به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه، شماره ۱۸ دو فصلنامه «قرآن و علم» به صاحبامتیازی جامعهالمصطفی (ص) العالمیه و مدیرمسئولی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید جزائری منتشر شد. این شماره مربوط به بهار و تابستان سال ۱۳۹۵ بوده و در ۱۷۶ صفحه تدوین شده است.
در این شماره میخوانیم: «مفاهیم بنیادین نظام جامع سلامت روحی و روانی در قرآن» نوشته محمدمهدی اصفهانی و عباسعلی واشیان، «مثبتاندیشی و موانع آن از منظر قرآن و احادیث» نگاشته حجتالاسلام مهدی رستمنژاد و روحالله رستگارصفت، «مهمترین بنیانهای تمدنی در قرآن کریم» اثر حجتالاسلام حسین علویمهر و محمدرضا انجمشعاع، «بررسی اعجاز علمی قرآن در مراحل خلقت و تکوین جنین انسان» نگاشته محمدجواد اسکندلو و سیدبهادر علیزیدی، «جغرافیای میوههای قرآن» نگاشته سیدمحمود طیبحسینی، علیرضا حیدرینسب و حمیده حیدرینسب، «نقد دیدگاه وجود خرافات ضد علم در قرآن» تالیف حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی رضاییاصفهانی و روحالله بهادریجهرمی و «منبعشناسی قرآن و سیاست» نوشته علامرضا بهروزلک و محمدعلی قاسمی.
«مفاهیم بنیادین نظام جامع سلامت روحی و روانی در قرآن»
در چکیده این مقاله میخوانیم: بهداشت روح و روان و پیشگیری از اختلالات و گسترش آن در جامعه از جمله مباحثی است که بسیاری از متخصصان حوزه سلامت را بر آن داشته است تا در این خصوص کاوش و بررسی انجام دهند. علت این امر، لزوم سلامت همه جانبه و تاثیر آن بر کارکردهای مختلف انسان است. این تحقیق که به مفاهیم بنیادین در نظام سلامت روح و روان از جمله سلامت، روح، نفس، روان، فواد، قلب، سلامت روانی و نظام جامع پرداخته، مقدمهای را فراهم مینماید تا ارکان اساسی این نظام در حوزه اهداف، مبانی، اصول، قواعد، قلمروها و ویژگیها و نیز نظام سلامت روح و روانِ موجود تبیین شود و تصویر روشنی از نظام جامع سلامت روح و روان مطلوب تسهیل گردد.
«مثبتاندیشی و موانع آن از منظر قرآن و احادیث»
حجتالاسلام مهدی رستمنژاد و روحالله رستگارصفت در چکیده مقاله مینویسند: مثبت اندیشی نحوه تفکر خوشبینانه و امیدوارانه به زندگی است که در آن انسان به جنبههای خوشایند و روشن زندگی خود توجه کافی میکند و از پرداختن به یاس و احساسات نابجا و مخرب دوری میجوید. این نوع تفکر دارای آثار و برکات فراوانی در زندگی است. هر چند تا کنون کتابهای مختلفی در این زمینه نگارش یافته است، کمتر منبعی میتوان یافت که به مثبتاندیشی از نگاه متون اسلامی (آیات و روایات) نگریسته باشد. در این نوشتار، ضمن بیان مختصری از مفهوم مثبت اندیشی به بازخوانی تعدادی از آیات قرآنی و روایات که به نحوی موید این دیدگاه میباشند، پرداخته شده است؛ مانند هر مفهوم دیگر، مثبتاندیشی نیز دارای مفاهیم نادرست و مخالف با آموزههای دینی است که میتوان از آن به آسیبشناسی مثبتاندیشی اطلاق کرد. این نوشتار، به طور گذار به معرفی و آسیبشناسی این مفهوم با کمک متون دینی میپردازد و عمده تمرکز آن پرداختن به بیان اموری است که انسان را از مثبتاندیشی باز میدارد که به آن «موانع مثبتاندیشی» گفته میشود.
«نقد دیدگاه وجود خرافات ضد علم در قرآن»
در چکیده این مقاله میخوانیم: وجود خرافات ضد علم در قرآن، در واقع، زیر مجموعه بحث کلانتری با عنوان «قرآن و فرهنگ زمانه» است که از ناحیه مستشرقان وارد فضای قرآنی شده است و بعد از آن از سوی برخی اندیشمندان مسلمان نیز پیگیری شده است. مسئله این است که آیا قرآن از فرهنگ زمانه تاثیر پذیرفته است یا نه؟ در این نوشتار دیدگاه دکتر جعفر نکونام درباره وجود خرافات ضد علم در قرآن مورد بحث و نقد قرار گرفته است. قبول وجود خرافات حتی از باب جدل و تمثیل مستلزم سیالیت دلالت متن، فرو کاستن بخشی از متون وحیانی به شواهد تاریخی، غیر قابل بهرهبرداری ، بیاعتبار شدن قرآن، سرایت اشکال به تمام دین و … است. وجود جن خرافهای است که به نظر ایشان از باب جدل و تمثیل در قرآن بیان شده و در این نوشتار بدان پرداخته است. وجود جن با توجه به آیات زیادی که در قرآن درباره آن وجود دارد و نیز روایات بسیار زیاد قابل انکار نیست و تنها دلیل بر نفی وجود آن، صرفاً استبعاد و اثبات نشدن آن از سوی علوم تجربی امروزی است.
«منبعشناسی قرآن و سیاست»
این نوشتار به معرفی کتابهای مرتبط با مباحث میان رشتهای قرآن و سیاست اختصاص دارد که برخی از آنها تفاسیری هستند که با گرایش سیاسی نوشته شدهاند و برخی دیگر تک نگارههایی هستند که به یکی از موضوعات سیاسی از منظر قرآن پرداختهاند و تعدادی دیگر به نقد برخی از موضوعات علوم سیاسی از دیدگاه قرآن اختصاص دارد و پارهای به گونهای دیگر با موضوع سیاست و قرآن به صورت میان رشتهای ارتباط دارند، به هر رو این منابع از ارزش و اعتبار یکسانی برخودار نیستند و شرح اختصاری هر یک میتواند زمینه مناسبی را برای مطالعات میان رشتهای قرآن و سیاست فراهم آورد، در این پژوهش بخشی از راه شناخت کتاب منبع این گرایش را برای محقق، طی مینماید؛ در راستای دستیابی به این هدف، کتابشناسی این نوشتار تا حدی به روش توصیفی انجام میپذیرد تا اثر گذار و زمینه بهرهمندی بیشتری را از مطالب کتابهای یادآوری شده، فراهم سازد.
انتهای پیام/