| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نعمت الله باوند در گفت‌و‌گو با طلیعه:


جنگ ایران و عراق نتیجه دشمنی غرب با انقلاب اسلامی بود

باوند بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا و غرب همه منافع خود را از دست دادند به همین دلیل آمریکا به صدام پیام داد می تواند صاحب نفت ایران شود و اولین گلوله جنگ توسط عراق پرتاب شد و جنگ آغاز گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نعمت الله باوند نویسنده و محقق با اشاره به نقش استکبار جهانی در شکل گیری جنگ هشت ساله میان ایران و عراق گفت: برای پاسخ به این مساله باید شرایط ایران را قبل و بعد از انقلاب اسلامی مدنظر داشته باشیم تا علت حمایت آمریکا و شوروی و شیوخ منطقه از جنگ علیه ایران را متوجه شویم. آمریکا بعد از کودتای سال ۱۳۳۲ در ایران روی کار آمد و ایران استقلال خود را از دست داد به نحوی که حافظ منافع غرب به ویژه آمریکا و اسرائیل شد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه افزود: از نظر جغرافیای سیاسی ایران سه قاره را به یکدیگر متصل می کند. در شمال کشور نظام سوسیالیستی شوروی دشمن ایران محسوب می شد و ایران حافظ منافع آنان بر علیه شوروی بود. در جنوب، ایران آبراه کلیدی رفت و آمد تجاری جهان را در اختیار قدرت های غربی قرار داده بود. در غرب ایران هم نظام های متمایل به سوسیالیسم مانند نظام های متعلق به حزب بعث و حافظ اسد و جمال عبدالناصر حضور داشتند.   

باوند بیان کرد: ایران از نظر جغرافیای سیاسی در سه منطقه حافظ منافع غرب بود. در داخل کشور هم بیشتر منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی ما تحت نظر غرب به ویژه آمریکا بود. منابع غنی ایران مانند نفت هم حرف اول را در منطقه و جهان می زد. در چنین شرایطی ۴۰ هزار مستشار آمریکایی ایران را غارت می کردند. ایران استقلال خود را از دست داده بود و نوکری کامل آمریکا و اسرائیل و غرب را تقبل کرده بود.

باوند با تاکید بر اینکه آمریکا به ایران چوب حراج زده بود و تمام منافع آن به جیب غرب منتقل می شد، گفت: از سوی دیگر هم حزب توده، نماینده نظام سوسیالیستی ضد غرب ماهیت خود را بر علیه ایران آشکار کرده بود. در این شرایط امام خمینی(ره) به ملت هویت ایرانی و اسلامی را بخشید و از شرق زدگی و غرب زدگی مردم را دور کرد و نهضت خود را با شعار نه شرقی، نه غربی در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رساند.

وی در ادامه با تشریح وضعیت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به استقلال رسید و دست شرق و غرب و آمریکا از ایران کوتاه شد. انقلاب اسلامی برخلاف انقلاب های آزادی بخش و ملی، به هیچ پایگاه شرقی و غربی وابسته نبود. در این شرایط آمریکا به جای آنکه استقلال ایران را به رسمیت بشناسد به توطئه بر علیه انقلاب اقدام کرد و گروهک ها را به جان حکومت مستقل و معقول و عدالت خواه انداخت.

وی اضافه کرد: در شهرهای گنبد، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان قائله های مختلف به پا شد و علیه ایران کودتا کردند. به طوری که سفارت آمریکا که باید خواسته مردم برای تشکیل حکومت اسلامی را به رسمیت بشناسد، به اتاق جنگ و لانه جاسوسی آمریکا تبدیل شد.

اسنادی به دست ما رسیده که ۳۰ کشور در جهان در جنگ بر علیه صدام شرکت داشتند و در راس آنها آمریکا و شوروی قرار داشتند. سلاح و مهمات و دلارهای شیوخ منطقه به کمک صدام آمدند

باوند تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا و غرب همه منافع خود را از دست دادند. کشوری که دارای موقعیت استراتژیک حساس و منابع غنی بود به دست اسلام و جمهوری اسلامی افتاد. در این اوضاع و بعد از توطئه های داخلی، دولت موقت عملکرد دوگانه داشت و ابوالحسن بنی صدر هم دارای تمایلات غربی بود. در نتیجه غرب به طمع افتاد که وحدت مردم ایران مخدوش شده است.

