| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله محقق داماد:


تئوری وحدت هستی توان شکست نظریه طبیعت گرایی را دارد

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نظریه وحدت هستی با دفاع از شعور هستی خیلی از مشکلات را حل می‌ کند، گفت: آنچه که می تواند با نظریه طبیعت گرایی پنجه در پنجه بیندازد تئوری وحدت هستی است نه خدای جدای از جهان

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، دومین نشست  از سلسله نشست‌های «پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت»  27 آبان، اختصاص به رونمایی از کتاب  «وحدت هستی و هستی واحد» نوشته «غلامحسین ابراهیمی دینانی» داشت که با حضور  آیت‌الله مصطفی محقق داماد، علی اوجبی و جمعی از اصحاب فکر و اندیشه برگزار شد.

آیت‌الله «مصطفی محقق داماد» بابیان اینکه کتاب  «وحدت هستی و هستی واحد» اثری مفید و پرمغز است، گفت:  البته این کتاب خوب است برای کسی که کتاب‌های دیگر ایشان را ندیده و نخوانده باشد، از طرف دیگر این کتاب یک خوبی هم دارد که بدانیم چهل‌وپنج سال قبل ایشان چگونه می‌نوشتند، این کتاب رساله فوق‌لیسانس جناب دینانی بود.

عضو هیئت‌علمی فرهنگستان علوم گفت: گاهی برخی دوستان دکتر دینانی که می‌شناسم از یک کتاب آن‌ها تعریف می‌کنند اما بعد می‌بینند که آن را نمی‌فهمند. کتابی که هیچ‌کس از آن تعریف نکرده است. کتاب وجود رابط است. هرکسی که می‌خواهد فلسفه اسلامی را انتقال دهد باید دید که آیا وجود رابط را فهمیده است یا خیر؟

محقق داماد افزود: اگر من جای آقای اوجبی بودم اجازه نمی‌دادم کتاب منتشر شود. موضوع «قاعده الواحد» در کتاب «قواعد کلی فلسفی» دینانی به نحو مبسوط‌تری بحث شده است. دکتر دینانی آثار و کارهایی دارد که فلاسفه قبلی این قالب در فهرست آثارشان نبود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به کتاب  «وحدت هستی و هستی واحد»  اشاره کرد و گفت: اسمی که بر این کتاب گذاشته‌شده است جالب است؛ وحدت هستی. اگر برداشت ما از هستی این‌گونه باشد که همه هستی یکی است، دو نکته مثبت در مورد  تئوری وحدت هستی وجود دارد، یک نکته مثبت این است که خدای جدا از جهان را نفی می‌کند.  یکی از نقاط منفی دانش الهیات خدای جدای از جهان است.

محقق داماد ابراز کرد: برهان نظم که سال‌ها آن را اثبات می‌کردیم آخرش یک خدای جدا اثبات می‌کرد. خدای جدای از جهان بود که داروین آمد و رسماً سبیل اش را تاب داد و گفت: زمان به من بدهید دیگر اثبات نمی‌خواهد. دیگر نیازی نیست وجود ناظم خلقت را اثبات کنید. او ادعا می‌کرد اگر زمان توسعه پیدا کند همه‌چیز اتفاق می‌افتد و با انتخاب احسن به وقوع می‌پیوندد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: آنچه که می‌تواند با نظریه طبیعت‌گرایی پنجه در پنجه بیندازد تئوری وحدت هستی است نه خدای جدای از  جهان. در الهیات صدرایی، جهان یک جهان واحدِ باشعور است. هرچه که زمان را وسیع کنیم شعور به دست نمی‌آید.

محقق داماد در پایان خاطرنشان کرد: این شعور که به‌اصطلاح ما به دنبال کشف حقیقت است با تئوری وحدت هستی در کنار  شعور هستی که همه عالم در حال تسبیح هستند ازنظر ملاصدرا خیلی مشکلات را حل می‌کند و  ان‌شاالله فلاسفه آینده جهان اسلام، به این راه بیایند و از این تئوری استفاده کنند. نظریه وحدت هستی با دفاع از شعور هستی خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 78600
تاريخ ثبت خبر : 29 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:01
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)