| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

غلامرضا گودرزی تبیین کرد:


حج ظرفیت بزرگی برای مسلمانان، جهان اسلام و حتی کل جهان دارد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه حج ظرفیت راهبردی برای همه جهان دارد، گفت: ما نتوانستیم رابطه میان حج و بشریت را به شکل دقیقی تدوین و اجرا کنیم و به همین دلیل هم کمتر از آثار و برکات آن بهره مند شده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، غلامرضا گودرزی، استاد دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) درباره وحدت مسلمانان و کاهش اختلافات میان فرق مختلف مسلمان در موسم حج گفت: موضوع حج، مساله راهبردی و مهمی است و به چند دلیل می توان نگاه تمدن سازی هم به آن داشت. اول معنویتی است که حج در افراد ایجاد می کند. در هر موسم حج در حدود چند میلیون مسلمان از نقاط مختلف به دور یکدیگر جمع می شوند. در ایام حج نه فقط از کشورهای مسلمان بلکه مسلمانان از دیگر کشورهای جهان حضور پیدا می کنند. بنابراین فضای حج را می توان به دنیایی کوچک تشبیه کرد زیرا تقریبا مجموعه کشورهای جهان در آن دارای نماینده هستند.

وی افزود: معنویت تولید شده در حج از زمان ورود به این سرزمین تا ایام تشریع و بازگشت حجاج به کشورشان می تواند از منظر ایمان و اعتقاد و باور باعث وحدت میان مسلمانان شود.

گودرزی ادامه داد: حج بهترین مکان است برای اینکه مهم ترین مسائل جهان اسلام در آنجا بررسی شود و شاید یکی از فلسفه هایی که ایام حج در دوره زمانی مشخص در هر سال قرار داده شده به همین دلیل باشد. وقتی جمعیتی بزرگ از جهان اسلام و دنیا در زمان حج جمع می شوند، می توانند درباره مسائل مهم جهانی با تاکید بر دنیای اسلام بررسی و تصمیم گیری کنند یا اینکه برای آن شفاف سازی کنند.

اگر در ایام حج در قالب نشست ها و هم اندیشی ها و مراسم ها حضور فلسطین جدی و زنده شود در آن صورت وحدت جهان اسلام تقویت می شد

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: حج، فریضه عبادی و سیاسی است. وقتی حج فریضه سیاسی شد می تواند صحنه ای باشد برای اینکه اندیشمندان جهان اسلام و مسلمانان در جهان اسلام بتوانند ایده های خود را درباره مسائل اصلی جهان مطرح کنند. طرح ایده و بحث و گفت و گو در آن سرزمین مشخص و زمان مشخص باعث ایجاد تفاهم و گفتمان مشترک شود.

گودرزی بیان کرد: گفتمان و تفاهم مشترک و رفع سوء تفاهم ها که به دلیل وجود فضاهای وسیع بین کشورها اتفاق می افتد و یا حتی شبهاتی که به دلیل وجود فضای مجازی ایجاد می شود، با ایجاد گفتمان مشترک به عامل وحدت تبدیل می شود. همچنین کشور فلسطین در ایجاد نقش وحدت آفرین حج بین مسلمانان نقش دارد که به دلیل نقش کشور میزبان کمرنگ شده درباره است. قدس و مسجد الاقصی دو مساله مهمی هستند که جهان اسلام را می توانند به دور یکدیگر جمع کند.

وی اظهار کرد: اگر در ایام حج در قالب نشست ها و هم اندیشی ها و مراسم، حضور فلسطین جدی و زنده شود در آن صورت وحدت جهان اسلام تقویت می شد. امروز در منطقه ما موضوع فلسطین مساله ای کلیدی است که باید در این ایام مورد وحدت نظر قرار بگیرد.

وی افزود: حج را از چند جهت می توان عامل وحدت دانست. اول ایجاد معنویت، دوم طرح مسائل اساسی و گفتمان سازی پیرامون آنها و سوم موضوع محوری فلسطین که می تواند تاثیرگذار باشد.

وی درباره راهکارهای حج در کاهش تفرقه و اختلاف میان مسلمانان گفت: اگر تبلیغاتی که درباره کشور ما انجام گرفته و کشوری که از ما معرفی کردند را در کنار حج قرار بدهیم می توانیم به این مطلب پاسخ بدهیم. یکی از فضاسازی هایی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر آن توجه دارند، تبلیغات انحرافی را به نام اندیشه های شیعی مطرح کردن است. مثلا عنوان می شود شیعیان نسبت به نماز اول وقت کم توجه هستند. وقتی جمعیت مسلمانی که در ایام حج حضور دارند ببینند شیعیان مانند دیگر مسلمانان به نماز جماعت مقید هستند، بخش عمده ای از این فضاسازی ها از بین می رود.

