| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مصباحی‌مقدم گفت:


۳ فقیه شورای فقهی بانک مرکزی تأیید شده‌اند/مشکل شرعی ابزار «ریپو»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی ابزار «ریپو» در شورای فقهی بانک مرکزی و مشکلات شرعی این قرارداد گفت: تاکنون سه تن از پنج فقیه عضو شورای فقهی بانک مرکزی تأیید شده‌اند و خود بنده نیز در این جمع حضور دارم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، روز گذشته در افتتاحیه بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی، بر لزوم استفاده از برخی ابزار‌ها همان توافق «ریپو» در جهت کاهش تورم و خروج از رکود تأکید کرد و گفت: در حال مشورت با اعضای شورای فقهی بانک مرکزی برای تأیید فقهی چنین قرارداد‌های هستیم. قطعا تورم و رکود، مهم‎ترین مشکلات کنونی اقتصاد ایران هستند و بانک مرکزی مسئولیت سنگینی در این زمینه بر عهده دارد، اما از سوی دیگر از استفاده از هر ابزاری در بازار پول یا سرمایه نیازمند تأیید شورای فقهی بانک مرکزی یا کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار است.
مشکلات فقهی ابزار ریپو

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‎‌وگویی، درباره ابعاد فقهی ابزار ریپو اظهار کرد: قبلا یکبار ابزار ریپو را در شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی مورد بحث قرار دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم نتیجه مثبتی بگیریم، اما ابزار‌های جایگزینی برای این قرارداد وجود دارد. ما می‎توانیم از ابزار‌های جایگزین ریپو استفاده کنیم و این مشکل را حل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که توافق ریپو در سایر اقتصاد‌های جهان تا چه اندازه توانسته در کنترل تورم و خروج از رکود نقش ایفا کند، گفت: البته ابزار ریپو در بانک‎های جهان کاملا مؤثر واقع شده است؛ چراکه مبتنی بر نوعی نرخ بهره بانک است. در این ابزار، سعی بر این است که منابعی که بانک‎ها در اختیار دارند و مازاد است را به بانک‎هایی که کسری دارند، با نرخ بهره اندکی جابه‌جا کنند.

مصباحی‎مقدم یادآور شد: بانک مرکزی هم در اینگونه موارد واسطه می‌شود که منابع مازاد بانک‎ها را به بانک‎هایی که کمبود دارند انتقال دهد، اما این قرارداد دارای مشکل فقهی است و مهم‌ترین مشکل آن هم نرخ بهره است؛ بنابراین اگر بتوانیم برای جایگزینی آن، ابزار دیگری را ارائه دهیم یا آن را اصلاح کنیم، می‎توانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم.
 

ممکن است مشکلات شرعی توافق ریپو در آینده برطرف شود

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: قبلا در شورای فقهی بانک مرکزی و یا در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، بعضا مشکل شرعی برخی قرارداد‌ها را با تغییراتی در آن، برطرف کرده‎اند، اما آن موقعی که در مورد ریپو بحث کردیم، راهی برای آن پیدا نشد، اما چه بسا بتوانیم چنین کاری را در آینده انجام دهیم.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره تأکید رئیس کل جدید بانک مرکزی بر استفاده از عملیات بازار باز عنوان کرد: مهم رابطه حقوقی است. اگر در رابطه حقوقی همچنان نرخ بهره وجود داشته باشد، امکان به کارگیری آن وجود نخواهد داشت، اما اگر بانک مرکزی، اوراق مالی که مثلا شرکت‌ها منتشر می‎کنند را خریداری کند، می‎تواند با این عملیات بازار پول را مدیریت کند.
 

لوزام تعامل رئیس کل بانک مرکزی با شورای فقهی/ سه عضو فقیه تأیید شده‌اند

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس کل جدید بانک مرکزی باید چگونه با شورای فقهی تعامل کند، گفت: شورای فقهی جدید جایگاه رسمی و قانونی دارد و طبعا رکنی از ارکان بانک مرکزی است و روشن است که رئیس کل بانک مرکزی که عضوی از اعضای این نهاد است باید افراد دارای صلاحیت از منظر فقهی را به شورای نگهبان معرفی کند و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند و در دوره قبل هم چنین کاری انجام شده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: البته تا آنجا که بنده مطلع هستم تاکنون سه نفر از پنج فقیهی که باید عضو شورای فقهی بانک مرکزی باشند تأیید شده‌اند و خود بنده هم یکی از این سه نفر هستم، اما هنوز قانون جدید در مورد شورای فقهی اجرایی نشده است.
 

راه‌حل‌های شورای فقهی می‎تواند مبنایی برای اصلاحات در نظام بانکی باشد

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: نکته دیگر درباره تعامل رئیس کل بانک مرکزی با شورای فقهی این است که ایشان لازم است در جلساتی که تشکیل می‌شود حضور پیدا کند و مشکلات را مطرح و شورای فقهی هم آن را مورد بحث و بررسی قرار داده و برای آن راه حل ارائه کند. رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند این راه‌حل‌ها را به عنوان مبنایی برای اصلاحات در نظام بانکی قرار دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که قانون جدید از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: بنده در این زمینه اطلاع چندانی ندارم، اما ظاهرا وابسته به تکمیل شدن اعضای شورای فقهی است.
انتهای پیام /

کد خبر : 75379
تاريخ ثبت خبر : 11 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:19
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)