| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابوذر مظاهری در گفت‌و‌گو با طلیعه:


تحقق تمدن نوین اسلامی به ظرفیت وحدت آفرین عاشورا نیازمند است

استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: ما به ظرفیت وحدت آفرین عاشورا و فراتر رفتن از سطح ملی و منطقه ای در تمدن سازی اسلامی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام ابوذر مظاهری عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به پیام نهضت عاشورا در راستای الگو گیری برای ساخت تمدن نوین اسلامی گفت: واقعه عاشورا اگر به خوبی تحلیل و ابعاد واقعی آن تبیین شود، نسبت آن با تمدن نوین اسلامی آشکار می شود.

وی ادامه داد: از دو جهت می توان واقعه عاشورا را بررسی کرد. اول اینکه در آن زمان چه جلوه و تاثیری از خود بر جای گذاشت و دوم آثار و پیامدهای این واقعه است. در مرحله اول که به اصل واقعه پرداخته می شود، نشان داده می شود که کمیت ها لزوما تعیین کننده معادلات تاریخی بشر نیستند زیرا آنچه در تمدن برجستگی بیشتری دارد جنبه سخت افزاری آن است لذا این طور تصور می شود تمدن نوین اسلامی که در مواجهه با سیطره همه جانبه تمدن غرب است، می تواند در برابر آن قد علم کند.

مظاهری بیان کرد: درسی که می توان از واقعه عاشورا در مقوله تمدن سازی گرفت، این است که کمیت ها لزوما تعیین کننده تاریخ بشر نیستند. می توان با مدد الهی و انسانی سیطره کمیت را از بین برد و این مساله در تمدن سازی می تواند کمک کننده به ما باشد. ما می توانیم بر تمدن غرب با داشتن چنین نگاهی مسلط شویم. نمونه های چنین نگاهی در تاریخ زیاد است اما عاشورا بهترین مثال در این زمینه است.

وی افزود: در این واقعه انرژی عظیمی در نسبت انسان با خدا آزاد شده است. انسان در ارتباط با خداوند دارای ظرفیت بالایی می شود و وقتی با خدا ارتباط پیدا می کند انرژی بسیار بالایی را کسب می کند. در واقعه عاشورا انرژی در ارتباط با خدا آزاد شد. این نیرو مانند سیلی که قدرت و نیروی بسیار بالایی دارد، اگر به سوی اهداف الهی هدایت شود می تواند آنها را به سهولت محقق کند.

مظاهری در ادامه گفت: به عنوان مثال گفته می شود امروز حجم نقدینگی در کشور بسیار بالاست. این نیروی زیاد اگر به خوبی هدایت نشود، می تواند مخرب باشد اما اگر به سوی تولید هدایت شود می تواند در عرصه اقتصاد جهش ایجاد کند. انرژی که در واقعه عاشورا در رابطه انسان و خدا آزاد شده، می تواند  اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

وی با اشاره به تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: وقتی از تمدن نوین اسلامی سخن می گوییم، منظور اتفاق بزرگی است که به یک باره رخ نمی دهد بلکه ما به صورت مرحله ای به آن می رسیم. همان طور که مقام معظم رهبری برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی پنج مرحله را بیان کرده اند.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ایجاد تمدن نوین اسلامی را تدریجی بیان کرد و گفت: ما از اتفاقات بزرگ به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی می رسیم. یکی از این اتفاقات وقوع انقلاب اسلامی است. ما در تحلیل انقلاب اسلامی از تاثیر واقعه عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع) نمی توانیم غافل شویم و آن را یکی از عوامل اصلی می دانیم. وقتی واقعه عاشورا می تواند به یکباره جهش بزرگی را مانند انقلاب اسلامی به وجود بیاورد، این توان را دارد که اتفاقات عظیم دیگری را هم  رقم بزند.

