرانی اسلامی برنامه ریزی داشته باشد، گفت: آیا قوانین سربازی به نفع افراد متاهل و بچه دار است؟ آیا قوانین کار به نفع متاهل هاست؟ سیستم استخدامی ما به نفع مجردهاست یا متاهل ها؟نمی توان جوان ها را به ازدواج دعوت کرد اما به موانع بزرگ ازدواج کاری نداشت. برای درست زندگی کردن و داشتن زندگی ایرانی اسلامی اول باید سیستم های حکومتی و برنامه های دولت تغییر کند. متاسفانه چهارچوب های ساختار جامعه برای زندگی ایرانی اسلامی نوشته نشده است.

این نویسنده و شاعر خاطرنشان کرد: در بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی تضاد وجود دارد. برنامه های جامعه بر اساس زندگی ایرانی اسلامی تنظیم نشده است. نمی توان سبک زندگی ایرانی اسلامی را با موعظه اجرایی کرد. باید بستر و زمینه فراهم شود، به عنوان مثال در مترو فضایی برای بانوان ایجاد شد و مردم استقبال کردند.  باید بسترهای مناسب برای تحقق زندگی ایرانی اسلامی فراهم شود، در این صورت مردم هم استقبال می کنند و هم کمک می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 35550
تاريخ ثبت خبر : 15 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:44
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)