| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدرضا مرندی در گفت‌و‌گو با طلیعه:


بخش عمده‌‌ای از حقوق بشر غربی از دین اسلام أخذ شده است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بخش عمده ای از حقوق بشر غربی از دین اسلام گرفته شده است زیرا اروپا بعد از دوران رنسانس با آثار متفکران اسلامی و نظام فقهی و حقوقی اسلامی آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محمدرضا مرندی استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به حقوق بشر غربی و انتقادات وارد به آن گفت: انتقاد اول تئوریک است که به مبانی تفکر غربی و لیبرالی و سکولار بازمی گردد که شامل روش شناختی و انسان شناختی و جهان شناختی می شود. انسان در جهان هستی زندگی می کند و شناخت او حق و حقوق او را مشخص می کند.

وی افزود: حقوق بشر غربی دارای انسان شناسی مادی است و بعد معنوی و فکری انسان را مورد توجه قرار نمی دهد. دوم اینکه در روش شناسی، نسبیت گراست و ارزش های اخلاقی را نسبی می داند و به ارزش های مطلق اخلاقی قائل نیست. حقوق بشر غربی انسان را غریزه محور می داند و تمایلات عالی در انسان را به رسمیت نمی شناسد.

مرندی تصریح کرد: روش شناسی نسبیت گرا پوزیتیویستی است یعنی صرفا به تجربیات حسی اکتفا می کند که باعث به وجود آمدن نقص می شود و نگاه غیرواقع بینانه دارد که فقط انسان را به تعبیر شهید مطهری حیوانیت رها شده می پندارد؛ یعنی آزادی که در انسان به رسمیت شناخته می شود آزادی حیوانی است که رها شده است.  

به گفته مرندی حقوق بشری غربی صرفا برای انسان حق قائل است و تکلیف قائل نیست و انسان محق است اما مکلف نیست.

جرم هایی که جریان های تکفیری در نقاط مختلف دنیا انجام می دهند با کمک و هدایت غرب اتفاق می دهد، لذا غرب نه در بعد تئوریسم و نه در بعد عملی دستاورد قابل دفاعی ندارد که بتواند برای ما الگو محسوب شود

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به انتقاد عملی وارد به حقوق بشر غربی گفت: انتقاد عملی به حقوق بشری غربی همان تجربه غرب که مملو از زیرپا گذاشتن ارزش های انسانی و اخلاقی و بشری است، می شود. هر جایی که استعمارگران غربی وارد شدند جنایت های بسیار عظیمی را آفریدند. به عنوان نمونه ای از حقوق بشر غربی می توان به ایجاد آمریکای امروز اشاره کرد که با قتل عام مردم بومی آمریکای شمالی به صورتی کاملا ناجوانمردانه انجام شد در حالیکه مردم بومی آنجا با مهاجران آمریکا در حال تعامل بودند اما مهاجران اروپایی که به آن منطقه رفتند قتل عام های فجیعی را انجام دادند و چند ده میلیون نفر را از بین بردند.

مرندی اضافه کرد: آمریکایی ها در آفریقا، جنایت های فراوانی در دوران برده داری انجام دادند. در دوره معاصر در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۴ فجایع زیادی زیرنظر سازمان ملل متحد و با حمایت کلاه آبی های سازمان ملل در مورد مسلمانان رخ داد.

وی در ادامه گفت: اخیرا هم تحت عنوان حمایت از داعش در عراق و سوریه جنایت های زیادی اتفاق افتاد. جرم هایی که جریان های تکفیری در نقاط مختلف دنیا انجام می دهند با کمک و هدایت غرب اتفاق می دهد. لذا غرب نه در بعد تئوریسم و نه در بعد عملی دستاورد قابل دفاعی ندارد که بتواند برای ما الگو محسوب شود.

دبیر علمی همایش مردم سالاری دینی با اشاره به اشتراکات میان حقوق بشر غربی و اسلامی بیان کرد: از جهت تئوریک حقوق بشر اسلامی با حقوق بشری غربی دارای اشتراکاتی هستند و برخی از موارد مشترک مورد قبول دو طرف است اما نقاط ضعف در عمل وجود دارد. غرب مردم ملت های غربی را فقط جزو بشریت محسوب می کند و برای غیر از آنها حقی قائل نیست.

در سوییس زنان تا هفت سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، حق دادن رای نداشتند اما اکنون آنها برای ما مدعی حقوق بشر شدند. در این زمینه اسلام کاملا پیشتاز است

وی درباره مبانی حقوق بشر و ارتباط آن با دین اسلام گفت: بخش عمده ای از حقوق بشر غربی از دین اسلام گرفته شده است. اروپا بعد از دوران رنسانس با آثار متفکران اسلامی و نظام فقهی و حقوقی اسلامی آشنا شدند، لذا اکنون بسیاری از قواعد حقوق غربی از حقوق اسلامی أخذ شده است. ما در اسلام حق الناس را داریم که موضوع آن حق مردم و حقوق بشر است که حق شرعی محسوب می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امام سجاد(ع) کتابی درباره حقوق دارند که در آن درباره حقوق حیوانات، گیاهان، زن، فرزند و والدین گفته شده است؛ مسائلی که در غرب تا دهه های اخیر به رسمیت شناخته نمی شدند. در غرب تا قرن بیستم زنان دارای حق مالکیت نبودند و به زن هویت مستقل داده نمی شد. اکنون هم از باقیمانده فرهنگ غربی می بینیم که در صورت ازدواج زن نام فامیل او تغییر می کند و فامیل همسر جایگزین آن می شود. این نشان می دهد برای زن هویت مستقل قائل نیستند.

مرندی ادامه داد: در سوئیس زنان تا هفت سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، حق دادن رای نداشتند اما اکنون آنها برای ما مدعی حقوق بشر شدند. در این زمینه اسلام کاملا پیشتاز است و هیچ نکته ای در حقوق بشر غربی یارای هم آوردی با اسلام را ندارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون غرب این صلاحیت را به خود می دهد تا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار نظر کند، گفت: این اظهار نظر وقاحت غرب و وادادگی ما را می رساند. متاسفانه بعضی از تحصیل کردگان و روشنفکران ما واداده غرب هستند و از سوی دیگر غرب هم دارای وقاحت زیادی شده است.

این محقق و نویسنده کشورمان در پایان سخنانش گفت: در اتفاقات اخیر در فرانسه ما شاهد هستیم که حقوق بشر رعایت نمی شود. پلیس فرانسه با خشونت فراوان تظاهرات مسالمت آمیز مردم را سرکوب می کند و رئیس جمهور این کشور هم از آن دفاع می کند. در آمریکا هم پلیس، سیاه پوستان را می کشد و دادگاه آمریکا و رئیس جمهور آن هم از این اقدام دفاع می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73588
تاريخ ثبت خبر : 14 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:32
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)