| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علیرضا اعرافی بیان کرد:


تدوین ۴ هزار اثر در علوم انسانی اسلامی

مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه با بیان اینکه حوزه هرگز مسیر سکولاریسم را نپیموده و نخواهد رفت، از تدوین ۴ هزار اثر علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه علمیه دیروز، دهم شهریورماه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع) گفت: از ایشان سؤال شد که مراد از تعبیر قرآنی «نعمه ظاهره و باطنه…» چیست و ایشان جواب دادند که نعمت ولایت و امامت؛ و در ادامه روایت نیز از امام غائب سؤال شد و آن حضرت در پاسخ فرمودند که از میان خورشیدی هست که در پس ابر‌ها قرار می‌گیرد و غائب می‌شود و محبت او در قلوب مردم موج خواهد زد.

وی با بیان اینکه آن حضرت تصویری زیبا از حکومت مهدوی ارائه فرمودند: به اصالت تاریخی حوزه اشاره کرد و افزود: حوزه دارای اصالت و ذات تاریخی و هویتی درخشان است و خدمات بزرگی هم داشته و سنت‌های بزرگی نیز دارد که ما به‌شدت به این سنت‌های اصیل و هویت آن پایبند هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: حوزه علمیه از گردنه‌های دشوار و سخت تاریخی عبور کرده و مراحل دشواری را پشت سر گذاشته است و در این راه بزرگان حوزه همواره فداکاری و ایثار و جانفشانی کرده‌اند.

اعرافی با بیان اینکه از درون حوزه معرفت و دانش و اندیشه اسلامی جوشیده و بیرون آمده است تصریح کرد: اگر صفحه صفحه حوزه را ورق بزنیم درخشندگی آن را خواهیم دید و امروز نیز شاهد صفحات درخشان فقهی و اصولی و تفسیری و … هستیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه حوزه راه نقد را باز گذاشته است و از آن استقبال می‌کند تاکید کرد: البته نقد باید آگاهانه و منصفانه باشد؛ حوزه بزرگترین انقلاب جهانی را در قرن اخیر در دنیا ایجاد کرد؛ بنابراین چنین حوزه‌ای هرگز مسیر سکولاریسم و دوری از ارزش‌های متعالی اسلام را طی نمی‌کند و پشتوانه انقلاب و مردم بوده و خواهد بود.

اعرافی با بیان اینکه ما به دنبال داشتن حوزه‌ای پویا، مستقل، فعال، اخلاقی، جوشان در وادی علم و ابتکار هستیم که مسیر رشد و تعالی خود را سپری کند اظهار کرد: حوزه باید نیاز‌های امروز جهان و نظام اسلامی را پاسخ بدهد و تولید مطالب فراوان علمی و افکار و نظریات و … هم در این راستا بوده و هست و نشانه پویایی حوزه محسوب می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حوزه جای تحقیقات ناب و پرورش اخلاقی طلاب است و همواره در کنار مردم و مراجع قرار داشته است و با رهنمود‌های رهبری و بزرگان به حرکت خود ادامه داده است؛ مرجعیت رکن رکین حوزه و قله علمی حوزه هستند و اصل اساسی ولایت جزء اصول حوزه بوده است.

اعرافی با بیان اینکه حوزه از پیشنهادات دانشگاه و نهاد‌های دیگر حمایت و استقبال می‌کند اظهار کرد: بیش از هزار ایده از سوی طلاب از سراسر کشور جمع‌آوری شد و بر اساس آن و رهنمود‌های شورای مدیریت حوزه و … تنظیم و برنامه‌ریزی شده است.

اعرافی از تشکیل بانک ایده خبر داد و با بیان اینکه برای اولین بار در سال ۹۶، مجموعه اسناد کلان حوزه نهایی شده است تصریح کرد: قریب به ۲۰ طرح جامع و سند کلان برای برنامه ۵ ساله حوزه تدوین و تصویب شده است.

وی ارتقای حوزه‌های استانی و شهرستانی را از دیگر کار‌های حوزه برشمرد و تاکید کرد: صرفا به دنبال توسعه کمی نیستیم و کیفیت نیز مورد توجه جدی ما قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: توجه بیشتر به سطوح عالی و خارج از دیگر برنامه‌هاست و در این راستا، ۹۰ درس عالی و خارج شناسایی شد که از میان آن‌ها ۱۵ درس مورد قبول واقع شده است.

وی با بیان اینکه در هجرت و حضور استادان برجسته در استان‌ها کمتر موفق بوده‌ایم گفت: در پذیرش ورودی‌های حوزه، تلاش شده تا سطح آنان را بالا ببریم و میزان پذیرش نیز کمتر شده است.

اعرافی از اجرای طرح آمایش روحانیت، تدوین نظام جامع رشته‌ها، نظام جامع آموزش‌های کاربردی به عنوان دیگر طرح‌ها خبر داد و افزود: ۳۰ طرح در مرکز مطالعات راهبردی حوزه در حال اجراست همچنین نظام جامع تهذیب و تربیت تدوین شده ضمن اینکه این طرح در کنار طرح‌های دیگری مانند تشکیل لجنه‌های علمی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در حوزه قریب به ۲۰۰ روز برنامه درسی وجود دارد که از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بیشتر است بیان کرد: در تابستان امسال قریب به ۲۰ هزار نفر طلبه به خصوص در سطح یک دروس ارتقائی و تکمیلی را گذراندند و یا در دوره‌های آموزشی مفید و لازم شرکت داشتند.

اعرافی از طرح ساماندهی، طرح جامع پژوهش، ایجاد شورای مراکز پژوهشی و شورای موسوعه فقهی به خصوص فقه معاصر به عنوان دیگر برنامه‌ها خبر داد و گفت: یک هیئت بلندپایه از استادان هر هفته چند جلسه با محوریت آیت‌الله شب‌زنده دار به برنامه‌های فقهی می‌پردازند.

وی از تولید چهار هزار اثر علمی در حوزه علوم انسانی که از سوی انجمن‌های علمی حوزه جمع‌آوری شده است خبر داد و بیان کرد: طرح معیشت هدفمند کمک هزینه تحصیلی طلاب از دیگر طرح‌های حوزه است و در کنار آن نیز طرح‌هایی مانند وقف منابع پایدار، آسیب‌شناسی حوزه، صیانت از حوزه انقلابی و ارتقاء قرآن در حوزه و … اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 75375
تاريخ ثبت خبر : 11 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:17
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)