| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

گزارش؛


نشست «انقلاب اسلامی و توسعه اقتصاد» برگزار شد

نشست انقلاب اسلامی و توسعه اقتصاد شنبه ۱۷ شهریورماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری به عنوان ارائه دهنده برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست علمی انقلاب اسلامی و توسعه اقتصاد شنبه ۱۷ شهریورماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام جلال عراقی به عنوان دبیر علمی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ادامه گزارشی از این نشست از نظر می‌گذرد:

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری سخنان خود را با اشاره به مقایسه اقتصاد کنونی ایران و اقتصاد قبل از انقلاب مستند آغاز نمود. وی اظهار داشت: محور اقتصاد ایران در زمان قبل از انقلاب بیشتر بر پایه فعالیت های کشاورزی آنهم به روش های سنتی بوده است. و در برهه ای با شعار عدالت اجتماعی اقدام به اجرای اصلاحات اراضی کردند که در نهایت منجر به گسست نظام اقتصادی ایران شد. پس از آن حکومت ایران با هدف تاسیس نظام اقتصادی صنعتی، عملا به نظام اقتصاد کارخانه ای رسید.

وی در ادامه یکی از مشکلات و موانع توسعه اقتصاد فعلی ایران را وجود ۱۳ میلیون جمعیت در تهران دانست و علت این مشکل را همان نظام اقتصادی کارخانه ای بیان کرد که در آن زمان اطراف تهران و کرج به طور مرتب کارخانه تاسیس شد و به تبع آن مهاجرت به سمت این شهر افزایش یافت.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به مقایسه بحث مواد غذایی در زمان قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی ما بیشتر مواد غذایی را وارد می‌کردیم در حالیکه امروزه به برکت انقلاب اسلامی در زمینه مواد غذایی تقریبا به خودکفایی رسیدیم. ایشان گفت: نه تنها مواد غذایی بلکه مایحتاج دارویی، پوششی و … را وارد می کردیم و وابسته به کشورهای خارجی بودیم.

وی همچنین نیروی انسانی فعلی را با نیروی انسانی زمان طاغوت مورد مقایسه قرار داد و گفت: کشور ایران قبل از انقلاب اسلامی با محدودیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مواجه بود و در آن زمان افرادی که در ادارات مدرک لیسانس داشتند اندک بودند، اما امروزه در کشور این مشکل رفع شده و قدرت و توان علمی نیروی انسانی نظام در ایران توانسته است این مشکلات اقتصادی را به سامان برساند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ایران توانست در کمترین زمان بزرگترین نیازهای اقتصادی را در زمان انقلاب رفع کند و حجم وابستگی به کشورهای خارجی را به شدت کاهش دهد و اقتصاد تک محصولی را بازسازی کند و بار اقتصاد را از روی دوش نفت بردارد. عامل اصلی این پیشرفت و توسعه نیروی انسانی داخلی است.

در نهایت، حسن آقانظری با اشاره به سخن ترامپ رئیس جمهور امریکا که گفته بود در ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۷ فروش نفت ایران را به صفر می رساند و ایران را بار دیگر به شکل جدی تحریم خواهد کرد، اظهار داشت: ترامپ باید بداند که ما ایرانیان همه بی صبرانه منتظریم آن روز فرا برسد تا همه سیاستمداران و تمام مردم در سراسر دنیا ببینند که تمام سخنان وی بی اساس بوده است.

در ادامه نشست علمی، پرسش های حاضران مطرح و توضیحات لازم توسط استاد ارائه شد.

در پایان جلسه، دبیر علمی نشست، به جمع بندی مباحث ارائه شده پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر : 76237
تاريخ ثبت خبر : 24 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:11
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)