| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای «نظام‌های اسلامی»؛


درس‌گفتار «نظام‌ سیاسی در اسلام» برگزار می‌شود

درس‌گفتار «نظام‌ سیاسی در اسلام» از سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای «نظام‌های اسلامی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی  طلیعه به نقل از مفتاح، درس‌گفتار «نظام‌ سیاسی در اسلام» از سلسله دروس خارج فقه و درس‌گفتارهای «نظام‌های اسلامی» برگزار می‌شود.

در این سلسله دروس و درس‌گفتارها اساتیدی نظیر سید منذر حکیم، سید حسین میرمعزی، احمد علی یوسفی، ولی الله نقی‌پور فر، حسینعلی سعدی، محمد حسین ملک‌زاده، علی فرحانی، ذبیح‌الله نعیمیان، حسین بُستان و سید نقی موسوی به ارائه بحث می‌پردازند.

گفتنی است؛ ایده فقه ناظر به نظام‌های اسلامی (نظام اقتصادی اسلام، نظام تعلیم و تربیت در اسلام، نظام سیاست اسلامی و …) برای نخستین بار در آثار شهید محمد باقر صدر(ره) به صورت یک نظریه فقهیِ منقح و مدون عرضه شد.

نکته قابل توجه این که هر چند این ایده بعدها بسط و توسعه بیشتری پیدا کرد و موضوع بحث‌های فقهی فنی و جدی واقع شد، اما گذشته از کتاب «اقتصادنا» آثار چندانی در حوزه کشف نظام‌های اسلامی به صورت جزئی و مشخص ارائه نشد.

به همین منظور در سلسله دروس و درس‌ گفتارهای حاضر برخی از اساتید و محققان کوشش می‌کنند به کشف، ساخت و پرداخت نظام‌های اسلامی در عرصه‌های متعدد دیگر بپردازند.

این مباحث به طور کلی بر نظام‌های اسلامی از جمله نظام سیاست خارجه در اسلام، نظام خانواده در اسلام و… تمرکز دارند.

در این دروس احکام ناظر به حیطه‌‌های خاص به صورت منفرد و منعزل از یک دیگر مورد بررسی قرار نمی‌گیرند بلکه احکام در یک شبکه به هم پیوسته و به صورت یک نظام درهم‌تنیده که دارای اجزاء هماهنگی است، ارائه می‌شوند و همچنین مباحث این دروس را می‌توان به دو دسته کلّی تقسیم کرد؛ نخست، بحث‌هایی که بر مبانی فلسفی و مقدمات ورود به عرصه نظام‌سازی فقهی در حیطه‌ای خاص می‌پردازند. دوم، بحث‌هایی که با ادبیات فنی فقهی به حیطه نظام‌سازی در یکی از حوزه‌های خاص می‌پردازند.

درس‌گفتار «نظام‌ سیاسی در اسلام» با ارئه ذبیح الله نعیمیان چهار‌شنبه‌ها یک ساعت قبل از اذان ظهر در قم، صفائیه، کوچه ۱۹، پلاک۸۲ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می توانند از اینجا برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 77241
تاريخ ثبت خبر : 10 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:56
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)