| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


بازخوانی گفتمان دوره نوزایی تمدن اسلامی با تأکید بر مقایسه روش‌شناسی زکریای رازی و ابونصر فارابی

مسعود مطهری نسب، عليرضا آقاحسينی و محمد بیدهندی مقاله‌ای با عنوان «بازخوانی گفتمان علمی دوره نوزايی تمدن اسلامی با تأكيد بر مقايسه روش‌شناسی علمی زكريای رازی و ابونصر فارابی» نگاشته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مسعود مطهری نسب، علیرضا آقاحسینی و محمد بیدهندی مقاله ای با عنوان «بازخوانی گفتمان علمی دوره نوزایی تمدن اسلامی با تأکید بر مقایسه روش شناسی علمی زکریای رازی و ابونصر فارابی» نگاشته اند که در ادامه چکیده آن از نظر می‌گذرد:

چکیده:

بازخوانی گفتمان علمی و روش شناسی حاکم بر تمدن اسلامی در دوره های گذشته، به ویژه دوره نوزایی، در ارتباط با شناخت تمدن اسلامی دارای اهمیت راهبردی است. به طور کلی، دوره نوزایی تمدن اسلامی به دلیل مواجهه با اندیشه یونانی و کتب ترجمه شده از سایر تمدن ها از لحاظ فکری و علمی دارای ساختاری مجموعه ای است.

بر همین اساس، در این پژوهش سعی شده است با مقایسه روش شناسی زکریای رازی و ابونصر فارابی، به عنوان دو نمونه بارز دوران نوزایی، مختصات گفتمان علمی دوره نوزایی تمدن اسلامی (قرون سوم و چهارم) بازشناسی شود.

یافته های این پژوهش حاکی است که زکریای رازی  دارای معرفت شناسی واقع گرا و روش شناسی تجربه گرایانه محض به سبک اثبات گرایان فعلی است و فارابی دارای معرفت شناسی آرمان گرایانه با تأکید بر عقلانیت استعلایی و دارای روش شناسی ترکیبی و عقلانیت همراه با تجربه است.

درنهایت براساس یافته های این پژوهش می توان این طور نتیجه گیری کرد که روش شناسی متکثری بر گفتمان علمی دوره نوزایی تمدن اسلامی  ایرانی حاکم بوده است.

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74328
تاريخ ثبت خبر : 5 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)