| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

کامران ندری پاسخ داد:


معنای عضویت در کارگروه ویژه اقدام مالی چیست؟

عضو هیئت ‎علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: اگر لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم، بدین معنی است که قصد مقابله با آن شفافیت مالی که دنیا به دنبال آن است را نداریم. همچنین تصویب این لوایح بدین معنی است که ما در حال همکاری با جهان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، کامران ندری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به بررسی عضویت ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مجلس و ضرورت شفاف‌سازی در این زمینه برای مردم گفت: به نظرم باید به این مباحث تخصصی در محافل تخصصی پرداخته شود؛ چراکه برای مردم، نتیجه مسئله مهم است، نه اینکه اطلاعات دقیق و جزئی از الزامات و توصیه‌های FATF داشته باشند.
قول ایران مبنی بر رعایت توصیه‎های FATF
وی با اشاره به مهم‎ترین تبعات عدم عضویت ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی ادامه داد: FATF فعلا ما را در مجموعه کشورهایی قرار داده که شفافیت مالی لازم را ندارند و برای مدتی هم در لیست سیاه FATF قرار داشتیم اما فعلا از آن خارج شده‌ایم.
ندری یادآور شد: به دلیل قولی که یکی از وزرای ما دادند مبنی بر اینکه تلاش خواهند کرد توصیه‎های این نهاد مالی را پیش ببرند، آنها هم اقدامات متقابلی انجام داده و به صورت موقت، ایران را از لیست سیاه خارج کردند.
معنای عضویت در کارگروه ویژه اقدام مالی چیست؟
عضو هیئت‎علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: از جمله اقداماتی که در کشور ما در این زمینه انجام شد، آماده‌سازی لوایح چهارگانه‌ای است که در مجلس شورای اسلامی بسیار مشهور شده و تاکنون دو مورد آن تصویب شده و دو مورد دیگر قرار است در هفته جاری مورد بررسی قرار گیرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: اگر ما اینکار را انجام دهیم و این لوایح را تصویب کنیم، بدین معنی است که قصد مقابله با آن شفافیت مالی که دنیا به دنبال آن است را نداریم. همچنین تصویب این لوایح بدین معنی است که ما در حال همکاری با آنها هستیم.
امکان ورود مجدد به لیست سیاه FATF وجود دارد
ندری ادامه داد: همین همکاری باعث می‎شود که آنها اقدامات تقابلی را به تعلیق دربیاورند و مدام آن را ادامه دهند اما هیچ تضمینی هم نیست؛ چون این گام ما، اولین گام است و احتمالا از ما خواهند خواست که گام‎های دیگری را هم برداریم و اگر در گام‎های بعدی، آنگونه که آنها خواستند عمل نکنیم، ممکن است مجددا وارد لیست سیاه FATF شویم و تعلیق‌ها هم برداشته شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه احتمال می‌دهید این لایحه در مجلس تصویب شود؟ اظهار کرد: بنده گمان می‎کنم این لایحه در مجلس تصویب می‎شود و مخالفت زیادی با آن نخواهد شد.
انتهای پیام/

کد خبر : 77523
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:50
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)