| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

15 شهریورماه در مشهد؛


سومین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی از برگزاری سومین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع «نسبت فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی» پنج‎شنبه 15 شهریورماه در مشهد مقدس داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: نشست های تخصصی اساتید صاحب نام حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی در مسیر فرآیند تکاملی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می شود. کنگره کمیسیون های تخصصی از جمله کمیسیون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی، اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، حقوق اسلامی، هنر و معماری اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی و … را در نظر گرفته و نشست هایی که در این راستا برگزار می شود، بر اساس موضوع کمیسیون هاست.  

وی ادامه داد: ما در نظر داریم اساتید برجسته حوزه علوم انسانی اسلامی را در فاصله برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در چارچوب برگزاری این نشست ها در کنار هم جمع کنیم. به همین دلیل با محورهای ذکر شده نشست های تخصصی با حضور اساتید و صاحب نظران هر حوزه برگزار می شود.

رفیعی آتانی بیان کرد: تاکنون دو نشست در این راستا برگزار شده است: اولین نشست درباره «ماهیت روش شناسی و علم دینی» و نشست دوم با موضوع «اقتصاد اسلامی» بوده است. مدعوین و شرکت کنندگان در این نشست ها دارندگان اثر علمی در این حوزه های تخصصی هستند.

رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به برگزاری نشست سوم گفت: نشست سوم هم با موضوع «نسبت فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی»، پنج شنبه ۱۵ شهریورماه در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برپا می شود که در آن اساتید مطرح فلسفه که اهتمام پژوهشی و آموزشی در قلمرو فلسفه و علوم انسانی داشتند، حضور دارند.

رفیع آتانی اضافه کرد: در هر نشست در حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از اساتید حضور دارند. این جلسه از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه دارد. در طول این نشست چند مقاله ارائه می شود و مورد نقد و بررسی حاضران قرار می گیرد.

وی به اساتید حاضر در این نشست اشاره کرد و گفت: آیت الله فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و کارشناسان حوزه فلسفه شرکت دارند.

بنا داریم در هر موضوعی که محور نشست هاست، اساتید آخرین و جدیدترین دستاوردهای علمی خود را ارائه کنند و به نقد و بررسی بپردازند

وی به نحوه انتشار مقاله‌ها و گفت‌و‌گوهای این نشست ها اشاره کرد و گفت: محصول برگزاری این نشست ها در قالب گفت و گوها و متن مقاله های ارائه شده در نشست به چاپ می رسند.

رفیعی آتانی تصریح کرد: برگزاری این جلسات تلاشی برای تعالی فرآیند برگزاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی است. در زمان برگزاری کنگره اساتید و دانشجویان شرکت می کنند، اما در این نشست ها فقط اساتیدی که صاحب اثر علمی هستند، حضور دارند.

دبیر علمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی یادآور شد: بنا داریم در هر موضوعی که محور نشستهاست، اساتید آخرین و جدیدترین دستاوردهای علمی خود را ارائه کنند و به نقد و بررسی بپردازند. بنابراین تضارب آراء رخ می دهد و اطلاع از دغدغه های جدید علمی اتفاق می افتد و نوآوری های علمی در معرض ارزیابی متقابل اساتید قرار می گیرد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری نشست های تخصصی آتی در حوزه علوم انسانی اسلامی گفت: جلسه چهارم اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با حضور اساتید روانشناسی در آبان یا آذرماه و پنجمین نشست هم با حضور اساتید علوم سیاسی در بهمن یا اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 75425
تاريخ ثبت خبر : 12 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:18
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)