استاد سابق دانشگاه درباره نحوه آغاز جنگ توسط صدام گفت: در چنین شرایطی که در داخل دولت با نظام درافتاده و گروهک ها حیات تازه ای پیدا کرده بودند، آمریکا به صدام پیام داد که می تواند صاحب نفت ایران شود و اولین گلوله جنگ توسط عراق و اردن به نیابت از شیوخ منطقه به ایران پرتاب شد و جنگ آغاز گردید.

وی به همکاری های بین المللی به عراق در جنگ بر علیه ایران اشاره کرد و افزود: اسنادی به دست ما رسیده که ۳۰ کشور در جهان در جنگ بر علیه صدام شرکت داشتند و در راس آنها آمریکا و شوروی قرار داشتند. سلاح و مهمات و دلارهای شیوخ منطقه به کمک صدام آمدند. رژیم بعث عراق در ابتدای جنگ تصور می کرد می تواند طی چند روز ایران را به تصرف خود درآورد اما با رهبری امام خمینی(ره) و رزمندگان اسلام جنگ اداره می شود و بعد از فتح خرمشهر، از این هدف خود قطع امید می کنند و از پایمردی و وحدت و اتحاد ملت ایران به ستوه می آیند و پس از هشت سال پیشنهاد صلح می دهند.

باوند با اشاره به نوشتن سناریوی راه اندازی جنگ در راستای عدم صدور پیام استقلال و آزادی خواهی انقلاب اسلامی به دنیا توسط غرب، گفت: غرب ایران را از دست داده بود. انقلاب هایی هم که در آن زمان به وقوع می پیوست یا وابسته به غرب و یا وابسته به شرق بود اما جمهوری اسلامی الگوی جدیدی داشت. محتوای پیام این بود که باید در دنیای به هم پیوسته، حقوق همه ملت ها رعایت شود و عدالت جهانی حاکم گردد. این پیام جذابی برای دیگر کشورهاست و یکی از دلایل مهم راه اندازی جنگ بر علیه ایران، همین نکته است.

وی افزود: در زمان شروع جنگ هنوز ارتش ما کاملا تجهیز و متعهد نشده بود. سپاه پاسداران و بسیج به تازگی تاسیس شده بودند و تصور می شد با چنین نیروهای جوان نظامی، ایران نمی تواند جنگ را اداره کند. از سوی دیگر در سال ۱۳۶۰ که اختلافات داخلی به بالاترین درجه رسیده بود و منافقان هم حزب ریاست جمهوری را منفجر کردند و نخست وزیر را به شهادت رساندند، آنچنان که دشمن تصور می کرد، انقلاب با مشکل مواجهه نشد.

این نویسنده ادامه داد: بخشی از دولتمردان در این انفجار به شهادت رسیدند و دشمن تصور می کرد انقلاب دچار بحران می شود اما فردای روز انفجار در نخست وزیری همه ایران متحد شدند. خون شهید بهشتی دارای برکات زیادی بود و شهادت او منشا وحدت بین مردم و مسئولان و مردم با مردم شد.

وی تصریح کرد: در آن برهه حساس جنگ تبلیغاتی بر علیه ایران وجود داشت و این باعث شده بود بخشی از مردم در تشخیص حق و باطل دچار تردید شوند اما شهادت این بزرگواران باعث شکل گیری اتحاد بین مردم شد.

باوند در پایان سخنانش گفت: بعد از عزل بنی صدر موفقیت هی پی در پی شکل گرفتند و به تصرف خرمشهر پایان داده شد. از آن زمان سرنوشت جنگ به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زده شد که نتیجه آن پیروزی شکوهمند برای کشور بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 76578
تاريخ ثبت خبر : 31 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:49
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)