| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد حوزه و دانشگاه:


خطبه غدیر سند چشم‌انداز دائمی برای جهان بشریت است

حجت الاسلام کریم شکرزاده گفت: خطبه غدیر رسول خدا(ص) سند چشم انداز دائمی برای مسلمانان جهان و حتی برای کل بشریت است. اگر این سند پیاده سازی شود امر به معروف و نهی از منکر نیز پیاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفت‌و‌گو با موضوع تبیین پیام های خطبه غدیر با حضور حجت الاسلام کریم شکرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه و مدرس حوزه و دانشگاه روانه آنتن شد.

حجت الاسلام شکرزاده در ابتدای این برنامه اظهار داشت: خطبه غدیر را می توان در حدود ۱۱ بخش موضوع بندی کرد.

وی در ادامه گفت: این خطبه با حمد و ثنای الهی آغاز می شود و مطالب ارزشمند و کلیدی برای جامعه مسلمین و حتی بشریت دارد. مهم ترین دستور خداوند به رسول اکرم(ص) ابلاغ ولایت امام علی (ع) بود که پیامبر(ص) هم این وظیفه را به درستی ابلاغ کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) با این کار ولایت یازده امام دیگر را نیز در این جریان به مردم ابلاغ کردند. پیامبر (ص) در محل غدیر بر بالای منبر و حضرت علی (ع) هم در سمت راست ایشان و یک پله پایین تر قرار گرفتند. رسول خدا (ص) دو دست حضرت علی (ع) را گرفتند و به قدری بالا بردند که پاهای امام علی به زانوی او رسید و سپس فرمودند" من کنت مولاه فهذا علی مولاه" .

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) در ادامه فرمودند هر کسی از ولایت ائمه (ع) سرباز زند اعمال نیک او حبط شده و به جهنم خواهد رفت. ایشان در مورد صراط مستقیم نیز بیان فرمودند که بعد از من علی (ع) و فرزندان او صراط مستقیم هستند.

حجت الاسلام شکرزاده بیان داشت: رسول خدا (ص) همچنین در خطبه غدیریه، به معرفی خاتم اوصیاء حضرت مهدی (عج) پرداختند که دنیا را پر از عدل و داد می کند. پیامبر(ص) در نهایت هم احکام حلال و حرام را بیان فرمودند و برای ولایت امیرالمومنین (ع) نه تنها با اعضا و دست بلکه به صورت زبانی هم از مردم بیعت گرفتند.

 وی در ادامه با اشاره به سند خطبه غدیریه اظهار داشت: مرحوم علامه حلی کتابی به نام نهج الحق و کشف الصدق دارند که به صورت ویژه در مورد ولایت امام علی (ع) پرداخته است. این کتاب به ۸۴ آیه از قرآن کریم و ۲۸ حدیث معروف اشاره دارد و از زبان علمای اهل سنت نقل کرده که اینها در مورد ولایت حضرت علی (ع) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: یکی از منابع مهمی که در میان شیعه وجود دارد و بسیاری از علمای اهل سنت نیز پذیرفته اند کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی است.

شکرزاده متذکر شد: پیامبر خدا (ص) همچنین در این خطبه فرموده اند من موفق به بیان همه احکام الهی نشدم لذا علی(ع)  و اولاد او را از طرف خداوند منصوب می کنم که بعد از من باقی مانده حلال و حرام را بیان کنند.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در فروع دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است. تا جایی که می توان گفت همه فروع و اصول دین زیر چتر امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرند. اگر امر به معروف و نهی از منکر عملی نشود نه تنها فروع دین بلکه اصول دین نیز فراموش خواهد شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: خطبه غدیر رسول خدا سند چشم انداز دائمی برای مسلمانان جهان و حتی برای کل بشریت است. اگر این سند پیاده سازی شود امر به معروف و نهی از منکر نیز پیاده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 75047
تاريخ ثبت خبر : 5 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:26
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)