| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا اعرافی:


اگر مرزهای علوم اسلامی گسترش نیابد با رکود مواجه می‌شود

رئیس جامعه المصطفی(ص) و مدیر حوزه های علمیه، حوزه و علوم اسلامی را واسطه دین با جهان دانست و اظهار داشت: اگر مرزهای علوم اسلامی گسترش و تعمیق نیابد، یعنی با رکود و عقب‌گرد مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از حوزه، آیت الله اعرافی امروز ۴ مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس تنها به ایران اختصاص ندارد. دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دستاورد حوزه های علمیه و برآمده از گفتمان اسلامی است و به همه جهان اسلام و مسلمین تعلق دارد.

مدیر حوزه های علمیه، با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به همه طلاب، فضلا، اساتید و خدمت گزاران در واحدهای داخل و خارج کشور جامعه المصطفی، ابراز داشت: در آیات پایانی سوره حشر که از نگین های درخشان قرآن کریم به شمار می آید و ما را به زیباترین شکل به ورع و پارسایی دعوت می نماید، هوشیاری و مراقبت پیوسته از نفس، به عنوان جانمایه تقوا بیان شده است. اگر هوشیاری درون در ما تجسد نیابد، هرگز به تقوای حقیقی دست نخواهیم یافت. ارزیابی ویژه ای که در این آیات به آن تأکید شده است، زمانی حقیقت می یابد که ما را به مراتب بالاتری از تقوا رهنمون نماید.

وی با تأکید بر لزوم توجه پیوسته دانش پژوهان المصطفی به نکات مطرح شده در این آیات، تصریح کرد: در آغاز سال تحصیلی همه دانش پژوهانی که با آمال فراوان برای کسب معارف الهی وارد حوزه شده اند باید این نکته را مدنظر قرار دهند که همه زوایای وجود ما، خشت بنای سعادت ابدی ماست و لازم است دقت نماییم این خشت ها چگونه در کنار هم چیده می شود. این ارزیابی و درون نگری دقیق، نیازمند هوشیاری و پرهیز از غفلت است.

آیت الله اعرافی با اشاره به سفارش علامه طباطبایی بر مداومت طلاب به قرائت سوره حشر، اظهار داشت: آیات اولیه سوره حشر با طنین زیبای جهاد اکبر که روح شجاعت و شهامت را در مسلمانان برمی انگیزد، آغاز و به بلندای توحید و معرفت الهی در پایان سوره ختم می گردد. شما طلاب المصطفی در آغاز پیمودن مسیری مهم هستید و به دنبال آموزشی اثربخش به اینجا آمده‌اید که مهم ترین اثر آن، آمادگی روحی و معرفتی برای مبدل شدن به مشعل فروزان هدایت در هر نقطه از عالم است و این جان مایه چیزی است که باید در حوزه و المصطفی بیاموزید.

وی علوم اسلامی را در عصر حاضر، نیازمند تعمیق و بالاندگی دانست و تأکید کرد: ما معتقدیم علوم اسلامی دارای متدولوژی برخوردار از اصول یک دست و ثابت است؛ اما کار علوم اسلامی این است که مبانی دین را منطبق بر نیازها و مسائل روز ارائه نماید.

رئیس جامعه المصطفی(ص)، حوزه های علمیه و علوم اسلامی را واسطه دین با جهان دانست و اظهار داشت: علوم اسلامی باید پیوسته با توجه به تطورات زمان و با حفظ مبانی دین، پاسخگوی نیازهای روز باشند. این وساطت تنها زمانی حاصل می‌شود که علوم اسلامی دائما عمق و گسترش یابد. اگر مرزهای علوم اسلامی گسترش و تعمیق نیابد، یعنی با رکود و عقب‌گرد مواجه شده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر نیاز توسعه مرزهای فقهی با اتکا بر روش های اصیل اجتهادی، ابراز داشت: فقه ما باید ضمن غنای روزافزون متناسب با ابواب موجود، به بخش های جدید مورد نیاز نیز بپردازد که خوشبختانه حوزه های علمیه و المصطفی نیز هرگز در این مسیر متوقف نبوده و این اصل همواره مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به پیش بینی نزدیک به پانزده گرایش تخصصی در ابواب فقهی در نظام آموزشی جامعه المصطفی، ادامه داد: علاوه بر فقه، امروز در حوزه کلام و فلسفه نیز با پرسش ها و دامنه های مهم و جدیدی مواجه هستیم که باید علاوه بر صیانت از مبانی کلامی پیشین و تعمیق آن، به کلام های نو و ناظر به عرصه های جدید نیز ورود نماییم چراکه چرخ تحول علوم فلسفی و کلامی دائما در حال حرکت است و از جامعه المصطفی و حوزه علمیه انتظار می رود تمامی تطورات فکری و فلسفی را دائما رصد نماید و به عنوان نظریه های که باید مورد توجه قرار گیرد، به آنها بپردازد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: تفکر الحادی و دوری از عالم قدس، گرچه از دیدگاه ما باطل و کم مایه است؛ اما دائما در حال فعالیت و تولید فکر است که نباید از آن غفلت نمود. در حوزه مستشرقان نیز هرچند کارهایی صورت گرفته است؛ اما هنوز پاسخگوی عرصه وسیعی که مستشرقان با انگیزه های مختلف وارد شده اند نیست به ویژه در حوزه علوم حدیث و سیره که نسبت به مباحث مطرح شده از سوی مستشرقان، از طرف ما کار جدی صورت نگرفته است.

وی، تنها پژوهش ریشه دار در نظام آموزشی را راهگشا دانست و یادآور شد: در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی، هرچند باید با نگاه عالمانه و هوشمندانه و به دور از سطحی نگری وارد شد، اما از سویی باید توجه داشت در علوم اجتماعی و انسانی غربی، مطالب و توصیه هایی وجود دارد که در خلاف آموزه های اسلامی است.

آیت الله اعرافی در بخش بعدی سخنان خود، طلاب المصطفی را به تعمق سنن اصیل حوزوی مانند مباحثه سفارش نمود و افزود: آزادی انتخاب درس و استاد به ویژه در دروس اصلی، در طراحی جدید نظام آموزشی المصطفی مورد توجه قرار گرفته است و آموزش های کاربردی و آماده سازی برای حضور مؤثر دانش آموختگان در شبکه های فکری، فرهنگی، علمی، اجتماعی و معرفتی در دستور کار قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با تأکید بر نیاز کشورهای دنیا به حضور عالمان دینی، وحدت، هم گرایی و اخلاق را از مؤلفه هایی مهم حضور عالمانه در مناطق مختلف جهان دانست و تأکید کرد: نظام آموزشی المصطفی تنها نظام فراگیر، فرامذهبی و با سعه صدر در منطقه و جهان اسلام است. جامعه المصطفی تمامی نقدها و نظرات را ارج می نهد و حرکت این نهاد که از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می آید، همواره بر اساس نظرات علما، صاحب نظران، اندیشمندان و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 76983
تاريخ ثبت خبر : 4 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:29
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)