| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تحلیل محتوای خطبه غدیر

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تحلیل محتوای خطبه غدیر» توسط سیده زینب حسینی زاده نگاشته و فتحیه فتاحی زاده، استاد راهنما و محمد جانی پور، استاد مشاور این رساله در دانشگاه الزهرا(س) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تحلیل محتوای خطبه غدیر» توسط سیده زینب حسینی زاده نگاشته شده است.

فتحیه فتاحی زاده، استاد راهنما و محمد جانی پور، استاد مشاور این رساله در دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.

چکیده:

خطبه غدیر به مثابه یکی از مهم‌ترین سخنان پیامبر(ص)، مهم‌ترین و اساسی‌ترین پیام‌ها را در خود گنجانده است. نقل تاریخی سخنان پیامبر(ص) در سه حجم متفاوت، ضرورت تحلیل و بررسی محتوای این خطبه را مضاعف نموده است. دستیابی به مضامین خطبه غدیر منوط به بهره‌گیری از روش‌های نوین تحلیلی است. روش تحلیل محتوا یکی از بهترین روش‌ها برای فهم عمیق و دقیق متن، به ویژه لایه‌شناسی متن‌های مختلف به شمار می‌آید.

روش تحلیل محتوا فنون مختلفی دارد که متناسب با هدف تحقیق می‌توان فن مورد نظر را به کار گرفت. این نوشته بر اساس فن تحلیل مضمونی با تکیه بر کلیدواژگان اصلی و فرعی و لایه‌شناسی متون بر جای مانده از خطبه شریف نگاشته شده است. نتایج تحلیل خطبه غدیر نشانگر محوریت مساله ثقلین است که در خطبه‌های طولانی‌تر به ثقل اصغر به طور خاص بیشتر پرداخته شده و موارد مشروعیت و مقبولیت ولایت حضرت علی(ع) در متون کامل‌تر خطبه غدیر هویداست.

علاقه‌مندان می توانند متن کامل این رساله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 75157
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:38
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)