| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سید محمد غروی:


حمله به حرمین عسکریین(ع) میوه سمی آموزه‌های وهابیت بود

محمد غروی گفت: آنچه در حمله شنیع به حرمین عسکریین (ع) روی داد نشان می دهد که آموزه های وهابیت چقدر خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، آنچه در حمله شنیع به حرمین عسکریین(ع) روی داد اول از همه نشان می دهد که آموزه های وهابیت چقدر خطرناک است و  نمونه هایی از حرکت های اینان را در زمان خودمان در جنایت ها و ترورهای داعشی ها و القاعده ای ها ملاحظه می کنید که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این ها نه تنها عاری برای اسلام که عاری برای اصل دیانت هستند. وقتی چنین انحرافی پدید می آید و آبشخور تفکر این افراد همان تفکر وهابی می شود انسان هایی ساخته و پرورده می شوند که این چنین ددمنشانه به عملیات انتحاری روی می آورند  و تخریب و کشتار و ترور کودکان و بزرگسالان را در پیش می گیرند. از طرف دیگر این اتفاقات باید تجربه ای باشد برای همه مسلمانان خاصه علمای مسلمان که به خودشان بیایند و توجه کنند که  این میوه های سمی  ماحصل و ثمره شجره منحوسه وهابیت است. این جریان های انحرافی که ذره ای دل رحمی در خود ندارند و ابزار سرکوب مسلمانان در جهان و ابزار مستکبران از آمریکا و اسرائیل شده اند.  علمای اسلام باید به خودشان بیایند و حواس شان باشد.

آنچه در ادامه می آید گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد غروی» در تحلیل فاجعه حمله به حرمین عسکریین(ع) در سالگرد آن حادثه است.

امروز سالروز حمله وحشیانه تکفیری ها به حرمین عسکریین(ع) است. ضمن تسلیت به جنابعالی می خواهم تحلیل جنابعالی را در این باره جویا شوم. به اعتقاد شما قصد و هدف از اجرای این عملیات انتحاری چه بود؟

روز ۲۳ محرم سالروز تخریب حرمین عسکریین(ع) است. حادثه ای که عامه مسلمانان و شیعیان و علما را در عراق و ایران به عزا  نشاند.  این فاجعه در صبح آن روز اتفاق افتاد و آن هم با یک شگرد خاصی که دنائت و پستی از آن عیان بود. تکفیری ها خادم حرم را ربوده و در اتاقی حبس کرده بودند و عملیات معاندانه و دهشتناک خود را به اجرا گذاشتند.  مواد منفجره ای که در این تخریب به کار رفته بود قدرت تخریبی بالایی داشت و معلوم بود که می خواستند حرم دو امام معصوم شیعه را منهدم کنند در کاری که این کار زشت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

شما از هر زاویه ای و با هر دید و مسلکی به این مساله نگاه کنید نمی توانید این کارها را توجیه کنید.  تکفیری ها از تفکر وهابیت تبعیت می کنند و زیارت قبور ائمه را جایز نمی دانند که البته خود این کار هم بدعت است چرا که در روایات داریم چقدر ثواب برای زیارت قبور ائمه مترتب است.  آیا صحیح است کسانی که خودشان و حتی علمایشان باور داشتند ائمه معصومین(ع) علمای ابرار هستند  قبر آن ها این چنین مورد تهاجم قرار بگیرد و منفجر شود. این کار روی تدین و دیانت را لکه دار نکرد؟ کسانی که ادعا می کننند مسلمان هستند چنین به فرزندان پیامبر (ص) بی حرمتی کردند در حالی که خودشان باورشان بر این است که ائمه معصومین(ع) از مقامات بالایی برخوردار هستند.  گیرم که امامت ائمه اطهار را قبول نداشتند اما می پذیرند که این حضرات علمای ابرار و فرزندان پیامبر(ص) هستند.

از طرف دیگر حتی اگر یک فرد، ملحد باشد اما ذره ای انصاف داشته باشد به مقدسات یک دین و مذهب احترام می گذارد،  به قبور ائمه که فرزندان پیامبر آن دین هستند احترام می گذارد.  این چه طرز فکری است که به این عمل شنیع دست می زند  و نه تنها احساسات و عواطف شیعیان بلکه عموم مسلمانان را جریحه دار می کند و مورد لعن همگان قرار می گیرد.

فکر می کنید عملیات های تکفیری نظیر آن چیزی که در عملیات انتحاری حمله به حرمین عسکریین(ع) رخ داد چه نکته ای را به ما یادآور می شود؟

آنچه در حمله شنیع به حرمین عسکریین (ع) روی داد اول از همه نشان می دهد که آموزه های وهابیت چقدر خطرناک است و نمونه هایی از حرکت های اینان را در زمان خودمان در جنایت ها و ترورهای داعشی ها و القاعده ای ها ملاحظه می کنید که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این ها نه تنها عاری برای اسلام که عاری برای اصل دیانت هستند. وقتی چنین انحرافی پدید می آید و آبشخور تفکر این افراد همان تفکر وهابی می شود انسان هایی ساخته و پرورده می شوند که این چنین ددمنشانه به عملیات انتحاری روی می آورند و تخریب و کشتار و ترور کودکان و بزرگسالان را در پیش می گیرند. از طرف دیگر این اتفاقات باید تجربه ای باشد برای همه مسلمانان خاصه علمای مسلمان که به خودشان بیایند و توجه کنند که این میوه های سمی ماحصل و ثمره شجره منحوسه وهابیت است. این جریان های انحرافی که ذره ای دل رحمی در خود ندارند و ابزار سرکوب مسلمانان در جهان و ابزار مستکبران از آمریکا و اسرائیل شده اند.  علمای اسلام باید به خودشان بیایند و حواس شان باشد.

امروز وظیفه ما مسلمان ها به ویژه اهل تسنن در برابر حرکت های تکفیری چیست؟

حقیقت این است که بسیاری از این افراد به خاطر فقر فرهنگی و فقر بینشی و فقر مالی به این راه کشیده شده و مورد سوء استفاده وهابیت و استکبار قرار گرفته اند. مسلمانان پیش از هر چیز باید متوجه باشند که این جریان، جریان انحرافی است و باید زمینه ای فراهم شود که جلوی این مشوق ها گرفته شود. برادران اهل تسنن نیز باید مراقب باشند که در دامن آموزه های وارداتی وهابیت نیفتند. از طرفی ما باید مراقب فقر فرهنگی و مالی در میان مسلمانان باشیم که وهابیت با دلارها و مطامع مالی خود نتواند یک عده را برای عملیات انتحاری اجیر کند و برخی از مسلمانان را در این مسیر قرار دهند. البته روشنگری و بررسی و واکاوی ریشه های فکری و پیشینه تاریخی این جریان ها در جای خود صحیح است و باید انجام شود تا جلوی نفوذ فرهنگی این جریان ها مسدود شود. علمای اهل تسنن هم در این باره نقش جدی دارند. علمای تسنن باید هشیار باشند که این گونه حرکت ها در درجه اول لطمه و خدشه به اهل تسنن است و چهره مذهبی تسنن را مخدوش می کند. اما علاوه بر این باید تدابیری اتخاذ شود که ارتباطات و کمک های مادر و تطمیع های مادی از خارج از مرزهای ما صورت نگیرد وگرنه کشور آماج این جریان ها قرار می گیرد.


انتهای پیام/

کد خبر : 77350
تاريخ ثبت خبر : 11 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)