| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حمید پارسانیا:


پیگیر تشکیل شبکه ملی نخبگان علوم انسانی اسلامی هستیم

پارسانیا گفت: شکل‌گیری شبکه علمی نخبگان علوم انسانی می‌تواند به تجمیع ظرفیت نخبگان علوم انسانی،‌ در راستای جهت‌دهی بومی و اسلامی به علوم انسانی منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نشست خبری چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای سیاست‌گذاری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی و اصحاب رسانه و رئیس قطب توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی صبح امروز نهم مرداد ماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام پارسانیا بیان داشت: طرح ملی گفتمان علوم انسانی از تابستان سال ۹۴ با هدف آموزش‌های تخصصی علوم انسانی شروع شده است که مخاطبان این طرح دانشجویان نخبه رشته‌های مختلف علوم انسانی در مقطع کارشناسی هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدای طرح، رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور به این گفتمان دعوت می‌شوند، افزود: پس از فراخوانی، ثبت‌‏نام، مصاحبه و پذیرش، این افراد به اردوی آموزشی ۱۴روزه تابستان دعوت می‌شوند و در صورت احراز توان علمی در این اردو، به طرح آموزشی پنج ‏ساله گفتمان می‌پیوندند.

عضو شورای سیاست‌گذاری طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی اظهار داشت : طرح آموزشی گفتمان برای پنج سال و بر اساس ۶۰ واحد آموزشی برنامه‏‌ریزی شده و علاوه بر تابستان هر سال، شامل جلساتی در طی سال تحصیلی است که این جلسات به گونه‏‌ای برنامه‏‌ریزی شده است که تداخلی با برنامه رسمی دانشگاه‌ها نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پس از پایان پنج‏ ساله اول طرح، دانشجویان وارد پنج‏ ساله پژوهش‏ محور طرح گفتمان می‏‌شوند، ادامه داد: به علت کمبود امکانات تنها ۲۰۰ نفر از هزار نفری که برای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، دعوت شده‌اند که دوره چهارم از ۱۲ تا ۲۳ مرداد برگزار می‌شود. متولی این دوره‌ها دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دانشگاه باقرالعلوم (ع) هستند.

حجت‌الاسلام پارسانیا ابراز داشت: جلسات و برنامه‌های این طرح علاوه بر اردوی آموزشی تابستان و اردوی آموزشی کوتاه‌مدت زمستان، شامل کارگاه‌هایی به صورت دو هفته یک بار در طی سال تحصیلی است. این کارگاه‌ها در شهر تهران برگزار می‌شود و دانشجویان غیرحضوری گفتمان می‌توانند به صورت مجازی در آن شرکت کنند.

وی افزود: پس از طی مراحل اول و دوم، مخاطبان گفتمان، با سایر اساتید جوان همفکر در سراسر کشور مرتبط شده و به شکل گروهی به تعمیق و توسعه علوم انسانی متناسب با رویکردهای دینی و بومی خواهند پرداخت. شکل‌گیری این شبکه علمی می‌تواند به تجمیع ظرفیت نخبگان علوم انسانی،‌ در راستای جهت‌دهی بومی و اسلامی به علوم انسانی منجر شود. 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تفاوت طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با سایر طرح‌های مشابه را در بلندمدت بودن آن و تخصصی بودن دوره‌ها  توصیف کرد و گفت: در طرح‌هایی مثل ولایت و کوثر دوره‌ها به صورت عمومی و مقطعی برگزار می‌شود. در این طرح تلاش هستیم دانشجویان با لایه‌های عمیق علوم انسانی که نیازمند اشراف بر برخی مباحث فکری و فلسفی است، آشنا شوند.

وی ادامه داد: توجه به مطالعات انتقادی علوم انسانی، نسبت دین و علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی، نسبت علوم انسانی با سایر لایه‌های فرهنگی و توانایی تحلیل، نقد،‌ نظریه‌پردازی و همچنین نسبت‌سنجی این علوم با بسترهای معرفتی اسلامی و بومی از جمله مواردی است که ضرورت شکل‌گیری این طرح گفتمانی را نمایان می‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر : 73485
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:44
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)