گودرزی اضافه کرد: اعمال و رفتار و منشی که حجاج ما در آنجا انجام می دهند به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی می تواند خنثی کننده بسیاری از فضاسازی ها باشد. شبهاتی که درباره مسائل سیاسی مطرح می شود مانند اینکه ایران در منطقه دارای نقش مخربی است و این به دلیل تبلیغات صهیونیستی و آمریکایی بیان می شود، با حضور اندیشمندان ایرانی در بین حجاج در زمانی که فرصت گفت و گو وجود دارد می تواند این شبهات را خنثی کند و برای اذهان بیداری که سوال دارند پاسخ های روشن و شفاف بدهد. حاضران ایرانی در مراسم حج باید طوری توجیه شوند که چهره به چهره این وظیفه را به انجام برسانند.  

وی افزود: ما باید وحدت را به طور عملی نشان دهیم. اگر در ایام حج در مجموعه کاروان جمهوری اسلامی ایران اختلاف نظر رخ دهد، آب به آسیاب دشمن ریخته می شود و این اتفاق به ندرت افتاده است. حضور حجاج ایرانی در کنار دیگر حجاج در مراسم های مختلف و پرهیز از اعمال تفرقه افکن بسیار مهم است. در همین راستا فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام دانستن توهین به مقدسات فرقه های اسلامی توجیهه می شود.

هر کدام از حجاج سفیران زنده و پویا و در صحنه جمهوری اسلامی هستند و باید در رفتار و منش و گفتارشان به گونه ای عمل کنند که تفرقه ای ایجاد نشود و شبهات ایجاد شده در ذهن افراد هم برطرف شود

گودرزی بیان کرد: بروز مسائل اقتصادی باعث ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه شده است و حجاج ما می توانند این مسائل را برای دیگر مسلمانان تبیین کنند. رفتار آنها نباید این ذهنیت را بوجود آورد که تبلیغات شبکه های مختلف در وجود فضای اقتصادی بحرانی داخل کشور صحیح است. البته ما مشکلات اقتصادی کشور را طرد نمی کنیم اما نباید رفتار و نوع عملکرد حجاج نشان دهد که ما در داخل با مشکلات شدید اقتصادی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: هر کدام از حجاج سفیران زنده و پویا و در صحنه جمهوری اسلامی هستند و باید در رفتار و منش و گفتارشان به گونه ای عمل کنند که تفرقه ای ایجاد نشود و شبهات ایجاد شده در ذهن افراد هم برطرف شود.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به دستاوردهای حج گفت: حج چند دستاورد مختلف دارد: اول دستاوردهای فردی است. فردی که به حج می رود با توجه به بصیرت شخصی دستاورد معنوی کسب می کند و سعی در حفظ آن می کند. دوم دستاوردهای خانواده حجاج است. ماهیت حج این گونه است که مسائل و مباحث حج در خانواده مطرح و بیان می شود. حج تمام احکام اسلامی را در خود نشان می دهد و خیلی از افراد با شنیدن گفته های حجاج دچار تغییرات روحی شوند.

وی ادامه داد: سوم دستاوردهایی است که در جامعه مسلمین رخ می دهد. حج می تواند عامل وحدت آفرین و ایجاد تفاهم و گفتمان مشترک شود و هم در افراد ایجاد حساسیت کند. مثلا تعدادی از افرادی که به حج می روند نسبت به بسیاری از موضوعات جهان اسلام آگاهی نداشتند اما وقتی در این دوران به مسائل آگاهی پیدا می کنند می توانند در بازگشت متولی توضیح و تبیین برای افراد دیگر شوند.

گودرزی اظهار کرد: از نظر اقتصادی حج می تواند به جامعه اسلامی کمک کند اما به این مساله کمتر توجه شده و باید کشور میزبان به آن بپردازد. ما نزدیک به ۵۰ کشور اسلامی داریم و اگر بازار کشورهای اسلامی در کنار این کنگره بزرگ معنوی و عبادی دستاوردهای اقتصادی و علمی و فرهنگی را عرضه کند، ظرفیت بسیار مهمی برای شناخت جهان اسلام محسوب می شود اما این دستاورد اکنون مغفول مانده و افراد به دنبال انجام اعمال و بازگشت به کشور خود هستند.

وی با اشاره به اینکه حج ظرفیت راهبردی برای همه جهان دارد، تصریح کرد: اگر به حج از منظر مهدوی نگریسته شود به تنهایی موضوع مهمی را شامل می شود اما این منظر تقریبا مغفول مانده و ما نتوانستیم رابطه میان حج و بشریت را به شکل دقیقی تدوین و اجرا کنیم و به همین دلیل هم کمتر از آثار و برکات آن بهره مند شده ایم.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: وجود امام زمان(عج) در همه مراسم حج نشان از این دارد که حج کانون و ظرفیتی ارزشمند و والاست و امام مسئولیت حجاج را در معنای معنوی به عهده دارند و روح زنده حج محسوب می شوند.  

انتهای پیام/

کد خبر : 73599
تاريخ ثبت خبر : 24 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:37
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)