| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


توصیه امام علی(ع) به مالک در مورد گزینش همکاران شایسته

از منظر امام على(ع) بايد توجه داشت كه در مسئوليتهاى مهم و كليدى به كار گرفتن همكارانى كه سابقه همكارى با ستمگران داشته و در گناهان و ستم هاى آنان شركت نموده اند جايز نيست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مصطفی دلشاد تهرانی، استاد دانشگاه و نهج البلاغه پژوه یاداشتی با عنوان «گزینش همکاران شایسته» نگاشته است که در ادامه می آید:

امیرمؤمنان علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر درباره گزینش همکاران شایسته فرموده است: «إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِکَ مَنْ کَانَ لِلاَْشْرَارِ قَبْلَکَ وَزِیرًا، وَ مَنْ شَرِکَهُمْ فِی الاْثَامِ فَلاَ یَکُونَنَّ لَکَ بِطَانَهً ؛ فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ الاَْثَمَهِ، وَ إِخْوَانُ الظَّلَمَهِ. وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَیْرَ الْخَلَفِ، مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ ، وَ لَیْسَ عَلَیْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ  وَ آثَامِهِمْ، مِمَّنْ لَمْ یُعَاوِنْ ظَالِمًا عَلَى ظُلْمِهِ، وَ لاَ آثِمًا عَلَى إِثْمِهِ، أولئِکَ أَخَفُّ عَلَیْکَ مَؤُونَهً، وَ أَحْسَنُ لَکَ مَعُونَهً، وَ أَحْنَى عَلَیْکَ عَطْفًا، وَ أَقَلُّ  لِغَیْرِکَ إِلْفًا؛ فَاتَّخِذْ أُولئِکَ خَاصَّهً لِخَلَوَاتِک وَ حَفَلاَتِکَ.»
 
همانا بدترین وزیران و همکاران تو، کسى است که پیش از تو وزیر و همکار بدکاران بوده، و آن که در گناهان آنان شرکت نموده. پس مبادا چنین کسان محرم تو باشند که آنان یاوران گناهکارانند، و ستمکاران را کمک کار. و تو جانشینى بهتر از ایشان خواهى یافت که در رأى و کاردانى چون آنان بُوَد، و گناهان و کردار بد آنان را برعهده نداشته باشد . آن که ستمکارى را در ستمش یار نبوده، و گناهکارى را در گناهش مددکار. بار اینان بر تو سبک تر است، و یارىِ ایشان بهتر، و در توجّه به تو دلسوزتر، و همدمى و دوستى شان براى کسى جز تو کم تر. پس اینان را براى درآمدن در خلوت هاى اندرون خویش و انجمن هاى بیرون خویش برگزین.

از منظر امام على(ع) باید توجه داشت که در مسئولیت هاى مهم و کلیدى به کار گرفتن همکارانى که سابقه همکارى با ستمگران داشته و در گناهان و ستم هاى آنان شرکت نموده اند جایز نیست.

امیرمؤمنان على(ع) این گمان را که نمى توان همکاران شایسته به اندازه کافى یافت، و لازم است از کسانى که همکار ستمگران بوده اند کمک گرفت، نفى مى کند، و به تلاش براى یافتن همکاران شایسته اى که آن سوابق را نداشته باشند، فرامى خواند.

امام(ع) با مشخص کردن شش شاخصه، زمامداران و مدیران را به یافتن همکاران شایسته برمى انگیزد. آن حضرت چنین کسان را شایسته همکارى تنگاتنگ در مسئولیت هاى مهم دانسته و فرموده است که در جلسات اندرونی و در شوراها و انجمن ها چنین کسان راه یابند، نه آن کسانی که سوابقی زشت دارند و شایسته قرار گرفتن در جایگاه های مهم و کلیدی نیستند.

خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره گرفتن از آن در میدان عمل را عنایت کند. إن شاء الله

انتهای پیام/

کد خبر : 74230
تاريخ ثبت خبر : 21 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:05
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)