| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


راهکار امام خمینی(ره) برای ایجاد صلح و جهان عاری از خشونت

شریف لک‌زایی و رضا لک‌زایی مقاله ای با عنوان «راهکار امام خمینی(ره) برای ایجاد صلح و جهان عاری از خشونت» نگاشته اند که در شماره 9 فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شریف لک‌زایی و رضا لک‌زایی مقاله ای با عنوان «راهکار امام خمینی(ره) برای ایجاد صلح و جهان عاری از خشونت» نگاشته اند که در شماره۹ فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام، منتشر شده است. در ادامه چکیده این مقاله از نظر می گذرد:

چکیده:

این مقاله راجع به راهکاریی بر اساس چهارچوب نظری متخذ از حدیث نبوی که از جانب امام خمینی(ره) شرح شده است، با روش توصیفی تحلیلی ارائه می شود. بر اساس تفسیر انسان‌شناسانه حضرت امام(ره) از این حدیث، انسان دارای سه بعد بینشی و عقلی، گرایشی و ارزشی، کنشی و رفتاری است.

به همین دلیل راهکار امام(ره) برای ایجاد صلح و جهان عاری از خشونت دارای سه بعد است که عبارتند از: در بعد اول، معطوف به این نکته است که آتش خشونت و غضب، قادر است که اعتقاد و ایمان انسان را پوچ و به خاکستر تبدیل کند.

در نتیجه هر چه ایمان و اعتقاد انسان فزونی گیرد، آتش خشم و غضب نیز فروکش کرده و جهان از صلح و امنیت بیشتری برخوردار می‌شود.

در بعد دوم، معطوف به تقویت جنود عقل در انسان، جامعه و دولت، از جمله رأفت، رحمت، اخوت، محبت، شجاعت و پرهیز از جنود جهل شامل قساوت، خشم، خشونت، ترس، ضعف نفس، حب نفس و حب دنیاست.

بنابراین هر مقدار جنود عقل در انسان، جامعه و دولت تقویت و جنود جهل تضعیف شود، جهان امن تری خواهیم داشت.
در بعد سوم، امام دو راهکار ارائه می کند؛ راهکار علمی و راهکار عملی. راهکار علمی امام، تفکر در آفات و مفاسد اعتقادی، اخلاقی و عملی خشونت است؛ چون ایشان استعاره آتش را برای غضب و خشونت به کار می برد.

به عنوان راهکار عملی می فرماید قبل از آنکه آتش غضب و خشونت شدت گیرد، مکانی که اسباب غضب و خشونت در آنجا تدارک شده را ترک کند، در غیر این صورت تغیر وضعیت بدهد.

از آنجا که نگاه اسلام به فرد انسان یک نگاه مکمل و منسجم است، این سه بعد، دارای انعکاس مستقیم در سطوح و ابعاد مختلف جامعه است. به این ترتیب امام با نکته سنجی دقیق و مبتنی بر معارف فلسفی، اخلاقی و فقهی، بحران خشونت، ریشه های بحران، وضع
مطلوب و روش گذار از وضع نامطلوب به وضع مطلوب را در ساحات گوناگون حیات بشری تبیین می‌‌کند. نمونه عینی این تفکر، در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، دفاع مقدس و پس از آن پیش چشم جهانیان است.

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/
 

کد خبر : 76840
تاريخ ثبت خبر : 3 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)