| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالکریم فرحانی:


ظهور تمدن شیعی از اقدامات امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب بود

آیت الله عبدالکریم فرحانی گفت: اکنون تمدن شیعی رکن مهمی پیدا کرده که این از اقدامات امام خمینی(ره) محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، آیت الله عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نشستی با موضوع «سیره سیاسی امام خمینی(ره) برای تحقق تمدن دینی» گفت: امام(ره) در شرایطی نهضت انقلاب اسلامی را آغاز کرد که فضای داخل و خارج کشور دارای جناح بندی های فکری بود. در فضای داخل آیت الله کاشانی و آیت الله بروجردی در فاصله چندماه فوت کرده بودند. آیت الله بروجردی مظهر فقاهت در حوزه علمیه قم و اولین فقیهی بود که مساله تقریب را بین دانشگاه الازهر و حوزه علمیه مطرح کرد و باعث انسجام قوی دینی شد.

وی افزود: آیت الله کاشانی شخصیت سیاسی قوی در تهران بود که نهضت ملی شدن نفت را پیش برده بود. آیت الله بروجردی در کنار آیت الله کاشانی دو بازو برای نگه داشتن ایران بودند و فقه و سیاست وهوشیاری در کنار هم جمع شده بودند. این دو روحانی به فاصله کمی از یکدیگر فوت کردند و این طور به نظر می رسید درحوزه علمیه و در عرصه مسائل سیاسی عالمان قوی و هوشیاری وجود ندارد.

فرحانی اضافه کرد: آمریکا و اتاق فکر نظام طاغوت برنامه ریزی کرده بودند که با فوت این دو روحانی، جریان کاپیتولاسیون را راه بیندازند و تصور می کردند بدون مانع می توانند به جلو بروند. در این فضا امام خمینی(ره) قیام کرد. امام جمع فضائل آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی بود. امام(ره) مرجع تقلید و صاحب فتوا و رساله، دارای شخصیت علمی و فیلسوف و از جهت سیاسی شخصیتی قوی و باهوش و در صحنه بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام برای شرکت در بعضی از جلسات مجلس از قم به سوی تهران حرکت می کرد. شرایط داخلی برای حضور حضرت امام خمینی(ره) بسیار ویژه بود. امام در عصر عاشورا این شعار را مطرح کرد «علمای اسلام به داد اسلام برسید.» امام در مدرسه فیضیه دارای فقاهت، اجتهاد و معنویت بالا در کنار حضور سیاسی دقیق بود.

فرحانی با بیان اینکه رژیم باور نداشت امام دارای پشتوانه قوی است، گفت: در آن زمان جریانات داخلی مانند کمونیست ها جبهه ملی، نهضت آزادی، جریان چپ، منافقین و گروهک های مختلف در کشور فعال بودند.

وی با اشاره به وضعیت بین المللی در دوران قیام امام خمینی(ره) افزود: عرصه بین المللی در زمان ظهور امام به دو بلوک شرق و غرب تقسیم می شد که با یکدیگر هم پیمان بودد. بلوک شرق و کمونیست ها معتقد بودند دین مخدر است و دین را طبقه حاکم به وجود می آورد تا ظلم خود را توجیه کند. لذا دین نمی توانست انقلاب بوجود آورد.

فرحانی ادامه داد: از سوی دیگر تفکر غربی ها در ایران در چارچوب اندیشه جبهه ملی و نهضت آزادی بود. فلسفه غرب دارای دو نحله فکری مهم بود: تفکر پوزیتیویستی و تفکر اگزیستانسیالیستی. فیلسوفان این دو تفکر دارای اختلافاتی با هم بودند اما علی رغم آن، عقیده مشترکی داشتند که تاریخ از سه دوره تشکیل شده است: دوره اول دوره دین یا خدا، دوره دوم دوران فلسفه و دوره سوم را دوران علم تجربی می دانستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: پوزیتیویست ها معتقد بودند دوره دین دوره جهل است و اگزیستانسیالیست ها معتقد بودند دوره دین دوره جبر است. پوزیتیویست ها بیان می کردند بشر در دوره اول تاریخ مانند کودک است که هیچ نمی داند و از هر چه می پرسد آن را به خدا ربط می دهند. به همین دلیل دین به دلیل جهل بشر بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: اگزیستانسیالیست ها معتقد بودند بشر اختیاری از خود ندارد و مانند بچه ای است که نه می داند و نه اختیاری دارد و دستش در دست روحانی است. از سوی دیگر روشنفکران دینی معتقد بودند دین متعلق به زمانی است که بشر کودک، جاهل، ناتوان و عاجز است و اختیاری ندارد.

