| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بریده ای از کتاب؛


حضرت علی(ع) یار همراه سه مقطع از عمر ۲۹ ساله نبوت پیامبر(ص)

در سه مقطع از عمر بیست و سه ساله نبوت پیامبر خاتم(ص)، علی(ع) را در جلسه‌های رسمی و در حضور عامه مردم دست در دست محمد(ع) می‌بینیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سید یحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی کتابی با عنوان «تفسیر روز» نگاشته است که بخشی از آن درباره تفسیر سوره مائده، آیه ۳، از نظر می گذرد:

در سه مقطع از عمر بیست و سه ساله نبوت پیامبر خاتم(ص)، علی(ع) را در جلسه‌های رسمی و در حضور عامه مردم دست در دست محمد(ع) می‌بینیم! این سه مقطع عبارتند از:

یک – در نخستین روزهای بعثت، در مجلس خویشاوندان، وقتی که محمد گفت ای خویشاوندان و افراد عشیره من، کدام‌یک از شما، مرا در این کار یاری می‌کند که برادر، وصی و خلیفه من باشد؟! تنها علی بود که دست به دست محمد داد و اعلام کرد که در کنار او بوده و با دشمنانش خواهد جنگید!

دو –  در نخستین روزهای هجرت در مراسم اعلام برادری مسلمانان، رسول خدا دست علی را در دست گرفت و گفت: و تو برادر منی!

سه – در آخرین حج و آخرین تجمع مؤمنان در غدیرخم.

در نزدیکی «جحفه» در محلی به نام غدیرخم، به فرمان رسول خدا، کسانی که از مکه برمی‌گشتند، از حرکت بازایستاده و فرود آمده و پس از اندکی استراحت آماده نماز ظهر شدند. چون نماز پایان پذیرفت، رسول خدا می‌خواست که با مردم سخن گوید. از جهاز شتر جایگاهی برای او درست کردند. رسول خدا، علی‌بن ‌ابی‌طالب را از میان مردم به نزد خود خوانده و در کنارش نگه‌داشت و سخن آغاز کرد: حمد و سپاس مخصوص خداست. تنها از او یاری می‌جوییم و بر او توکل می‌کنیم. از شر نفس و کردار بدمان به خداوند پناه می‌بریم. هرکه را او هدایت کند، گمراه نمی‌شود و هرکه را او به بیراهه کشد، کسی هدایتش نتواند کرد. گواهی می‌دهم که جز او معبودی نیست و محمد بنده و فرستاده اوست. ای مردم، آیا می‌دانید که من به هر مؤمنی از خود او بیشتر دلسوز و خیرخواهم؟!

همه مردم فریاد برآوردند: آری ای رسول خدا.

سپس، رسول خدا دست علی را گرفته و بلند کرد و چنین ادامه داد: ای مردم هرکه من مولای او باشم، علی مولای اوست. خداوندا! دوستان علی را دوست بدار و دشمنانش را دشمن! خدایا، یاران او را یاری کن و کسانی را که از او جدا شوند، خوار بدار!

سپس یاران پیامبر گروه گروه می‌آمدند و به علی تبریک می‌گفتند. عمربن‌خطاب وقتی او را دید به او گفت: تو را گوارا باد که مولای هر زن و مرد مؤمن شدی!

انتهای پیام/

کد خبر : 75213
تاريخ ثبت خبر : 7 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:07
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)