| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمد خوش‌چهره:


عنوان «اسلامی» از نظام بانکی کشور حذف شود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تأکید کرد: با توجه به ربوی بودن فعالیت نظام بانکی، بهتر است عنوان «اسلامی» را از نظام بانکی کشور حذف کنیم تا فعالیت ربوی بانک‌ها به نام اسلام تمام نشده و ضربه‎ای به اسلام وارد نشود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، با توجه به در پیش بودن هفته بانکداری اسلامی، توجه جدیتر به این موضوع ضرورتی انکارناپذیر و وظیفه همه افراد دغدغه‌مند در زمینه تحقق بانکداری اسلامی در کشور است. بیش از سه دهه از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ما می‌گذرد که قرار بود زمینه حذف کامل ربا از نظام بانکی و تحقق بانکداری اسلامی را فراهم کند اما اکنون کمتر کسی یافت میشود که معتقد باشد نظام بانکی کشور، دستورات اسلامی را به طور کامل رعایت می‌کند و این در حالی است که اکنون بانکداری اسلامی به صنعتی بزرگ و پردرآمد در بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهای غیراسلامی مخصوصا در اروپا تبدیل شده و علاوه بر جذب منابع مسلمانان، بسیاری از افراد غیرمسلمان را نیز به سوی خود جذب کرده است اما متأسفانه در کشور ما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در طول چهار دهه گذشته هنوز از بسیاری از کشورها در این زمینه عقب هستیم.

در این ایام بنا داریم به میزان بیشتری، مباحثی از قبل تعریف بانکداری اسلامی، وضعیت آن در ایران و جهان، مزایای بانکداری اسلامی، موانع تحقق آن در ایران، معرفی بانکهای برتر اسلامی، راهکارهای تحقق بانکداری اسلامی و مسائلی از این قبیل را در گفتوگو با کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

در ابتدا به سراغ محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی رفتیم که وی با اشاره به اشکال اصلی نظام بانکی کشور گفت: اشکال اصلی در زمینه بانکداری اسلامی در کشور ما این است که این سیستم اساسا اسلامی نیست و کشور را نه تنها به چالش کشیده بلکه به منشأ انحراف و اختلال در اقتصاد ملی کشور ما تبدیل شده است.

وی ادامه داد: نظام بانکی کنونی کشور، مناسبات اقتصادی را به هم زده و نقش اصلی را در انحرافاتی همانند مفاسد اقتصادی بر عهده دارد. بنابراین اصلی به نام رباخواری که از آن به عنوان محاربه با خداوند تعبیر شده، در نظام بانکی ما با توجیه و پوششی با عنوان بانکداری اسلامی صورت میگیرد.

خوش‌‌چهره عنوان کرد: خود قانون عملیات بانکی بدون ربا و آئیننامه‌های آن قوی است اما متأسفانه آنچه در نظام بانکی و در اقتصاد ملی ما در حال اعمال است صرفا رباخواری است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به ربوی بودن قاطبه عملیات نظام بانکی گفت: تا از ربوی بودن عملیات بانکی سخنی به میان می‌آید فورا عدهای درباره راهکار سؤال می‌پرسند اما برای ارائه راهکار ابتدا باید به مسئله «تشخیص» هم توجه کنیم؛ همانگونه که راهکار در علم پزشکی با تشخیص شروع میشود بدین معنی که یک پزشک با اقداماتی همانند آزمایش گرفتن و عکسبرداری کردن، سعی در تشخیص بیماری دارد و بعد از تشخیص، برای درمان بیمار اقدام میکند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اکنون در مورد نظام بانکی هم در رابطه با تشخیص گفته میشود که مشکل اصلی نظام بانکی، رباخواری است بنابراین در مورد درمان هم باید گفت که اولین راهکار حل مشکلات نظام بانکی ایران، نفی رباخواری است.

خوشچهره ادامه داد: در مورد سیستم بانکی که الان در کشور ما وجود دارد، باید اسم اسلامی را از روی آن بردارند، برای اینکه به اسلام ضربهای نخورد نباید از عنوان بانکداری اسلامی استفاده کنند بلکه بهتر است از بانکداری اقتصاد آزاد همانند آمریکا یا سایر کشورهای دنیا استفاده کنند که البته وضعیت آنها به مانند این ولنگاری هم که ما دارا هستیم، نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تأکید کرد: راهکار دیگر این است که در این نظام بانکداری آزاد، قوه مقننه و مجریه دقت و نظارت کنند که پول وارد جریانات مولد شود و مسئولان اجازه ندهند که این پول‌ها به سمت سوداگری، دلالی و قاچاق برود.

وی ادامه داد: اگر این اقدامات صورت گیرد و علاوه بر آن، نرخهای بهره بالا در نظام بانکی داده نشود، همین اقدام باعث سالم‌سازی اقتصاد و نظام بانکی خواهد شد.

خوش‌چهره در پایان تأکید کرد: بنابراین اصلی‌ترین اقدام در مورد بانکداری اسلامی در کشور که لازم بود به آن اشاره کنم این است که باید کلمه اسلامی را از نظام بانکی کشور حذف کنیم و تأکیدم بر این است که بانک‌ها تا این اندازه از اسلام مایه نگذارند و ضربه به اسلام نزنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74778
تاريخ ثبت خبر : 30 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:09
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)