| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


کتاب «نظریه اخلاق و قاعده‌‌ی حقوقی»

دیوید لیونز، پروفسور در حقوق و فلسفه، استاد دانشکده حقوق دانشگاه بوستون است. وی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هاروارد و از اساتید برجسته‌ی حقوق در آمریکا می‌باشد و جوایز متعددی هم دریافت کرده‌است. وی دارای کتب و مقالات متعددی در زمینه فلسفه حقوق، اخلاق و سیاست نوشته‌است.

به گزارش طلیعه؛ دیوید لیونز، پروفسور در حقوق و فلسفه، استاد دانشکده حقوق دانشگاه بوستون است. وی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هاروارد و از اساتید برجسته‌ی حقوق در آمریکا می‌باشد و جوایز متعددی هم دریافت کرده‌است. وی دارای کتب و مقالات متعددی در زمینه فلسفه حقوق، اخلاق و سیاست نوشته‌است.

وی در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «این کتاب شامل درسگفتارهایی است که من از ۱۹۶۴ تا کنون (سال انتشار کتاب) در دانشگاه کورنل[۱] ارائه کرده‌ام. این کتاب برای کسانی است که می‌خواهند با اندیشه‌های معاصر در زمینه ماهیت حقوق آشنا شوند و به خصوص، ارتباطشان با منطق اخلاق[۲] را دریابند. همچنین، مقدمه‌ای بر فلسفه حقوق هم می‌باشد».

کتاب شامل هفت قمست می‌باشد. در قسمت اول تحت عنوان قضاوت اخلاقی و حقوق[۳] به بررسی معیارهای اخلاقی، نهیلیسم و اخلاق، نسبیت‌گرایی و رابطه آن با فردگرایی و اجتماع، و در نهایت توجیه قضاوت‌های اخلاقی می‌پردازد. در قسمت دوم با عنوان حقوق به مثابه واقعیت اجتماعی[۴] ، درباره ماهیت حقوق بحث میکند و از حقوق همچون ضرورت[۵] و اجبار[۶] نام‌ می‌برد. سپس نظر جان استین را درباره حاکمیت بررسی کرده و در آخر به بررسی حقوق همچون یکپارچگی قواعد اولیه و ثانویه[۷] می‌پردازد. در قسمت سوم، اخلاقیات در حقوق[۸]، به رابطه حقوق و اخلاق می‌پردازد. تفکیک حقوق و اخلاقیات، قانون و الزامات اخلاقی، اخلاق درونی حقوق، معیار تبعیت سفت و سخت[۹]، حل و فصل موارد دشوار بوسیله اخلاق[۱۰]، توجیه آراء قضایی، بی‌طرفیِ اخلاقیِ حقوق از عناوین این قسمت می‌باشد. در قسمت چهارم، رفاه، عدالت و توزیع[۱۱]، به بررسی سودگرایی می‌پردازد. امکان سودگرایی، رفاه و دیگر ارزش‌ها، حق‌ها و تعهدات، اصول عدالت و عدالت همچون انصاف از عناوین این قسمت می‌باشند. در قسمت پنجم، اجبار قانون و اصل اخلاق، به بررسی مجازات و اخلاق می‌پردازد. مجازات همچون کیفر، مجازات همچون سودمندی، و اصول غیرسودگرا از عناوین این قسمت هستند. در قسمت ششم، حقوق و آزادی، به رابطه‌ی آزادی در جامعه و حقوق و اخلاق می‌پردازد. مشکلات پدرسروری[۱۲]، اعمال اصول اخلاقی، اخلاق عمومی و [آزادی] بیان از عناوین این قسمت هستند. در قسمت هفتم و آخر، قاعده‌ی حقوقی، به دنبال تبیین قاعدهه حقوقی است. ارزش‌های جاری وساختارهای بنیادین، و تمکین از قانون از عناوین این قسمت هستند.

از دیگر کتاب‌های لیونز می‌توان به حق‌ها، رفاه و نظریه اخلاق میل[۱۳] (۱۹۹۴)، جنبه‌های اخلاقی نظریه حقوق؛ مقالاتی درباره حقوق، عدالت و مسئولیت سیاسی[۱۴] (۱۹۹۳)، اشکال و محدودیت‌های سودگرایی[۱۵] (۱۹۶۵) اشاره کرد.

[۱]- Cornell university
[۲]- moral reasoning
[۳]- moral judgment and the law
[۴]- law as social fact
[۵]- imperative
[۶] – coercive
[۷] – union of primary and secondary rules
[۸]- morality in law
[۹]- the standard of strict adherence
[۱۰]-moral resolution of hard cases
[۱۱]- welfare, justice and distribution
[۱۲]- paternalism
[۱۳]-Rights, Welfare and Mill’s Moral Theory
[۱۴]- Moral Aspects of Legal Theory: Essays on Law, Justice, and Political Responsibility
[۱۵]-Forms and Limits of Utilitarianism

کد خبر : 907
تاريخ ثبت خبر : 17 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 21:05

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)