| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سکینه السادات پاد مطرح کرد:


افزایش مصرف زدگی میان روابط عاطفی زوجین

یک وکیل دادگستری معتقد است: زوجین در زندگی مشترک لذات عمیق و پایداری را از یکدیگر ندارند و من علت آن را در روابط افسار گسیخته آزاد می دانم. وقتی عاطفه و محبت از حریم خصوصی خارج شود، شکل مصرف زدگی به خود می گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سکینه السادات پاد وکیل دادگستری درباره افزایش اختلافات میان زوجین و بالا رفتن میزان طلاق در جامعه گفت: باید برای تحلیل درباره این مشکل طیفی از کارشناسان مانند جامعه شناسان و روان شناسان و حقوقدانان در کنار هم به بررسی این معضل بپردازند زیرا این مشکل از شکل پدیده خارج شده و به ناهنجاری گسترده ای تبدیل شده است.

وی افزود: معضل طلاق و اختلافات خانوادگی به قدری زیاد شده که بسیاری از خانواده ها حساسیت گذشته را نسبت به این موضوع ندارند زیرا زمانی که مشکلی فراگیر می شود ناخودآگاه آستانه تحمل همه افراد بالا می رود.

پاد ادامه داد: علت اصلی که توجه من و بسیاری از همکارانم را با گرایش های فکری و سلیقه ای و اعتقادی متفاوت به خود جلب کرده، مساله ای فرهنگی به نام رواج «روابط آزاد» است. روابط آزادی که شاید در گذشته نمود کمتری داشت و مانند امروز نبود. تبعات مستقیم این رابطه ها را می توان در از هم گسیختگی خانواده ها، طلاق و طلاق های عاطفی مشاهده کرد.

وکیل دادگستری اضافه کرد: زوجین در زندگی مشترک لذات عمیق و پایداری را از یکدیگر ندارند و من علت آن را در روابط افسار گسیخته آزاد می دانم. وقتی عاطفه و محبت از حریم خصوصی خارج شود، شکل مصرف زدگی به خود می گیرد. مانند ذائقه و سلیقه نسل امروز ما که اکنون در شرف ازدواج هستند و یا ازدواج کرده اند.

روابط آزادی که شاید در گذشته نمود کمتری داشت و مانند امروز نبود. تبعات مستقیم این رابطه ها را می توان در از هم گسیختگی خانواده ها، طلاق و طلاق های عاطفی مشاهده کرد

پاد با بیان اینکه مصرف گرایی که در همه ابعاد زندگی بود به بعد عاطفی افراد سرایت کرده است، گفت: افراد به راحتی دل می بندند و سپس جدا می شوند و چون روحیه مصرف گرایی و اقناع و ارضای خواسته ها و نیازهای شان بیشتر مدنظر است، از هم گسیختگی در روابط زوجین بوجود آمده است.

وی تصریح کرد: وقتی خانم یا آقایی به لحاظ عاطفی از سوی شخص دیگری شارژ روحی می شود، زوج یا زوجه تلاشی برای بهتر شدن زندگی شخصی خود نمی کند زیرا خلاء روحی فرد در بستری نامتعارف برای جامعه اسلامی و ایرانی ما پر می شود. البته نمی توان گفت این مسائل به حد بحران در زندگی تبدیل شده اما زمانی که جامعه ما به سوی رفاه زدگی هر چه بیشتر حرکت کرد، اتفاقات نامتعارف نرم فرهنگی در جامعه ما رخ می دهد.

افراد امروز به دنبال راه حل نیستند بلکه به دنبال گرفتن طلاق هستند و به همین علت آمار طلاق هم افزایش پیدا کرده است

پاد با تاکید بر وجود ارتباطات از هم گسیخته در بین زوجین گفت: اکنون موارد متعددی هستند که زوجه می خواهد تمام حقوق مالی خود را ببخشد و فقط طلاق بگیرد تا با فرد دیگری وارد رابطه شود. عده ای بعد از اینکه طلاق می گیرند به سرعت پشیمان می شوند چرا که قبل از طلاق شرعی و قانونی، با فرد دیگری در ارتباط بودند و بعد از طلاق در رابطه جدید هم موفق نمی شوند و در نتیجه پشیمان می شوند اما راهی برای بازگشت باقی نمانده است.

وی اضافه کرد: من و بسیاری از همکارانم به این نتیجه رسیده ایم که این معضل در حال تبدیل به یک مساله اجتماعی و بزرگ است که می تواند علت بسیاری از مشکلات بعدی باشد. افراد امروز به دنبال راه حل نیستند بلکه به دنبال گرفتن طلاق هستند و به همین علت آمار طلاق هم افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اعتیاد و اقتصادی دیگر در راس مشکلات زوجین برای طلاق نیست، گفت: عدم صداقت و عدم وفاداری به وفور در میان زوجین دیده می شود. مثلا آقایانی که بعد از ازدواج از روی عدم صداقت همه اموال خود را به طور صوری منتقل می کنند تا به تعهدات قانونی و شرعی خود عمل نکنند در حالیکه فلسفه مهریه در اسلام اثبات صداقت مرد و زن و زندگی مشترک شان است.

وی ادامه داد: سبک زندگی ما از شکل ایرانی و اسلامی خارج شده است و در دوران گذاری قرار گرفته ایم. اما آیا حاکمیت و نهادهای فرهنگی و مرجع ما پیش بینی نمی کردند زمانی که تکنولوژی افسار گسیخته وارد کشور شود، به عنوان تهدیدی برای جامعه ما محسوب می شود و چگونه باید مدیریت شوند؟

این وکیل دادگستری اظهار کرد: هیچ راهکاری برای این معضل پیش بینی نشده و به نوعی تسلیم در این زمینه دیده می شود؛ تسلیمی که به آمار بالای طلاق و زندگی های متلاشی شده منجر شده است. لذت و شادی زندگی زوجین کاهش پیدا کرده و اصرار هم ندارند تا این وضعیت را بهبود ببخشند زیرا در روابط آزاد خلاها را پر می کنند.

پاد با ابزار نگرانی از بروز چنین مشکلاتی در جامعه گفت: من بررسی های زیادی روی این مساله داشته ام. معتقدم باید تغییراتی در قانون مهریه ایجاد شود تا هم نظر اسلام تامین شود و هم حقوق زنان رعایت شود تا چنین مشکلاتی هم کمتر بروز پیدا کند. البته وجود اختلافات میان زوجین تنها با گرفتن مهریه و نفقه رفع نمی شود. اتفاقی که زندگی ها را متلاشی می کند، اتفاقی فرهنگی است و مدیریت این شرایط می تواند به پایداری و حفظ اصالت فرهنگ ایرانی و اسلامی ما موثر باشد.

پاد در پایان سخنانش گفت: اگر مدیریت این دوران گذار طبق آنچه که تا به امروز افسارگسیخته بوده، ادامه پیدا کند متاسفانه نمی توان آینده روشنی را برای سلامت خانواده که مهم ترین نهاد جامعه است در نظر گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر : 78781
تاريخ ثبت خبر : 19 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:51
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)