| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


فلسفه دانش تفسیر، چیستی، چرایی، چگونگی

رساله دکتری «فلسفه دانش تفسیر، چیستی، چرایی، چگونگی» توسط محمد امینی تهرانی نگاشته و عبدالحسین خسروپناه، استاد راهنما و محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه جامعه المصطفی(ص) العالمیه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «فلسفه دانش تفسیر، چیستی، چرایی، چگونگی» توسط محمد امینی تهرانی نگاشته شده است.

عبدالحسین خسروپناه، استاد راهنما و محمدعلی رضایی اصفهانی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) – مدرسه عالی قرآن و حدیث بودند.

چکیده:

عرصه مطالعات مرتبط با علوم دینی خصوصا مطالعات حوزه تفسیر قرآن،‌ اندک زمانی است که شاهد تحول در روش ها و شیوه‌های مطالعاتی است. یکی از شیوه‌های نوین مطرح شده در این زمینه،‌ مطالعه ای درجه دوم با عنوان «فلسفه‌های مضاف به علوم دینی» است. یکی از نمونه های این نوع مطالعه، فلسفه دانش تفسیر است.

مسئله اصلی این نوشتار، سوال از چیستی، چرایی و چگونگی فلسفه دانش تفسیر است. روش گردآوری در این نوشتار روش کتابخانه ای است و علاوه بر توصیف دیدگاه ها، به تحلیل آنها نیز توجه شده است.

نگارنده در بررسی ها و تحلیل های خود، فلسفه دانش تفسیر را دانشی می داند که درباره دانش تفسیر و مسائل کلان آن مانند شناسایی تاریخی و منطقی ماهیت دانش تفسیر و چیستی آن، هندسه و قلمرو و ساختار، بیان مهم ترین مسائل آن، معناشناسی مفاهیم کلیدی دانش تفسیر، روش شناسی و کشف رویکردها و رهیافت‌های دانش تفسیر و مانند آن بحث می کند و با روش تاریخی و منطقی، به تبیین، نقادی، آسیب شناسی و برنامه ریزی درباره دانش تفسیر می پردازد.

روش تحقیق مطلوب در فلسفه دانش تفسیر، روش میان رشته ای است که از جمع میان روش های معرفتی و تاریخی ـ اجتماعی به دست آمده است. مسائل فلسفه دانش تفسیر، ناظر به پرسش های بیرونی مرتبط با دانش تفسیر هستند. جامعیت این مسائل به لحاظ شمولیت آنها نسبت به مسائل تاریخی و معرفتی دانش تفسیر به شکل همزمان و ناظر بودن به نیازها و سوالات مطرح شده درباره آن،‌ از ویژگی های دیگر مسائل فلسفه دانش تفسیر به شمار می آید.

الگوهای متعددی در بررسی مسائل و چیستی فلسفه دانش تفسیر، از سوی محققان ارائه شده است. نگارنده معتقد است بهترین الگو در مسائل فلسفه دانش تفسیر،‌ الگوی ده مسئله ای است که از سوی نویسنده کتاب فلسفه فلسفه اسلامی مطرح شده است.

علاوه بر مطلوبیت جداگانه هر کدام از مسائل فلسفه دانش تفسیر،‌ تولید فلسفه دانش تفسیر به شکل ترکیبی نیز، دارای مطلوبیت شرعی، عقلی و تاریخی است.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این رساله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 66819
تاريخ ثبت خبر : 17 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:33
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)