| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه خراسان تبیین کرد:


فقه‌پژوهی مسئله‌ای بنیادین در تفکر اسلامی و شیعی

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که فقه اسلامی قادر است تا به نیازهای انسان در هر دوره تاریخی پاسخ دهد، گفت: سه نوع نگاه سکولاریستی با رنگ و لعاب اسلامی، متحجرانه و پاسخگو (تحولی و جامع) به فقه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، در حاشیه دوره فقه پژوهی که در مدرسه علمیه سعادت ویژه استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در گفتگویی با اشاره به اهمیت فقه پژوهی، فقه را به عنوان یک مساله بنیادین در تفکر اسلامی و شیعی دانست و گفت: فقه کتاب تشریع مبتنی بر تکوین یعنی انسان بوده و فقه اسلامی هرچه را در وجود انسان قرار دارد به عنوان روح کلی در سیطره خود داراست و قادر است به تمامی نیازهای انسان در همه عرصه های عقیدتی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، حکومتی، مدنی، قضایی و… پاسخ داده و برنامه ارائه دهد.

وی با بیان این که فقه قادر است تا به نیازهای انسان در هر عصر و دوره تاریخی پاسخ بدهد، تصریح کرد: فقه به همه عرصه های اقتصادی، حکومتی، خانواده و …. با توجه به درون مایه و جوهره خود توانایی پاسخگویی دارد؛ بدین جهت است که فقه اسلامی ذاتا فقه پاسخگو بوده و باید مجتهدان با اجتهاد خویش پاسخ شبهات را از درون فقه استخراج کنند. البته باید اشاره کنم که پاسخگویی به معنای تنظیم نظامات و شکل دهی به حرکات مطلوب اجتماعی است.

مسئول مرکز نخبگان و استعداهای برتر حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: باید اجتهاد مجتهدان که میراث گرانسنگ و فاخری را امروز در اختیار ما قرار داده به عرصه های نوین و نیازهای نوپیدا بپردازد و بر حجم میراث فکری شیعه برای اداره زمان و نظامات انسانی و… بیفزاید.

وی با بیان این که مجتهدان با روش شناسی پویا و جامع باید پاسخ شبهات را از درون فقه استخراج کنند که البته این روش شناسی در خود اجتهاد وجود دارد، خاطر نشان کرد: فقه پژوهی به معنای روش شناسی پژوهشی و پژوهش در عرصه های فقهی و کیفیت تعاملات فقه با نیازهای زمانه و روزآمد است.

حجت الاسلام والمسمین نوایی با بیان این که فقه پژوهی باید به این نقطه منتهی شود که حوزه های علمیه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اخلاقی نظام سازی کرده و به تاسیس نظامات دست بزنند، بیان کرد: در حقیقت کلیاتی که در فقه اسلامی وجود دارد، باید به صورت نظام واره تنظیم شده و فقها این نظام واره ها را تاسیس کنند.

وی با بیان این که فقه اسلامی دانش به همه احکام شریعت یعنی همه احکامی است که به صورت واضح و روشن بیان شد و همچنین احکامی است که در ذیل احکام روشن باید استخراج شود، می باشد، افزود: عرصه های متعددی پیش روی عالمان و فقیهان قرار می گیرد که این بزرگواران باید به این عرصه ها بر اساس فقه پاسخگویی کنند و این که عده ای سکولار و متحجر این چنین بیان می کنند که فقه شما نمی تواند جامعه اسلامی را اداره کند، اساسا از پایه حرف سست و بی بنیادی است. آنها می گویند: انتظار نظام سازی از فقه الشریعه باری اضافی بر دوش دین نهادن است و از دین چنین انتظاری را داشتن، بی قاعده است که این سخن از مبنا و اساس باطل و بیهوده می باشد.

مسئول مرکز نخبگان و استعداهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که سه نوع نگاه؛ سکولاریستی با رنگ و لعاب اسلامی، متحجرانه و پاسخگو (تحولی و جامع) به فقه اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: نگاه سکولاریستی با رنگ و لعاب واژگان اسلامی با روح اسلام فاصله دارد و دشمنان بنا دارند تا اسلام را در حد ارتباطات فردی محدود کرده و اساس سکولاریزم را بر فقه تحمیل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با بیان این که نگاه دوم یعنی نگاه متحجرانه، مبتنی بر ایست فکری و عقب ماندگی اندیشه است که اینان نوعی انزوا طلبی را در فقه طلب می کنند، افزود: این گونه افراد نوعی کوتاه بینی در فقه دارند و معتقدند که فقه، فقط به نیازهای فردی پاسخ می دهد در صورتی که نگاه سوم به فقه اسلامی، نگاهی بالنده، تحولی، پاسخگو و جامع است که این نوع نگاه خاص شخصیت هایی همچون حضرت امام(ره) و شخصیت های بزرگی نظیر صاحب جواهر است، لذا کتاب ارزنده جواهر الکلام را الگویی روشن از چنین روی آورد بلندی می دانیم، فقهی جامع، سیستمی، مبتنی بر تامین نظامات و پاسخگو است.

وی در پایان با بیان این که این دوره تحت عنوان فقه پژوهی می خواهد با طی چنین روندی در طریق فقه اسلامی مسیر را طی کند، بیان کرد: امیداریم دستاورد این نشست ها انجام تحقیقات علمی باشد که منجر به نظریه پردازی نیز بشود. نظریاتی که در فرجام خویش، تاسیس نظامات مختلفی همچون نظام اقتصادی، معرفتی، اخلاقی، سیاسی، حقوقی، عبادی، حکومتی و… را در پی بیاورد و آنها را تاسیس کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73633
تاريخ ثبت خبر : 13 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:40
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)