| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک استاد حوزه و دانشگاه:


زنده نگه داشتن عاشورا از مهم‌ترین شعائر پویای اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کریم شکرزاده گفت: زنده نگه داشتن عاشورا یکی از مهم ترین شعائر احیاگر و پویای اسلامی و دینی است که جوانان باید به این مسئله توجه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع نقش شعائر مذهبی در فرهنگ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر کریم شکرزاده استاد حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام و المسلمین شکرزاده اظهار کرد: فرهنگ تعاریف زیادی دارد. در کتاب های جامعه شناسی و انسان شناسی تعاریف متعددی برای فرهنگ گفته شده است.

وی افزود: فرهنگ مجموعه آداب و رسوم، عقاید و اخلاقیات و احکام مردم است که مقام معظم رهبری نیز تعرفی شبیه به این را بیان فرموده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: مردم ایران از فرهنگ بسیار باسابقه ای برخوردار هستند وقتی دین اسلام به ایران وارد شد عقل را با شرع آمیخته کردند و به خاطر عقلانیت و درایتی که داشتند تشیع را انتخاب نمودند.

این استاد حوزه همچنین گفت: متاسفانه به مرور زمان برخی از سلاطین ایرانی برخلاف فرهنگ اسلامی حرکت کردند. نبود رهبری دینی عامل این موضوع بود.

حجت الاسلام شکرزاده مطرح کرد: برخی اوقات شعار برخلاف واقعیت است اما شعائر به معنای نشانه ها است و تقوا را به دنبال دارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: شعار غیر از شعائر است. شعار فقط می تواند سایه ای از شعائر باشد. اگر شعائر به معنای علائم و نشانه است تمام فروع دین ما شعائر محسوب می شود. اگر نماز را به موقع بخوانیم و واجبات دین را به جای آوریم فرهنگ ما به سمت غنا پیش خواهد رفت. 

این استاد حوزه گفت: یکی از پیام های عاشورا، پیام اعتقادی بوده است. هدف امام حسین (ع) تبیین مکتب و باورهای دینی مردم بوده است. عاشورا پیام های اخلاقی مانند ایثار و توکل و آزادگی وجود داشت. بصیرت و جهاد جزو شعائر دینی ما محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شکرزاده تاکید کرد: عاشورا ادامه جریان غدیر است. اگر در غدیر به وظیفه عمل می شد صحنه عاشورا پیش نمی آمد. غدیر و عاشورا دو بال یک پرواز هستند و عاشورا نتیجه تلخ فراموشی غدیر است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: احیاگری یکی از شعائر دینی ما و از پیام های مهم عاشورا است و این تقویت کننده فرهنگ اسلامی است.

وی در پایان تاکید کرد: زنده نگه داشتن عاشورا یکی از مهم ترین  شعائر احیاگر و پویای اسلامی و دینی است که جوانان باید به این مسئله توجه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 76037
تاريخ ثبت خبر : 20 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:36
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)