| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

خسروپناه در تبریز:


دانشگاه ها موظف به تولید نظریه هستند/ ۱۷ نظریه به ثبت رسیده است

حجت الاسلام خسروپناه گفت: هدف هیأت حمایت از نظریه پردازی و حمایت تولید نظریه نیست بلکه دانشگاه ها موظف به تولید نظریه هستند و هدف این هیئت حمایت از نظریه پردازان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، همایش منطقه‌ای «آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» صبح امروز ۴ مهرماه در محل سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد واحد تبریز برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام خسروپناه رئیس دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، دکتر عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و روسا، مسئولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی حضور داشتند.

 در ابتدای همایش جوانپور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی ضمن خیر مقدم به مدعوین به تشریح اهداف این همایش پرداخت و پس از آن حجت الاسلام خیری مسئول دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه آزاد برنامه، اهداف و فعالیت های صورت گرفته توسط دانشگاه آزاد در حوزه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی  را بازگو کرد.

بنا به این گزارش در ادامه حجت الاسلام خسروپناه رئیس دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، ضمن ابراز تسلیت بابت ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا و همچنین به شهادت رسیدن مظلومانه تعدادی از شهروندان در حمله تروریستی شهر اهواز گفت: این حادثه را صمیمانه به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران و «اهالی شریف» اهواز تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای خانواده‌های شهدا صبر و استقامت و برای مجروحان این حادثه تروریستی شفای عاجل طلب دارم.

 دبیر کرسی های نظریه پرداز در ادامه به تاریخچه بحث آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی پرداخت و گفت: هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، پس از پاسخ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جمعی از نخبگان علوم حوزوی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس در سال تشکیل ۱۳۸۲ تصویب شد و ابتدا در فرهنگستان علوم به ریاست دکتر داوری شروع به فعالیت کرد و بعد از آن آیت اله رشاد ریاست این هیأت را بر عهده گرفت.

 رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: هیات حمایت از کرسی‌ها تشکیلاتی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می‌رود که حمایت از نظریه‌ها، نوآوری‌ها و ایده‌های جدید علمی در دانشگاه‌ها را بر عهده دارد و در واقع اگر پژوهشگر یا عضو هیات علمی نظریه جدید و یا نوآوری داشته باشد این هیات زمینه و بستر لازم را برای محقق فراهم می‌کند تا بتواند نظریه خود را در معرض نقد و بوته داوری قرار بدهد.

 وی بیان کرد: در واقع هدف هیأت حمایت از نظریه پردازی و حمایت تولید نظریه نیست بلکه دانشگاهها موظف به تولید نظریه هستند و هدف این هیئت حمایت از نظریه پردازان است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه افزود: در دوره کنونی نیز دانشگاه آزاد به صورت جدی به بحث نظریه پردازی اهتمام ورزیده که از این بابت از مسئولین این دانشگاه تشکر میکنیم.

 وی ادامه داد: دانشگاه آزاد ظرفیت بزرگی برای ارائه کرسی های تخصصی نظریه پردازی و ترویجی دارد که انشاله اساتید این دانشگاه به این مباحث ورود خواهند کرد.

 عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: در واقع ما دو نوع کرسی آزاد اندیشی و علمی در دانشگاه‌ها داریم که کرسی‌های آزاد اندیشی زیرنظر معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تعریف شده اند و کرسی‌های علمی-تخصصی که جنبه پژوهشی دارد و معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها مسئولیت برگزاری و پیگیری آن را با کمک دبیرخانه هیأت حمایت برعهده دارند.

 خسرو پناه افزود: در طول ۱۵ سال فعالیت، ۳۹ کرسی موفق از بین صدها کرسی برگزار شده به ثبت رسیده که از بین آنها ۱۷ نظریه، ۱۹ نوآوری و ۳ نقد ملی بوده است که در بین آنها اساتید دانشگاه آزاد هم وجود دارند.

وی افزود:  توصیه ما به اساتید این است که چنانچه برای حضور در این مباحث آمادگی دارند ابتدا با کرسی های ترویجی شروع کنند. این کرسی ها تا کنون بیش از ۲۰۰۰ مورد در کشور برگزار شده و دانشگاه علامه، اصفهان، امام صادق(ع) از جمله مراکز پیشتاز در این عرصه اند و از مسئولین دانشگاه آزاد تبریز هم میخواهیم که برای رونق این فضا به اساتید کمک کنند.

 در ادامه خسروپناه با تشریح ساختار هیأت حمایت پرداخت و گفت: دبیرخانه دارای پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی هنر، معماری  است و طرح‌هایی که مربوط به یکی از حوزه‌های ۵ گانه باشد، دریافت می‌شود و با حضور اعضا شورای علمی که شخصیت‌های علمی برجسته و عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، بررسی می‌شود. البته شورای علمی مجاز است در برخی موارد ارزیابانی را از بیرون دعوت کنند که به صورت تخصصی آن طرح را بررسی کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که لازم است که کرسی آن برگزار بشود، زیر نظر ناقدان و داوران برگزار شود.

 خسروپناه همچنین با اشاره به اینکه چنانچه طرحنامه ای از ممیزی اولیه شوراهای تخصصی پنج گانه عبور کند داوران و ارزیابان معرفی شوند، گفت: برای این طرحنامه ها پیش اجلاسیه و در مرحله بعد اجلاسیه نهایی برگزار می شود که طی آن به صورت کاملا علمی، مستدل و جدی صورت میگرد و در پایان داوران امتیاز طرحنامه را اعلام میکنند.

در پایان جلسه نیز حضار به طرح پرسش­های خود درباره کرسی­ های نظریه پردازی، نقد و مناظره پرداختند که حجت الاسلام خسروپناه به آنها پاسخ داد.

انتهای پیام/

کد خبر : 76957
تاريخ ثبت خبر : 4 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:08
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)