| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رجایی باغسیایی:


ادغام بانک‌ها به اجرای بانکداری بدون ربا کمک می‌کند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وقتی بانک‎ها ادغام شوند و بانک‎های بزرگتری پدید آیند، سودآوری آنها بیشتر خواهد شد و سود واقعی بیشتری نیز به سپرده‎گذاران پرداخت خواهند کرد؛ به همین دلیل معتقدم ادغام بانک‎ها به اجرای بهتر بانکداری بدون ربا هم کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی‌باغسیایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره ادغام بانک‌ها پرداخت و اظهار کرد: واقعیت امر این است که ما دارای بانک‌های متعدد و کوچک هستیم و این در حالی‌ است که مؤسسات مالی، به هر میزانی که بزرگتر باشند طبیعتا کاراتر عمل کرده و از منابعی که در اختیار آنها قرار دارد به شکل بهینه‌تری استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی الزام کند یا خود بانکهای کشور به این نتیجه برسند که آنها که از نظر مالکیت، مدیریتی یا هر دوی این موارد، نزدیک‌تر به هم هستند، در یکدیگر ادغام شوند، هم به نفع خودشان است و هم اینکه به اقتصاد کشور کمک خواهند کرد.

رجایی باغسیایی اظهار کرد: با این اوصاف معتقدم ادغام بانکها اقدام بسیار مثبتی است. در سایر کشورهای دنیا و مخصوصا کشورهای پیشرفته صنعتی، بانکها عمدتا در اندازه بزرگ هستند و طبیعتا قدرت اعطای تسهیلات آنها بالاتر است؛ بنابراین ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم.

این نماینده سابق مجلس گفت: اگر بنای ما بر این است که قانون عملیات بانکداری بدون ربا را به شکل مناسب عمل کنیم باید در نظر داشته باشیم که وقتی بانکها بزرگتر میشوند کارایی آنها هم بالاتر می‌رود و هنگامی‌که کارایی بالاتری داشته باشند، سودی که به دست می‌آورند هم افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند هم افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: امروز که برخی از مؤسسات مالی و اعتباری و بانکهای کوچک، سود بالایی پرداخت می‌کنند، شک و شبهه بسیاری در مورد اقدام آنها وجود دارد و جای سؤال است که آیا این سود واقعی است یا خیر؛ چراکه برخی معتقدند این اقدام آنها به خاطر جذب سپرده مردم است و بعد از این اقدام، برخی از آنها در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: وقتی بانکها سود کلانی را به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند، در حالی‌که سود بیشتری را کسب نکرده‌اند، طبیعتا منابع آنها تحلیل می‌رود و دچار مشکل می‌شوند بنابراین به نفع بانک‌هاست که ادغام شوند.

رجایی باغسیایی در پایان تأکید کرد: وقتی بانکها ادغام شوند و بانکهای بزرگتری پدید آیند، سودآوری آنها بیشتر خواهد شد و سود واقعی بیشتری نیز به سپردهگذاران پرداخت خواهند کرد؛ به همین دلیل بنده معتقدم ادغام بانکها به اجرای بهتر بانکداری بدون ربا هم کمک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 76597
تاريخ ثبت خبر : 31 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:57
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)