فرحانی با اشاره به دوران دوم یا شکل گیری فلسفه گفت: بعد از دوره خدا و دین، دوره فلسفه و پرسش و چرا آغاز شد. چنین اندیشه هایی در دانشگاه های آن زمان وجود داشت و خروجی آن افرادی مانند ابوالحسن بنی صدر بود. بعد از دوران فلسفه و پرسش به  دوره سوم یا علم و چگونگی رسیده ایم.

وی تاثیر تفکرات خارجی را در گروهک های داخلی موثر دانست و گفت: کمونیست ها دین را مخدر و افیون و جبهه ملی و نهضت آزادی دین را فاقد تاثیرگذاری می دانستند اما در این زمان مرجع تقلیدی فعال تر و شجاع تر از تفکرات غربی ظاهر شد زیرا نخبگان دارای قدرتی هستند که اجماع عمومی را ایجاد می کنند. شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره) باعث شد تا ایشان انقلاب را مدیریت کند و همه جریان ها را به عقب بیندازد.

فرحانی تصریح کرد: امام برای حوزه علمیه و دانشگاه راهکاری ارائه داد تا شاگردان قوی تربیت شوند اما ایشان را تبعید کردند و او این مکتب را از طریق تربیت شاگردان قوی در بین مردم تعمیم داد. امام خمینی(ره) شاگردانی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، شهید دستغیب، شهید اشرفی اصفهانی و … را تربیت کرد. در دانشگاه هم افرادی مانند شهد چمران تربیت شدند. این افراد مبانی امام را در حوزه و دانشگاه تبلیغ کردند و اندیشه امام در غیبت ایشان شکل گرفت.

دین هم بر عرصه مسائل شخصی و هم بر عرصه مسائل اجتماعی تاثیرگذار است. امام جریانات مختلف و کودتاهایی که بعد از انقلاب شکل گرفت را با اهرم دین اصلاح کرد

فرحانی با اشاره به اینکه در این شرایط امام خمینی(ره) توانست تفکر غربی و شرقی و آمریکایی را شکست دهد، گفت: آمریکایی ها اندیشه پراگماتیست را رشد دادند و معتقد بودند مبنای صحت نظریه، تاثیر عملی آن است و برای اثبات نظریه به دنبال استدلال نباید رفت و باید در عمل صحت آن ثابت شود. پراگماتیست ها بر اساس این نظریه معتقد بودند دین دارای تاثیر است و خدا بر مردم تاثیرگذار است و وجود دارد اما در اندازه ای که انسان با آموزه های دینی آرامش پیدا کند. پراگماتیست ها دین را آموزه ای شخصی و سکولار می دانند.

وی اضافه کرد: اکثر روشنفکران ما پراگماتیستی فکر می کنند و دین را شخصی می دانند. امام در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس اندیشه «اسلام آمریکایی» را شکست داد. امام خمینی(ره) اسلام آل سعود را اسلام آمریکایی می دانست و توانست تفکر اسلام آمریکایی را شکست دهد. اخیرا هم مقام معظم رهبری مساله «شیعه انگلیسی» را مطرح کردند. پراگماتیست ها عقیده داشتند دین در عرصه مسائل شخصی تاثیرگذار و در عرصه اجتماع اثرگذار نیست اما امام با وقوع انقلاب اسلامی نشان داد که دین در اجتماع تاثیرگذار است.

فرحانی ادامه داد: امام خمینی(ره) نشان داد هر انقلابی که بر مبنای اندیشه الهی شکل بگیرد و رهبری آن را ولی فقیه عادل به عهده داشته باشد، به نتیجه می رسد. دین هم بر عرصه مسائل شخصی و هم بر عرصه مسائل اجتماعی تاثیرگذار است. امام جریانات مختلف و کودتاهایی که بعد از انقلاب شکل گرفت را با اهرم دین اصلاح کرد. در همین رابطه امام خمینی(ره) فرموده بود: «بزرگترین راهپیمایی ها درعاشورا و تاسوعا رخ می دهد و عظیم ترین حرکت های دفاع از انقلاب را سیدالشهدا مدیریت می کند.»

