| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد عابدی:


ضرورت تدوین قوانین فرهنگی و اخلاقی متناسب با سبک زندگی مدرن

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه گفت: خوب است که در هر زمان، متناسب با ابزار جدیدی که می آید، فرهنگ و اخلاق آن هم در جامعه مدون شود؛ مثلاً اخلاق تلفن همراه، اینکه چه موقع با شما تماس بگیرند، چه ساعتی از شب یا وقت نماز تماس نگیرند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در سخنانی بر رعایت اخلاق در سبک زندگی جدید تأکید کرد و گفت: نوع مسائل اخلاقی که در منابر و سخنرانی ها مطرح می شود، اخلاق فردی است؛ البته اخلاق فردی هم لازم و مفید است؛ ولی همه اخلاق این نیست؛ یعنی اینکه انسان به خدا توکل داشته باشد، ذکر بگوید، دعا بخواند، شجاع باشد، ترسو نباشد، چله نشینی داشته باشد، اینها اخلاق فردی است؛ ولی باید توجه داشته باشیم که ما اخلاق سیاسی هم داریم، اخلاق اجتماعی هم داریم، اخلاق طبیعی و نحوه برخورد با طبیعت و محیط زیست نیز جزو اخلاق است، اینکه با حیوانات چگونه برخورد کنیم، با درخت و گل و گیاه چه برخوردی داشته باشیم، از آب و خاک چگونه مراقبت کنیم …، ضابطه و راهکار همه اینها را اخلاق تعیین می کند و یک بحث اخلاقی است.

 وی افزود: در دنیا نیز اکنون این بحث ها خیلی مطرح است و بهترین دین را آن دینی می دانند که برای این موارد، رابطه بهتری تعریف کند و برخورد بهتری داشته باشد.

عابدی ادامه داد: در گذشته، دین خوب آن دینی بود که شبهات مهم فلسفی عقلی و منطقی را مطرح کند و جواب دهد؛ ولی الان نگاه می کنند که ببینند کدام دین می گوید درخت را قطع نکنید، اینکه  اگر ناخن گرفتید آن را دفن کنید، چقدر به نظافت فردی و اجتماعی تأکید کرده است، اینکه چاه زباله کجا باشد، چقدر با چاه آب شرب فاصله داشته باشد، کاشت یک درخت چقدر ثواب دارد و در مقابل آن، قطع درخت چقدر مذمت شده است؛ همه اینها جزو اخلاق است که در دین مبین اسلام به وضوح بیان شده؛ ولی کمتر مطرح و گفته می شود، اینها اخلاق طبیعی و حقوق طبیعت است.

وی اضافه کرد: اینکه می فرماید هر کاری می خواهید بکنید حتماً محکم کاری کنید، حتی اگر قبری را می پوشانید، آن را محکم کنید؛ پس اگر ساختمانی می سازید حتماً آن را محکم کنید که در برابر سیل و زلزله ایمن و مقاوم باشد. بنابر این ممکن است گفته شود که این بخش اخلاق، اگر مهم تر از اخلاق فردی نباشد کم اهمیت تر از آن نیست. اینکه انسان با زن و بچه خود چگونه رفتار کند و با همسایه خود چگونه برخورد کند، از امور بسیار مهم است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه گفت: در قدیم مسجدها و حمام ها یک شاخصه مشترک و مهم داشتند که علت آن رعایت نظافت و بهداشت بود و آن اینکه در فاصله بین اول حمام و آخر حمام، یک حوضچه آب بود که برای بیرون آمدن از حمام، حتماً باید از آن آب عبور می شد؛ ورودی برخی مساجد نیز اینگونه بود که یک حوضچه آب درست می کردند که حتماً پاهای خود را بشویند و داخل مسجد شوند، اینها جزو اخلاق اسلامی است.

عابدی اضافه کرد: اینکه دربهای قدیم دو تا حلقه داشت که یکی کوچک و یکی بزرگ و صدای متفاوتی داشتند، یک کار اخلاقی بود که اگر زن هست کدام حلقه را بزند که زن صاحبخانه بیاید در را باز کند و اگر مرد است کدام حلقه را بزند که مرد بیاید درب را باز کند. لذا خوب است که در هر زمان، متناسب با ابزار جدیدی که می آید، فرهنگ و اخلاق آن هم در جامعه مدون شود؛ مثلاً اخلاق تلفن همراه، اینکه چه موقع با شما تماس بگیرند، چه ساعتی از شب یا وقت نماز تماس نگیرند؛ اینها فرهنگ و اخلاق است، هر کسی باید خودش رعایت کند که وقت نماز زنگ نزند، نه اینکه طرف مقابل تلفن را خاموش کند یا جواب ندهد.

وی در پایان گفت: اینکه اخلاق ماشین سواری و رعایت ترافیک چگونه باشد. اخلاق تلویزیون چگونه باشد، چه موقع تماشا کنیم، چه فیلمی را ببینیم، آیا هر چه پخش کردند ما هم باید ببینیم؟! آیا بچه هر چه خواست باید ببیند؟

انتهای پیام/

کد خبر : 72992
تاريخ ثبت خبر : 3 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)