| امروز چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۳۹۷ |
سرخط خبرها:

علی الهی تبار:


کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» پاسخگوی نیاز دانشجو نیست

حجت الاسلام و المسلمین علی الهی تبار در نشست نقد کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» گفت: بیشتر توجهات به مناطق شرقی سرزمین های اسلامی معطوف بوده است که یک ایراد برای این کتاب به شمار می رود. در مجموع، این کتاب پاسخگوی نیازهای دانشجو نیست.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست نقد کتاب « تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین یدالله حاجی زاده به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی الهی تبار در جایگاه ناقد برگزار گردید.

 ایننشست را که دبیری آن را حجت الاسلام و المسلمین مهدی نورمحمدی بر عهده داشت، در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دبیر جلسه ضمن معرفی سخنرانان این جلسه، توضیخ مختصری در مورد کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» به حاضرین در جلسه ارائه داد. سپس حجت الاسلام و المسلمین حاجی زاده با معرفی محتوای این کتاب و ساختار آن پرداخت.

عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره با بیان آرا مؤلف در خصوص تمدن اسلامی و ریشه و بنیان این تمدن که برگرفته از آیات قرآنی می باشد، دیدگاه های نویسنده کتاب را در این خصوص مشخص کرد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین الهی تبار نیز در جایگاه ناقد تأکید کرد: با توجه به اینکه این کتاب به عنوان یک کتاب آموزشی در نظر گرفته شده است، باید دید ارائه این کتاب به عنوان کتاب آموزشی به چه میزان به اهداف مورد نظر دست یافته است.

وی گفت: این کتاب از ساختار منطقی لازم برخوردار نیست و بین آنچه که در مقدمه کتاب ذکر گردیده با محتوای کتاب تفاوت وجود دارد. علاوه بر اینها زیر عناوین نیز با عنوان اصلی سازگاری ندارد در این کتاب در بعضی از قسمت ها، دو عنوان متفاوت زیر یک عنوان جمع شده است.

حجت الاسلام الهی سپس به ارائه تعریف های متفاوت از «تمدن» در این کتاب اشاره داشت و گفت: ارائه این نوع تعاریف مختلف موجب سردرگمی دانشجو می شود. ضمناً قلمرو اسلامی نیز در این کتاب به خوبی تعریف و تحدید نشده است و بیشتر توجهات به مناطق شرقی سرزمین های اسلامی معطوف بوده است که یک ایراد برای این کتاب به شمار می رود. در مجموع، این کتاب پاسخگوی نیازهای دانشجو نیست.

وی ادامه داد: از دیگر ایرادات این کتاب در حوزه روشی، عدم بهره گیری از روش تاریخی و همچنین انتقادی، عدم وجود نقشه و نمودار (این موراد باید در کتاب آموزشی گنجانده شود) است. همچنین در حوزه مهارت افزایی هم باید به این نکته اشاره کرد که، این کتاب در زمینه مخاطب شناسی نیز ضعیف است.

کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» به سفارش دفتر برنامه ریزی متون درسی مرکز جهانی علوم اسلامی و به عنوان متن درسی برای مقطع کارشناسی رشته تاریخ اسلام تدوین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 58249
تاريخ ثبت خبر : ۲۵ آذر ۱۳۹۶
ساعت بارگزاری خبر : ۱۱:۴۲
برچسب‌ها,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)