| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی فقهی و حقوقی وضع ویژه نکاح و آثار آن

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی فقهی و حقوقی وضع ویژه نکاح و آثار آن» توسط مصطفی وحید زاده نگاشته و ابراهیم یاقوتی، استاد راهنما این رساله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی فقهی و حقوقی وضع ویژه نکاح و آثار آن» توسط مصطفی وحید زاده نگاشته شده است.

ابراهیم یاقوتی، استاد راهنما این رساله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بود.

چکیده:

رساله حاضر به «بررسی فقهی و حقوقی وضع ویژه نکاح و آثار آن» اختصاص دارد‌. گرچه عمده منابع این جستار فقه امامیه بوده است ولی فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت را ازنظر دور نداشته، همچنین ازنظریات حقوقدانان معاصر نیز بهره جسته است.

در این رساله سعی شده نگاهی نو به ماهیت عقد نکاح افکنده شود تا در پرتو آن وجوه تمایزش با سایر عقود روشن‌شده و زمینه برای طرح سوالات و پیشنهاد‌هایی فراهم شود.

عقد نکاح، ازجمله مباحثی است که به لحاظ اهمیت نهاد خانواده نسبت به سایر عقود، از ظرافت بیش‌تری برخوردار است و به‌تبع دقتی افزون می‌طلبد. در مسیر شناسایی جوهره این «عقد معین» نباید تنها بر همین جنبه تکیه کرد.

چنان‌که به‌وضوح از بیانات الهی در مورد حقوق و تکالیف زوجین روشن است، ازدواج در دیدگاه شارع مقدس و با توجه به آیات قرآن به‌طور تک‌بعدی مورد نظر نبوده است.
رابطه زناشویی در کنار «آثار» نکاح است و نه مقدم بر آن و «ذات» عقد. هرچند با نفوذ برخی اندیشه‌ها که نکاح را به‌طور مطلق تابع قواعد عمومی سایر عقود می‌دانند و بدین لحاظ مقتضای آن را با همان معیارها می‌سنجند؛ اما باید دانست که ویژگی ازدواج مانع از چنین ناصواب اندیشیدن است.

علاوه بر آن‌که در این پژوهش به دلایل متعدد اثبات می‌شود که از همان ابتدا منظور از این عقد، بنیان نهادن یک‌نهاد اجتماعی است نه صرفا برقراری چارچوبی برای بهره‌وری جنسی.

امروزه نیز با توجه به تغییر دیدگاه‌ها پیرامون انسان و کرامات ذاتی او، نمی‌توان ازدواج را یک قالب ساده برای آسودگی تن دانست. بیان این نکات از اهمیت روابط زناشویی به معنای خاص نمی‌کاهد؛ اما آن را مرکز ثقل نیز قرار نداده و اراده طرفین مبنی بر حذف آن در قالب شرط را مشروعیت می‌بخشد.

در نهایت عقد نکاح بر اساس نظر شهید اول جزء عبادات محسوب می‌شود و نه معاملات بر همین اساس عوض و معوض در نکاح رکن نیست بلکه طرفین عقد رکن‌اند چنانچه مهریه یا عوض عقد نکاح باطل باشد موجب بطلان عقد نکاح نخواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74257
تاريخ ثبت خبر : 23 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)