| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


فعالیتهای گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

محمود مهام مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیشینه، فعالیت‌ها و دستاوردهای این گروه علمی را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ در راستای مصاحبه با مدیران گروه‌های علمی پژوهشگاه، این بار به سراغ گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی رفتیم. دکتر محمود مهام مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، پیشینه، فعالیت‌ها و دستاوردهای این گروه علمی را به شرحی که در ادامه می‌آید تبیین کرده است.

لطفاً در ابتدای گفتگو به اختصار تاریخچه‌ای از گروه مطالعات انقلاب اسلامی بیان کنید؟

گروه مطالعات انقلاب اسلامی از گروه‌های قدیمی و با سابقه‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که حداقل در دو دهه حضور و فعالیت در پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه، فعالیت‌های پژوهشی بسیاری را در حوزه‌های مباحث انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی سازماندهی و اجرا کرده است. این گروه علمی دارای دو عضو هیات علمی یعنی آقای دکتر محسن ردادی و بنده (محمود مهام) است.

اعضا شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی را آقایان: آیت‌الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، دکتر منوچهر محمدی، دکتر مظفر نامدار، دکتر محمد شفیعی‌فر، دکتر محسن ردادی، دکتر حمید هوشنگی، دکتر علی حمزه‌پور تشکیل می‌دهند.

اهداف، رویکردها و قلمرو مطالعاتی گروه شامل چه مواردی است؟ لطفاً‌ بیان نمایید.

گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اهداف و رویکردهایی همچون:

تبیین مبانی معرفتی، نظری و ریشه‌‌های انقلاب اسلامی؛ (مبانی انقلاب اسلامی)

تبیین، بررسی و نقد نظریه‌های انقلاب و انقلاب اسلامی؛ و روش‌شناسی‌های انقلاب و انقلاب اسلامی (نظریه‌ها و روش‌ها)

پیشینه‌پژوهی، کنونه‌پژوهی، و آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران؛ (فرآیندپژوهی انقلاب اسلامی در ایران و جمهوری اسلامی)

جامعه‌شناسی و جریان‌شناسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران؛ (گفتمان‌ها و شخصیت‌ها)

مطالعه دستاوردها و چالش‌ها؛ (آسیب‌شناسی و راهکاریابی)

مطالعات محیط پیرامونی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران؛ (محیط پیرامونی)

رصد و نقد رفتار و عملکرد کارگزاران و ارائه راهبردهای مناسب جهت تحکیم، تداوم و تکامل انقلاب و نظام اسلامی (رصد و نقد) را در نظر دارد و برای تحقق آنها به فعالیت می‌پردازد.

تاکنون چه آثاری از گروه مطالعات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است؟

بیش از هفتاد اثر ارزشمند در این گروه مطالعاتی و علمی به چاپ رسیده است که آثاری همچون «خدا از من دفاع خواهد کرد (بررسی جریان‌های منجر به شهادت شهید بهشتی)» به قلم آقای سیدمحمدهاشم پور یزدان‌پرست، «الگوهای عدالت طلبی در ایران معاصر» به قلم آقای مصطفی ساوه درودی و «جامعه شناسی روحانیت ایران معاصر» به قلم آقای سلیمان خاکبان از آخرین آثار منتشره توسط شورای علمی این گروه هستند.

در حال حاضر چه تحقیقاتی در گروه در دست اجراست؟

از جمله‌ تحقیقات در دست اجرای گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انقلاب اسلامی و نخبگان / حمید هوشنگی.

وحدت جهان اسلام، موانع و راهکارها (عوامل و منابع قدرت کشورهای اسلامی)/ سیدهادی زرقانی.

گفتمان‏‌های توسعه سیاسی در ایران/ علی دارابی.

ظهور پدیده تجدیدنظرطلبی در انقلاب اسلامی ایران/ محسن ردادی.

فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران / محمود مهام.

جمهوری اسلامی و امنیت منطقه‌ای/ غلامعلی سلیمانی.

چه نشست یا همایش‌هایی برای برگزاری توسط گروه تدارک دیده شده است؟

در سال گذشته گروه مطالعات انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی(ره) کنگره و بزرگداشت منزلت علمی و خدمات انقلابی ایشان را برگزار نمود. در سال جاری نیز با توجه به اینکه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در پیش داریم؛ نشست‌هایی به این مناسبت تدارک دیده شده است که تاکنون شش جلسه یا نشست با موضوعات چرخش چهره‌ها با عنوان زمینه‌ها و راهکارهای مواجه با چرخش چهره‌ها (دو نشست)، نشست انقلاب اسلامی و حقوق و آزادی‌های بشر: از جهانشمولی تا تنوع فرهنگی با ارائه دکتر اکبر طلابکی‌طرقی؛ نشست مدیریت تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایرانبا ارائه دکتر حمید هوشنگی؛ نشست مدیریت بحران در جمهوری اسلامی ایران با ارائه دکتر منوچهر محمدی و نشست سبک شناسی هنر انقلاب اسلامی با ارائه محمدرضا وحیدزاده در همین خصوص و در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 76896
تاريخ ثبت خبر : 3 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:35
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)