| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروجی طبسی:


دافعه حداقلی از کارکردهای وحدت است که باید به‌درستی طرح شود

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: پیشنهاد من این است که در ایام حج و حتی در غیر از این ایام، ایران نقش فعالی داشته باشد. یکی از کارکردهای وحدت، دافعه حداقلی است که باید به درستی مطرح شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدمحسن مروجی طبسی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، با اشاره به معناشناسی کلمه حج، اظهار کرد: این واژه از «حَجَجَ» مشتق شده است و به معنای یک مساله روشن و بدیهی است.

وی ادامه داد: حج امری روشن است که با مناسکی خاص به نمایش گذاشته می شود، این فلسفه و معنای حج است، در طول تاریخ این مساله افت و خیزهای زیادی داشته اما هر وقت ملتهایی که به لحاظ نژاد و لهجه متفاوت ولی از نظر آیین یکی هستند با هم متحد می شوند، همواره تاثیرگذار خواهند بود، بارزترین مثال این امر حج مسلمین است که همواره توانسته موثر واقع شود.

مروجی طبسی با اشاره به راهکار کاهش تفرقه و اختلافات میان مسلمین و به ویژه در ایام حج، گفت: اختلاف یک مساله بدیهی است، اگر بخواهیم این امر روشن و بدیهی ظهور و بروز کند قطعا نباید دچار منازعات و بحثهای دیگر شویم، اختلافات همیشه بوده، هست و خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: نباید از اختلاف بترسیم چراکه اصل اختلاف مساله نیست بلکه سوء مدیریت در اختلافات است که منجر به منازعه و جدال و درگیری می شود، همواره در طول اعصار گذشته، اختلافات مذهبی وجود داشته است، هیچ کاری هم نمی توان کرد، اگر قرار بود که همه یکی باشند خداوند همه را سفید پوست یا سیاه پوست و با یک سلیقه می آفرید، در ایام حج اتفاقا همین اختلافات مذهبی است که اگر به درستی مدیریت شود باعث تعامل بیشتر میان مسلمین و یا حداقل باعث تفاهم می شود.

وی اضافه کرد: برای مثال تبلیغاتی که وهابی ها علیه شیعیان راه انداخته اند از جمله اینکه می گویند شیعیان مشرک هستند و هزاران تهمت دیگر، طبیعتا با ارتباطات و وحدت میان مسلمین هرگز مشکل آفرین نمی شود، اگر یک شیعه ایرانی، عراقی، لبنانی، فرقی نمی کند از هر کجا، بتواند با آن برادر دینی مسلمان خودش ارتباط بگیرد و عقیده حَقه شیعه را درست بیان کند، آن وقت اختلافی که برخی تهدید می دانند تبدیل به یک فرصت و باعث می شود مکتب اهل بیت(ع) خودش را بروز و ظهور و دهد و حج اصلی ترین نمود این امر است.

طبسی در مورد شیوه برخورد و رفتار حجاج با پیروان دیگر مذاهب و روش های استدلال و احتجاج در جریان برخی بحث هایی که در آن فضا رخ می دهد، اظهار کرد: برای مثال در قرستان بقیع، یا قبور شهدای احد، کسانی ایستاده اند و افراد را به چالش می کشانند، قصد و غرض آنها بحث علمی نیست بلکه می خواهند مچ گیری کنند. هدف شان این است که شیعیان را به واکنش وادار کنند و بعد از اینکه واکنش را دیدند سریع بایستند و بگویند که شیعیان به مقدسات اهل سنت توهیت کرده اند حال آنکه فردی که واکنش نشان داده فقط جواب استدلال آنها را داده است، بنابراین، به طور کلی بهترین راه عدم ورود به بحث با چنین افرادی است.

وی گفت: این جاهلان قصد و غرض شان این است که احساسات شیعه را جریحه دار و آنها را به واکنشهای غیرمعقول وادار کنند، لذا همواره تاکید شده که به این مباحث نفیاً و اثباتاً توجهی نشود چرا که غرض این افراد به هیچ روی مباحث علمی نیست که اگر بود، می آمدند و با بزرگان شیعه و علمای شیعه یا شاگردان آنها به مناظره می پرداختند.

پژوهشگر فِرَق اسلامی با بیان اینکه وحدت دو لبه دارد، ابراز کرد: یک جنبه وحدت، اثباتی است و یک جنبه آن سلبی، با این تفاوت که وحدت جذب حداکثری و دفع حداقلی دارد. پیشنهاد من این است که در ایام حج و حتی در غیر از این ایام، ایران نقش فعالی داشته باشد و در کنار وحدت که بحث جذب حداکثری است دافعه وحدت را هم مطرح و خط قرمزهایی را برای کشورهای اسلامی مطرح کند و این امر اصلا منافاتی با وحدت هم ندارد چرا که یکی از کارکردهای وحدت، دافعه حداقلی است که باید به درستی مطرح شود.

طبسی اظهار کرد: برای مثال در گستره وحدت همه را به انس و الفت فرا می خوانند ولی در کنارش باید درباره خطرات منافقان و دشمنانی که می خواهند از آن جو دوستانه به نفع خودشان استفاده کنند، صحبت شود. این جذب حداکثری و دفع حداقلی وحدت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان خاطرنشان کرد: دفع حداقلی یعنی افراد مواظب کسانی باشند که منافقانه و آگاهانه تشنج ایجاد می کنند. وقتی در مورد این افراد که اجتماع عظیم حج را زیر سوال برده و آن را به هم ریختند صحبت می کنیم، دفع حداقلی وحدت اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 73389
تاريخ ثبت خبر : 9 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)