| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مسئول امور مساجد شمال تهران:


وحی برای اینکه به منصه ظهور برسد، نیاز به حکومت دارد

مسئول امور مساجد شمال تهران گفت: در حوزه حکومت جامعیت یک دین برای حکومت داری مطرح می شود. ساختار همه ادیان الهی به گونه ای تنظیم شده است که انسان ها را در شیب ملایمی به این حقیقت برساند که حکومت دستورات حضرت حق را به جامعه القا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه «از عشق تا ایمان» رادیو گفت‌و‌گو با موضوع اندیشه حکومت اسلامی و با حضور حجت الاسلام مومنی نژاد معاون امور استان های موسسه غدیر شناسی و حجت الاسلام بصیری مسئول امور مساجد شمال تهران به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام مومنی نژاد در آغاز با بیان اینکه دهه ولادت و امامت از عید قربان آغاز می شود، گفت: این بدان معناست که ابتدا باید نفس خودمان را قربانی کنیم و در واقع از خودمان عبور کنیم تا به مقام ولایت برسیم. اهمیت واقعه غدیر بر کسی پوشیده نیست و اگر این مهم را حفظ می کردیم، شاید دیگر شاهد واقعه کربلا نبودیم.

وی بیان کرد: امروز در سالگرد غدیر جشن می گیرند اما در این میان نباید یک موضوع را فراموش کنیم و آن آموزش و غدیر است و واژه غدیر در اینجا به معنی منطقه و عملی که در آن روز انجام شد نیست بلکه موضوع ولایت مطرح است که امروز دشمن در حال استفاده از آن است و باید مراقب باشیم تا اگر مثل آن زمان دچار اشتباه شویم، واقعه کربلا تکرار می شود.

معاون امور استان های موسسه غدیر شناسی بیان کرد: با وجود آنکه همه ایرانیان نسبت به امام رضا (ع) حب دارند اما اگر از آن ها بخواهیم ده دقیقه درباره امام رضا (ع) صحبت کنند، نمی توانند. بنابراین باید واقعه غدیر را با آموزش حفظ کنند و شبهاتی که مطرح می شود را پاسخ دهیم.

در ادامه برنامه حجت الاسلام بصیری با بیان اینکه در ارتباط با اندیشه حکومت اسلامی، انسان و نوع زیست او در نظام اجتماعی را دارای اهمیت دانست و گفت: ساختار شخصیتی و وجودی انسان به گونه ای تنظیم شده است که در چهار حوزه ارتباطی با جامعه، جهان هستی، خدا و ارتباط با خودش، شناخت داشته باشد.

وی ادامه داد: سوالی که مطرح می شود این است که این چهار ارتباط را چه کسی باید تنظیم و ترسیم کند؟ در اینجا دو مقوله عقل و وحی مطرح می شود.

یعنی این دستورات یا از جانب صرفا عقل محض و یا از جانب وحی است. تجربه تاریخی نشان داده است، عقل به ما هو عقل بریده شده از آسمان وحی و نبوت و بی نیاز از خدا است و در نتیجه نمی تواند راهبری کند زیرا عقل محدودیت معرفتی دارد و همچنین عقل، آفت پذیر است و در نتیجه، وحی در اینجا مطرح می شود.

مسئول امور مساجد شمال تهران با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی طوفان برای حضرت نوح (ع) اتفاق افتاد، حضرت از پسرش خواست تا به کشتی بیاید اما پسر حضرت نوح (ع)  گفت به بالای کوه می رود و اگر آب به آنجا هم برسد، شنا می کند. در حقیقت پسر حضرت نوح (ع)  بر اساس عقل ظاهری عمل کرد.

وی تصریح کرد: پسر حضرت نوح (ع) مثال بارز امروز است که وقتی انسان خودش را جدا از عالم وحی بداند و باید و نبایدها را صرفا از جانب عقل و بریده شده از وحی ترسیم کند، انسان زمین می خورد.

حجت الاسلام بصیری بیان کرد: در طول تاریخ از وقتی انسان پا به عرصه وجود گذاشت، اجتماعی زندگی کردن را خداوند در جوهره و ذات او گذاشته است و به همین دلیل انسان مدنی طبع است. در اینجا بین انسان و سلایق موجود تعارض ایجاد می شود که این تعارض ها را وحی پر می کند. با توجه به اینکه ساختار وجود انسان، خداوند است، هر عقل سلیمی می گوید، خدایی که سازنده انسان است، بهتر از هر کس دیگری کم و کیف ما را می داند.

وی با بیان اینکه وحی برای اینکه به منصه ظهور برسد، نیاز به ابزاری به نام حکومت است، عنوان کرد: در حوزه حکومت جامعیت یک دین برای حکومت داری مطرح می شود. ساختار همه ادیان الهی به گونه ای تنظیم شده است که انسان ها را در یک شیب ملایم به این حقیقت برساند که حکومت دستورات حضرت حق را به جامعه القا کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 75112
تاريخ ثبت خبر : 6 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)