مظاهری با اشاره به ماهیت واقعه عاشورا، گفت: ما درعزاداری برای امام حسین(ع) اجتماعات بزرگ دینی را شکل می دهیم و مناسک دینی جمعی انجام می شود. این مناسک دینی جمعی و اجتماعات بزرگ دارای ظرفیت بالا در ایجاد تحولات بزرگ هستند. این یک بررسی جامعه شناختی است و اختصاص به دین اسلام ندارد و در هر آیینی که شکل بگیرد قاعدتا دارای ظرفیت بالایی خواهد شد. در این اجتماعات بزرگ ظرفیت بزرگی در تربیت انسانها بوجود می آید و زمینه ساز تحولات بزرگی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اجتماعات بزرگ یکی از زمینه های مهم شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. در چنین اجتماعاتی اتفاقات دیگری هم رخ می دهد که برای تمدن سازی اسلامی به آنها نیاز داریم مانند ظرفیت وحدت آفرینی که در چنین تجمعاتی وجود دارد و در ایجاد تمدن نوین اسلامی، وحدت نقش مهمی را ایفا می کند.

مظاهری ادامه داد: تمدن نوین اسلامی بدون وحدت کشورهای اسلامی رخ نمی دهد حتی در لایه های بالاتر بدون وحدت بشریت چنین رویدادی اتفاق نمی افتد زیرا لایه های تمدن از سطح ملی به سمت منطقه ای و از منطقه ای به سوی فرامنطقه ای و جهانی سیر می کنند. تمدن این چنین شکل می گیرد.

ما در تمدن سازی قطعا نیاز به گفتمان سازی داریم. باید ایده های خود را با دنیا و جهان اسلام به گفت و گو بگذاریم

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: واقعه عاشورا می تواند سطح افکار و اندیشه ها و ایده ها را از سطح ملی به سطح منطقه ای و جهانی سوق دهد. همان گونه که زیر پرچم امام حسین(ع) همه افکار و آیین ها جمع شوند مانند عزاداری ارمنی ها در محرم و یا حضور بسیاری از اقلیت ها در پیاده روی اربعین.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه های واقعه عاشورا که می تواند همه را با ویژگی های مختلف در زیر یک پرچم جمع کند، مظلومانه در برابر ظلم ایستادن امام حسین(ع) است، گفت: این مساله یکی از زیباترین و باشکوه ترین جلوه های انسانی است و همه بشر آن را می پسندد. این مولفه در واقعه عاشورا می تواند همه بشریت را در زیر یک پرچم جمع کند چه برسد به شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی.

مظاهری اذعان کرد: ما به ظرفیت وحدت آفرینی عاشورا و فراتر رفتن از سطح ملی و منطقه ای در تمدن سازی نیاز داریم. شعار مقاومت هم از اینجا گرفته شده است که راه شکل گیری تمدن نوین اسلامی با مقاومت میسر می شود.

وی با اشاره به ظرفیت گفتمان سازی واقعه عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع) گفت: ما در تمدن سازی قطعا نیاز به گفتمان سازی داریم. باید ایده های خود را با دنیا و جهان اسلام به گفت و گو بگذاریم. بدون شکل گیری این گفت و گوها تمدن شکل نمی گیرد. تمدن سازی امری دستوری نیست که از مرکز قدرت و حکومت صادر شود. با گفت و گو در سطح ملی و منطقه ای و جهانی باید شکل بگیرد.  

در بیان شیعه واقعه عاشورا موتور محرک تاریخ است همچنان که مهدویت به عنوان افق تاریخ بشریت محسوب می شود

وی افزود: مراسم و مناسکی که ذیل واقعه عاشورا ایجاد می شود ظرفیت گفت و گو را بالا می برد و ذهن ها و دلها را به هم نزدیک و مهیای گفتن و شنیدن می کند زیرا خودشکنی در این مجالس ایجاد می شود و خودخواهی ها دور می شود. هرچند همه موارد ذکر شده دارای آفت هایی هم هستند.

این نویسنده و محقق تصریح کرد: ما باید ظرفیت ها را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم. حتی گاهی می توان از بروز آفت ها هم جلوگیری کرد لذا بسیاری از گفت و گوهایی که نمی توان در فضاهای علمی و رسمی آنها را مطرح کرد در قالب فضای معنوی و روحانی می تواند منتقل شود.

مظاهری در پایان سخنانش گفت: واقعه عاشورا درس و الگو برای تمدن نوین اسلامی ارائه می دهد. در بیان شیعه واقعه عاشورا موتور محرک تاریخ است همچنان که مهدویت به عنوان افق تاریخ بشریت محسوب می شود. لذا قطعا ظرفیت های نهضت عاشورا بیش از آن است که به ذهن ما می رسد اما می توان بر روی آن تامل و گفت و گو کرد.      

انتهای پیام/

کد خبر : 76488
تاريخ ثبت خبر : 27 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:21
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)