| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محسن ردادی تبیین کرد:


فعالیت‌های گروه مطالعات انقلاب اسلامی در راستای چهل سالگی انقلاب

گروه مطالعات انقلاب اسلامی از سال گذشته روندی را شروع کرده است که می‌تواند برای سایر حلقه‌های فکری و مطالعاتی قابل الگوبرداری باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این پژوهشگاه در راستای پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در آذرماه سال جاری اقدام به برگزاری همایشی با موضوع چهل سالگی انقلاب خواهد نمود. در همین راستا پیش نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های علمی پژوهشگاه با محوریت گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی و گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی برگزار خواهد شد. فرصتی دست داد تا ضمن گفت‌وگو با  محسن ردادی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی از چند و چون برنامه‌های این گروه اطلاع بیشتری کسب کنیم. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو از منظرتان عبور خواهد کرد.

*گروه مطالعات انقلاب اسلامی چه اهداف و فعالیت‌هایی دارد؟

گروه مطالعات انقلاب اسلامی از جمله گروه‌های خاص و ممتاز پژوهشگاه است. این ممتاز بودن چند جنبه دارد. اول اینکه این گروه بر اساس یک نیاز واقعی و بومی تشکیل شده است. در این کشور سال‌ها پیش یک انقلاب اتفاق افتاده که یک عقبه‌ی عظیم داشته و تأثیرات عمیقی نیز داشته است. آیا نباید یک عده از پژوهشگران به صورت خاص روی این موضوع کار کنند؟ این از یک جهت. جهت دوم ممتاز بودن گروه مطالعات انقلاب اسلامی این است که از جمله گروه‌هایی است که با مسائل روز، عینی و واقعی کشور در ارتباط است. این گروه به مسائل بنیادین و کاربردی نمی‌پردازد، بلکه مسائل راهبردی کشور را بررسی می‌کند و از این جهت جایگاه ویژه‌ای دارد.

ریاست پژوهشگاه همواره تأکید داشته‌اند که گروه انقلاب اسلامی نباید مانند سایر گروه‌ها باشد. بلکه لازم است ناظر به مسائل مهم و اساسی که نظام جمهوری اسلامی با آنها مواجه است به تعریف تحقیق و انجام آن بپردازد. بر این اساس است که برخی تحقیقات کلان و کلیدی در گروه مطالعات انقلاب اسلامی آغاز و در حال انجام است.

*گروه مطالعات انقلاب اسلامی چه اقداماتی انجام داده است؟

گروه مطالعات انقلاب اسلامی از سال گذشته روندی را شروع کرده است که می‌تواند برای سایر حلقه‌های فکری و مطالعاتی قابل الگوبرداری باشد. در جلسات شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی جریان‌شناسی فکری کتاب‌هایی که اکنون در بازار هستند و مورد استقبال دانشگاهیان قرار می‌گیرند انجام شده و به نتایج جالب توجهی رسیدیم. نقد و بررسی کتاب‌های روز در حوزه‌ی سیاست و انقلاب اسلامی اهمیت اساسی دارد و ارتباط ما با سایر مجموعه‌ها را تأمین می‌کند.

یکی دیگر از کارهای اساسی که از ابتدای تأسیس گروه صورت می‌گرفت و اکنون نیز ادامه دارد تأمین منابع اصلی مطالعات در حوزه‌ی انقلاب اسلامی است که از طریق تولید کتاب انجام می‌گیرد. بخشی از پرفروش‌ترین کتاب‌های منتشر شده توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی توسط گروه مطالعات انقلاب اسلامی تهیه و تدوین شده است. این هم از جمله مواردی بوده که از سال‌های گذشته وجود داشته و همچنان برای گروه، اهمیت و اولویت د ارد.

* این گروه علمی برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی چه اقداماتی در دست انجام دارد؟

برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در یک سال گذشته برنامه‌ای در دست اجرا بوده است. سلسله‌نشست‌های بسیار مفید و کلیدی‌ در حوزه‌ی انقلاب اسلامی برگزار شده که به شعارهای اصلی انقلاب اسلامی مانند استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، کارآمدی، مشارکت و… پرداخته شده است. در این نشست افراد مهم و صاحب‌نظران حضور پیدا کرده‌اند و اخبار این نشست در رسانه‌ها نیز بازتاب خوبی پیدا کرده است. امیدوارم در روزها و ماه‌های آینده که به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم باز هم بتوانیم نشست‌هایی که در برنامه وجود دارد و صاحب‌نظران برای حضور در این نشست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، برگزار شود و موانع موجود برای برگزاری این جلسات برطرف شود،‌ انشاءالله.

به نظرم یک بحث دیگری که خیلی اهمیت دارد این است که از بخش جوان جامعه غافل نشویم. جوانان امروز جامعه خیلی انقلابی هستند. حتی آنهایی که اظهار نارضایتی از شرایط سیاسی و اقتصادی دارند اگر پای حرفشان بنشینیم از این حرف می‌زنند که چرا با فساد مبارزه نمی‌شود؟ چرا اختلاس هست؟ آقازاده‌ها را مجازات کنند، چرا به کرامت و جایگاه ملی مردم ایران توجه ویژه نمی‌شود و … .

بنده معتقدم همه‌ی این سخنان،‌ همان شعارهای انقلاب اسلامی است، مگر غیر از این است که انقلاب اسلامی برای برپایی عدالت به وجود آمد؟ اینکه این دسته از جوانان به ظاهر مخالف شعار انقلاب اسلامی را پیگیری می‌کنند و از عدم تحقق آن گله‌مند هستند نشان می‌دهد که این جوانان ضد انقلاب نیستند. باید اهداف اصلی انقلاب اسلامی را برای آنها تدوین کرد،‌ به سوالات و شبهات آنها پاسخ داد و آنها را نسبت به سرنوشت کشور با احساس مسئولیت بیشتری پرورش داد.

به نظرم از این جنبه کمی غافل هستیم و کارهای نظری و تولیدات متناسب با فضای نخبگانی برای ما اولویت بیشتری پیدا کرده است. به صورت عمیق اعتقاد دارم اگر اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی برای جوانان به خوبی تشریح شود و آسیب‌شناسی منصفانه و مناسبی از عملکرد دولت‌ها و دولت‌مردان رخ دهد، آنها به این نتیجه خواهند رسید که هیچ اندیشه‌ای بهتر از انقلاب اسلامی برای تأمین منافع ملی و رفاه مردم نبوده و نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 77666
تاريخ ثبت خبر : 17 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)