| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدجواد نوروزی:


استقلال نشأت گرفته از انقلاب اسلامی، نفی نظام سلطه است

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی در نشست نشست علمی انقلاب اسلامی و استقلال گفت: استقلال نشأت گرفته از انقلاب، نفی نظام سلطه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست علمی انقلاب اسلامی و استقلال صبح روز پنج شنبه ۱۹ مهرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی و سیدجواد میرخلیلی به عنوان دبیر علمی در اتاق کنفرانس حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ابتدای این نشست، با طرح این پرسش که انقلاب اسلامی در حوزه دستاوردشناسی در حوزه استقلال چه دستاوردی داشته است و چه ارزیابی از مقوله استقلال می توانیم داشته باشیم به بیان مباحث خود در این حوزه پرداخت.
 
به گفته وی، استقلال جزو شعارهای اصلی و اساسی انقلاب اسلامی ایران بوده و با مقوله حاکمیت در ارتباط است.
 
نوروزی با تشریح فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی و ابتنای نظام بر فلسفه سیاسی، به سطوح مختلف حاکمیتی اشاره و از جمله این سطوح را استقلال خواهی عنوان کرد.
 
به گفته این استاد دانشگاه، پیشتر، استقلال در حوزه دولت – کشور بیان می شد و مدار استقلال، بحثهای ناسیونالیستی و جغرافیایی بود، اما این حوزه دچار تغییرات اساسی شد.
 
دکتر نوروزی ادامه داد: اولین دستاورد انقلاب در عرصه استقلال تحول مفهومی آن بود.
 
به گفته وی، محور دومی که از روز اول انقلاب دایم بر آن تأکید شده است، استقلال در سطح امت بوده است.
 
محمدجواد نوروزی ادامه داد: انقلاب اسلامی، داعیه تحقق مرزهای آرمانی را داشته و دارد. برای نمونه، مسئله فلسطین به عنوان مسئله کانونی جهان اسلام مطرح شد.
 
تشکیل جبهه واحد در مقابل نظام سلطه از دیگر محورهایی بود که دکتر نوروزی بر روی آن تأکید کرد.
 
به گفته وی، استقلال نشأت گرفته از انقلاب، نفی نظام سلطه است.
 
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه این نشست به بیان شاخص‌ها و نشان‌های استقلال در این سه حوزه پرداخت و تأکید کرد انقلاب اسلامی در ارتباط با مقوله استقلال، خودش را در یک سری مقوله های فیزیکال، نژاد، خاک، جغرافیا، ناسیونالیسم و قومیتها تعریف نمی کند، بلکه در بعد باور و جنبه نرم تعریف و بر آن تأکید می کند.
 
دکتر نوروزی در ادامه این جلسه با بیان اینکه انقلاب اسلامی، مقوله استقلال را در سه سطح بحث می کند، این سطوح را فکر و اندیشه، ساختارسازی و عملکرد و رفتار عنوان کرد که نظامی را به نام جمهوری اسلامی طراحی می کند.
در پایان این نشست،  نوروزی به سؤالات حضار پاسخ داد.
انتهای پیام/
کد خبر : 77993
تاريخ ثبت خبر : 22 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:50
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)