| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


مراحل تحقق حیات طیبه/ موانع و عوامل رسیدن

حیات طیبه در راستای مراحل زندگی و برخاسته از مراتب روح انسانی است. انسان مومن در سیر متعالی و تعالی معنوی خویش که تولدی بعد از تولد می یابد، به افاضه الهی موید به روحی می شود که حیات طیبه ثمره آن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حیات طیبه حیات حقیقی انسانی است که حیات دنیوی با همه گستردگی اش بستر آن و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است. این حیات اصیل و حقیقی، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل می شود.

حیات طیبه در راستای مراحل زندگی و برخاسته از مراتب روح انسانی است. انسان مومن در سیر متعالی و تعالی معنوی خویش که تولدی بعد از تولد می یابد، به افاضه الهی موید به روحی می شود که حیات طیبه ثمره آن است. اگر حیات طیبه حیاتی جدید و برتر از حیات معمولی و منشا آثاری بس ارزشمند برای انسان مومن است، در حقیقت مومن حائز رتبه جدیدی از روح شده که از پرتو آن روح، این حیات و آثارش پدیدار شده است.

البته این مرتبه فائقه روح که استعداد ویژه ای بوده و اکنون فعلیت یافته است، ظهور و شکوفایی اش را از ایمان و عمل صالح می گیرد.

 انسان مومن در سیر متعالی خویش که با طی مراتب تعالی معنوی، تولدی بعد از تولد می یابد، در واقع موید به روحی جدید شده که حیات طیبه پرتو آن است. به بیان دیگر اگر حیات طیبه حیاتی جدید و فوق حیات معمولی و منشا آثاری بس ارزشمند برای مومن است، در حقیقت مومن حائز روح جدیدی شده که از پرتو آن روح، این حیات و آثارش پدیدار شده است.

وجود انسانی هنگامی تحت پوشش حیات معنوی و طیب قرار می گیرد که قبل از آن در فضای روح انسان، اتفاق جدیدی رخ داده باشد و قابلیت نهفته در روح برای ظهور در مرتبه بالاتر به فعلیت رسیده باشد.

در اینکه مرتبه ویژه ای از روح منشا حیات طیبه است و با شکوفایی آن مرتبه فائقه روح، حیات پاکی سایه خود را بر انسان می گستراند، علاوه بر آیات قرآنی، معصومین نیز بیانات ارزشمندی دارند از جمله روایتی در کتاب کافی است که مردم را دارای سه روح دانسته و برای مومن روح چهارمی (روح الایمان) اضافه کرده و برای پیامبر و ائمه روح پنجمی (روح القدس)  قائل شده است.

روح الایمان و روح القدس دارای آثاری هستند که مهم ترین آن همان حیات طیبه است. انسان های فاقد این دو روح از حیات طیبه محروم اند. این روایات نشان گر آن هستند که هر حیات جدیدی که دارای آثاری است، خود متکی به روح جدیدی است.

عوامل وصول به حیات طیبه

انسان برای دست یابی به چنین حیاتی باید مراحل و صفات ذیل را در خود ایجاد کند تا به این روح مقدس دست یافته و پیامد آن به حیات طیبه نائل آیند:

بندگی، تمسک به ولایت الهی، ایمان، عمل صالح، توکل، صبر، رشد عقلانی، چشم پوشی از علائق دنیا

موانع وصول به حیات طیبه

موانع راهیابی به حیات طیبه شامل دو قسمت است: اول موانع اولیه در پیدایش و ایجاد حیات طیبه و دوم موانع ثانویه و عوامل مستمر درازدست حیات طیبه.  از مهم ترین موانع دست یابی به حیات طیبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جهل و نادانی، لجاجت و تعصب، تکبر و غرور، هوی پرستی و هوس گرایی، استضعاف و فقر فرهنگی، بهانه تراشی برای نپذیرفتن حق و حقیقت

هدف نهایی زندگی تقرب به خداوند است و هیچ هدفی بالاتر از آن وجود ندارد؛ زندگی آن گاه ارزشمند است که در راه خدا و در ارتباط با خدا باشد. ارتباط انسان با خدا باعث می شود تا زندگی انسان هدفمند گشته و از پوچی و بی هدفی دور باشد.

برای تحقق حیات طیبه و برخورداری از یک زندگی هدفمند، آن زندگی می تواند ما را به حیات طیبه و متعالی رهنمون کند که بر اصولی استوار باشد.

برگزفته از کتاب «حیات طیبه از منظر علامه طباطبایی(ره)»، نوشته صدیقه رضایی، مرکز نشر هاجر، سال ۱۳۹۵

انتهای پیام/

کد خبر : 76559
تاريخ ثبت خبر : 27 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:40
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)