| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از محمدجواد توکلی؛


مشکل در نظام اقتصاد سیاسی است نه افراد!

اگر ما بخواهیم مشکلاتمان را ریشه ای حل کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه الگوی حکمرانی اقتصاد سیاسی مان را ارتقا بدهیم، حالا یا با حزب، یا با مجلس تخصصی و یا هر روش دیگر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمدجواد توکلی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در یادداشت کوتاهی نوشت: اینکه رئیس بانک مرکزی تصمیم اشتباه می گیرد، نماینده مجلس قانون نامناسب تصویب می کند، به این خاطر نیست که الزاما اینها افراد بدی هستند. انتخاب های بد تا حدود زیادی محصول نظام دموکراتیک اقتصاد سیاسی کشور است که در آن تلاقی نظام سیاسی و اقتصادی تولید رانت می کند و بر بازیگران آن فشار می آورد که برای حفظ در قدرت، دست به لابی گری بزنند.
این یافته اقتصاددانان بزرگی همچون ارو و بوکانان است که به تحلیل مشکل انتخاب عمومی پرداختند. در غرب این مشکل را تا حدودی با دیکتاتوری حزب حل کردند، حزب بدنه کارشناسی دارد که بلندمدت و ملی فکر می کند، نه اینکه مثل نماینده یک شهر کوچک کوتاه‌مدت و منطقه ای و حتی شخصی فکر کند. هرچند حزب هم مشکلاتی همچون وابستگی تامین مالی به ثروتمندان را دارد، حداقل بخشی از مشکلات انتخاب عمومی را حل کرده است.
اگر ما بخواهیم مشکلاتمان را ریشه ای حل کنیم، چاره ای نداریم جز اینکه الگوی حکمرانی اقتصاد سیاسی مان را ارتقا بدهیم، حالا  یا با حزب، یا با مجلس تخصصی و یا هر روش دیگر. اگر این اقدام نشود، باز هم نماینده درگیر لابی گری با وزیر و رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه می شود که منابع را به سمت حوزه انتخابیه خودش بکشد، دولتی ها هم برای گریز از سوال و استیضاح درگیر همین ماجرا می شوند. در این حالت نه برنامه توسعه ای اجرا می شود و نه اسناد بودجه عملی می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73208
تاريخ ثبت خبر : 7 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:12
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)