وی افزود: امروز بزرگترین تئوریسین های غربی می دانند تمدنی که امام خمینی(ره) بوجود آورد دارای پرچم سرخ و سبز است. پرچم سرخ متعلق به سیدالشهدا و پرچم سبز متعلق به امام زمان(عج) است. امام خمینی(ره) نشان داد در تمدن دینی بدون روزه و اشک نمی توان حرکت کرد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) توانست پراگماتیست ها را شکست دهد و دفاع مقدس به پیروزی برسد، گفت: در دوران دفاع مقدس ایران وارد جنگ تمام عیار با تمام جهان شد و در نهایت به پیروزی رسید. در آغاز جنگ ما هیچ نیروی مسلحانه ای نداشتیم. بسیج به تازگی شکل گرفته بود و شاگردان امام خمینی(ره) پشت خاکریزها به اندازه ای شهید دادند تا آموختند عملیات طراحی می کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام خمینی(ره) توانست دفاع مقدس را سازماندهی کند تا به خاک عراق وارد شویم. امروز مرز ایران وارد بغداد شده و کربلا و کاظمین و نجف جزو خاک ایران محسوب می شود. اکنون تمدن شیعی رکن مهمی پیدا کرده که از اقدامات امام خمینی(ره) محسوب می شود.

فرحانی اظهار کرد: امام زمانی که آمریکا به خلیج فارس وارد شد، از دنیا رفت و صدام بعد از قبول قطعنامه، به کویت حمله کرد و در ایران شرایط سختی وجود داشت. در این شرایط مقام معظم رهبری به رهبری رسیدند و بسیاری گفتند باید با آمریکا مذاکره کنیم زیرا هیچ امکاناتی نداریم.

به گفته فرحانی غرب و شرق شکل گیری انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع مقدس را متعلق به شخصیت کاریزماتیک امام می دانستند اما حضرت آقا به صحنه آمده بود. بر اساس حرکت رهبر معظم انقلاب در سی سال گذشته، آقا توانستند نشان دهند تجربه مدل ولایت فقیه امام اختصاص به ایران ندارد و این مدل در فلسطین و لبنان هم جواب می دهد.

در دوران دفاع مقدس ما سخت افزار نداشتیم اما نرم افزار داشتیم و ایستادیم و پیروز شدیم اما اکنون سخت افزارها را داریم و باید نرم افزار متناسب آماده کنیم

وی اظهار کرد: امروز مساله دانش هسته ای و سلول های بنیادی و پیشرفت های علمی، متعلق به رهبری است زیرا آنها را پشتیبانی و حمایت می کنند و با دست اندرکاران آنها دیدار دارند. ما پراگماتیسم را در سخت افزار و در عرصه علوم طبیعی و ریاضی شکست داده ایم اما در عرصه نرم افزار و علوم انسانی این اتفاق رخ نداده است. از نظر رهبری انقلاب اسلامی در عرصه سخت افزاری در دنیا حرفی باید برای گفتن داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدل ولایت فقیه اختصاص به امام راحل ندارد، گفت: نرم افزار دوران دفاع مقدس، حاکم کردن ارزش های دینی بود اما بعد از آن دوران نفوذ آغاز شد. در دوران دفاع مقدس ما سخت افزار نداشتیم اما نرم افزار داشتیم و ایستادیم و پیروز شدیم اما اکنون سخت افزارها را داریم و باید نرم افزار متناسب آماده کنیم.

فرحانی ادامه داد: اگر نرم افزار متناسب را آماده کنیم، چالش امروز تفکر امام و رهبر معظم انقلاب با تفکر غرب در اندیشه علوم انسانی رفع می شود. باید در عرصه نرم افزاری کار کرده و مبنا را درست کنیم. امروز به برکت استقامت و هوشیاری رهبر انقلاب مسیر امام و انقلاب ادامه دارد.

وی در پایان سخنانش گفت: مبانی اندیشه امام را باید در حوزه و دانشگاه به گونه ای ترویج کنیم که مشکل نرم افزاری را حل کند؛ مقام معظم رهبری نام این حرکت را «امتداد حکمت» گذاشته اند. نرم افزار تمدن اسلامی و مبانی آن که توسط مقام معظم رهبری در سبک «زندگی ایرانی اسلامی» مطرح شده است را باید مانند گذشته در حوزه، دانشگاه و مسجد شکل دهیم و تا این مطالبه حضرت آقا شکل نگیرد، مشکلات ما رفع نمی شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 74334
تاريخ ثبت خبر : 27 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:48
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)