| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یک پژوهشگر ادیان:


تصوف مسلکی آمیخته با مذهب است

خدیجه وكیلی اظهار داشت: افراد صوفی پیشینه خود را به پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) ربط می دهند، در حالی که محققین با توجه به بدعت های تاریخی تصوف را جریانی غیر اصیل می‌دانند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور خدیجه وکیلی (پژوهشگر عرصه ادیان و عرفان از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو روی آنتن رفت.

در این برنامه خدیجه وکیلی با اشاره به این که تصوف مسلکی آمیخته با مذهب است، گفت: معتقدان به تصوف ایمان دارند که بهترین راه رسیدن به حق از مسیر تصوف ممکن می شود؛ چرا که در این مسیر انسان می تواند با مشاهده و سیر و سلوک به مقصد اصلی خود بازگردد.

وی در خصوص فرقه صوفیه، تصریح کرد: صوفیه از جمله گرایش های درون گرای و عرفانی اسلام است که در ابتدا با سرلوحه قرار دادن زهد و دنیا گریزی سعی در طهارت جان دارد.

این پژوهشگر ادیان افزود: صوفیه با بارورسازی مبانی نظریه خود تزکیه نفسانی را مقدمه ای برای شناخت خداوند می داند.

وی با اشاره به ارتباط تصوف با اسلام اصیل، عنوان کرد: افراد صوفی پیشینه خود را به پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) ربط می دهند، در حالی که محققین با توجه به بدعت های تاریخی تصوف را جریانی غیر اصیل می دانند.

خدیجه وکیلی در ادامه اضافه کرد: تصوف از جمله مذاهب انشعابی است که در اوایل قرن دوم هجری بر اثر سلسله عوامل دگرگون ساز مختلف در میان مسلمانان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اولین نمونه های تاریخی از فرقه صوفی از قرن اول هجری یافت شده است، به طوری که مورخین شروع این فرقه را به شخصی به نام حسن بسطی ربط می دهند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر اکبر باقری با اشاره به ارکان اصلی ادیان مختلف، گفت: عقاید، فقه یا احکام و اخلاق یا عرفان سه رکن مهم و اساسی ادیان هستند که معتقدان به ادیان مختلف به آن ها اشراف دارند.

وی با اشاره به این که عرفان، اخلاق و تصوف در علوم دینی معانی متمایز از یکدیگر دارند، اظهار داشت: افراد حاضر در عرفان به عنوان عارف و افراد مشغول به تصوف به عنوان صوفی شناخته می شوند.

مدیر موسسه بنیاد ساماندهی معارف دینی افزود: خروجی مباحث مربوط به عرفان اسلامی  در تفکیک جامعه اسلامی مکاتب مختلف اسلامی را نمایان می کند، در حالی که تفکیک جامعه اسلامی بر اساس تصوف سلسله های مختلف صوفیانه را مشخص می کند.

وی با اشاره به تعریف فرقه، عنوان کرد: زمانی که گروهی از یک جامعه دارای عقاید، احکام و اخلاق خاص جدا شده و به صورت مجزا به نوع نگرش خاصی روی آورده و عقاید متمایزی را مطرح کنند در حالت کلی یک فرقه یا سلسله صوفیانه را شکل می دهند.

دکتر اکبر باقری افزود: معتقدان به یک فرقه خاص همیشه نظرات و اعمال خود را شایسته و درست می دانند، در حالی که سایر اعمال را نکوهیده عنوان می کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: جداسازی یک گروه از کل جامعه، حق دانستن خود و باطل بودن سایر افراد، داشتن پیرو و دنبال کننده از جمله ویژگی هایی است که یک فرقه باید داشته باشد.

فایل صوتی برنامه شعبده شوم از وبگاه رسمی شبکه رادیویی گفت‌و‌گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنج شنبه و جمعه از ساعت ۱۹ از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 73699
تاريخ ثبت خبر : 13 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:59
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)