| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عبدالحمید نقره کار:


روش‌های علوم انسانی غربی رفتار فطری انسان را تبیین نمی‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: هیچ کدام از روش های علوم انسانی غربی نمی تواند رفتار فطری انسان را تبیین کند و تنها خداوندی که مهندس این ساختار است، می تواند آن را بیان کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، برنامه «گفت‌و‌گوی علمی» موضوع گذر از علوم انسانی غربی؛ چرا و چگونه و با حضور مهندس عبدالحمید نقره کار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیر قطب علمی معماری اسلامی روانه آنتن شد.

عبدالحمید نقره کار در آغاز با بیان اینکه ابتدا باید دیدگاه های اسلام و قرآن و همچنین نگاه های بشری درباره انسان را مطالعه کرد، گفت: مکاتب بشری نمی توانند انسان را در ابعاد فطری و روحی به صورت جامع و کامل در مسیر تکامل تبیین کنند زیرا قطعا نمی توان با علم تجربی و حسی، روح را تبیین کرد.

وی با تصریح بر اینکه روح فطرت حقیقی انسان که جاودانی است، نمی توان توسط علوم ثابت گرا و تجربه گرای غربی و همچنین روانشناسی رفتار ثابت کرد، اظهار کرد: علوم غربی فقط می توانند وجه بالفعل انسان که حیوانیت انسان است را تبیین کنند و بر همین اساس، فروید می گوید انسان دارای عقده های جنسی است اما این قیاس عقلی است که می تواند هنجارها و ارزش های اخلاقی را بیان کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه انسان می تواند مشاهدات الهی داشته باشد، عنوان کرد: هیچ کدام از روش های علوم انسانی غربی نمی تواند رفتار فطری انسان را تبیین کند و تنها خداوندی که مهندس این ساختار است، می تواند آن را بیان کند و به همین دلیل ۱۲۴ هزار پیامبر را فرستاده است تا استعداد الهی که تنها وجه تمایز انسان و حیوان است، بیان کنند و راه تحقق و احیای آن را برای انسان تبیین کنند.

مدیر قطب علمی معماری اسلامی تصریح کرد: بسیاری از اساتید دانشگاهی و مدیران ما نه غرب و نه اسلام را نمی شناسند و انسان شناسی موجود در علوم انسانی غربی را نقد نمی کنند. منابع ناب زیاد و عمیقی از علوم انسانی اسلامی چه نقلی و چه عقلی داریم که قبل و بعد از انقلاب بسیاری از مباحث را تبیین کرده اند اما هنوز ترجمه ای فکر می کنیم؛ راه حل موجود گذار از تقلید و ترجمه ای فکر کردن است و مدیران و اساتید دانشگاهی باید آن را شروع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73434
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:51
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)